کشف نزدیکترین سیاره مشابه زمین

سیاره Proxima b تقریبا ۳۰ درصد از زمین بزرگتر است. ۱۱ روز طول می کشد که به دور خورشیدش بچرخد. این سیاره کوچک، بر طبق محاسبه همه تلسکوپ های بسیار پیشرفته موجود، در فاصله ایی از خورشیدش قرار دارد که نه در حالت یخبندان است و نه داغ و مذاب. بر همین اساس حدس زده می شود  می تواند از آب هم برخوردار باشد.

حدود ۲۵ سال پیش چرخش این سیاره کوچک به دور خورشیدی که هفت برابر کوچکتر از زمین است شناسایی شده است. خورشیدی که ۴ سال نوری با ما فاصله دارد.

تیمی که مقاله علمی شان در باره نزدیکترین سیاره شبیه زمین را منتشر کرده اند سعی کردند تغییراتی که حضور سیاره در برابر خورشید خودش ایجاد می کند را ثبت کنند.

تلسکوپ ها هر بار که لرزه کوچکی در نور رسیده از هر ستاره ایی را ثبت می کنند یکی از دلایلش عبور یک سیاره متعلق به همان خورشید می تواند باشد. دلایل دیگر نظیر فعل و انفعالات ستارگان نیز باعث لرزش و تغییر رنگ از آبی به زرد  در نور دریافت شده از آنها می شوند.

محققین با تمرکز طولانی بر روی داده های تمام تلسکوپ های زمین، از حدس و گمان فراتر رفتند و به نوعی اولین سیاره بیرون از منظومه شمسی که موقعیت مشابه زمین دارد را اعلام کردند.

با تکنولوژی موجود، هزاران سال طول خواهد کشید تا به سیاره Proxima b برسیم ولی اگر، به انرژی و قابلیت های جدیدتری برای سفر های فضایی دست یابیم بی شک این سیاره اولین ایستگاه بیرون از منظومه شمسی خواهد بود.

 

The Earth Next Door

https://www.scientificamerican.com/article/the-earth-next-door/

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
پیشگیری حاملگی توسط مردان در راه است
آخرین خبرها حاکی از آن است که تا سال 2017،  تزریق نوعی...
Read More