معمای زخم دستِ شاگردان مدرسه

دبستان

ساعت هشت صبح روز جاری به مدرسه فوق الذکر وارد شدم، دانش آموزان در صف های منظم، مراسم صبحگاهی را بجا می آوردند، آقای ناظم  در حال سخنرانی بود، با دیدن من مکثی کرد، اشاره کردم به کار خود ادامه دهد.

در حالی که آقای ناظم مشغول سخنرانی بود از پشت صف ها، بین دانش آموزان چشم گرداندم و همانطوری که در نامه ماموریت اشاره کرده بودید متوجه شدم که انگشت اشاره بسیاری از دانش آموزان با چسب زخم، باند و پارچه کهنه، پیچیده شده است و همچنین آثار زخم بر روی انگشتان برخی دیگر نیز پیدا بود.

پس از مراسم صبحگاهی و سخنرانی آقای ناظم، دانش آموزان به طور کاملا منظم به سمت کلاس‌ها روانه شدند و بنده نیز به دفتر مدیریت مدرسه رفتم.

معلم ها پس از ورود من و معارفه ای کوتاه توسط آقای مدیر، دفتر مدرسه را ترک گفتند و درکلاس‌ها حضور یافتند. پس از آغاز کلاس ها، آقای ناظم، بنده و آقای مدیر، جلسه بررسی زخم انگشتان دانش آموزان را شروع کردیم.

تمام ساعات اداری امروز در این جلسه گذشت، متاسفانه همانطوری که آقای مدیر هم در گزارش خود به جنابعالی مرقوم نموده اند، در طول چند هفته گذشته، ایشان و آقای ناظم نتوانسته اند دلیل زخمی شدن انگشت دانش آموزان را کشف نمایند. دو هفته پیش از سازمان درخواست پزشک کرده اند و از آنجایی که در سازمان، پزشک نداریم، بهیار مستقر در سازمان، به مدرسه مراجعه نموده و تنها کاری که توانسته به انجام برساند، ضد عفونی و باند پیچی انگشت تعدادی از دانش آموزان بوده است ، در عین حال با توجه به اینکه موجودی بتادین و باند کافی نبوده است، مراجعه بعدی را موکول به تامین این اقلام نموده و گویا هنوز این وسایل تامین نشده و مراجعه مجددی نداشته اند.

به غیر از پیگیری پزشکی و مراجعه بهیار، آقای مدیر گزارش مفصلی از معضل ایجاد شده را برای آن مقام عالی ارسال نموده اند.

با عنایت به مطالب فوق الذکر، بنده می بایستی از فردا، روش های مناسب را جهت پیگیری و بررسی موضوع به کار گیرم.

پس از نگارش این گزارش، راس ساعت دو بعد از ظهر، مدرسه را ترک نمودم.

و من ا… التوفیق ، والسلام

بازرس اداره بازرسی سازمان آموزش و پرورش منطقه … تهران

 

 نامه دوم

بسمه تعالی – گزارش شماره دو
سلام علیکم

احتراما به استحضار می رساند در روز جاری، راس ساعت هشت صبح به مدرسه ابتدایی آیندگان فردا وارد شدم.

پس از استقرار در دفتر مدرسه، از معلمین محترم خواستم تا به نوبت وهر نیم ساعت ، جهت بررسی موضوع زخم ، با بنده به جلسه بنشینند تا هم موضوع ماموریت را پیگیر باشم و هم در روند برگزاری کلاس ها مشکلی پیش نیاید.

ابتدا با معلم کلاس پنجم به صحبت نشستم، انگشت کلیه دانش آموزان این کلاس زخم شده است و تعدادی نیز عفونت شدید کرده است، ایشان معتقد بودند که اصالتا به جهت محرومیت شدید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم منطقه و کم سوادی و بیسوادی والدین، سطح تحصیلی دانش آموزان این مدرسه پایین است و معضل زخم انگشتان نیز مزید بر علت شده است و عملا روند تحصیلی کلاس ها متوقف شده است.

ایشان از دلیل وقوع این اتفاق تحلیل خاصی نداشتند و البته چند مطلبی هم در زمینه حقوق، مزایا و مسائلی در باب مشکلات معیشتی و دور بودن منزل شان از مدرسه داشتند و مصر بودند که همه این مطالب را به اطلاع آن مقام عالی برسانم که انشاالله در گزارشی مجزا به عرض خواهم رساند.

سپس با معلم یکی از کلاسهای دوم جلسه داشتم، ایشان کلا اجازه ورود بحث به معضل زخم انگشتان را نداند و از ابتدا تا انتهای جلسه در زمینه مشکلات تعاونی مسکن سازمان آموزش و پرورش منطقه به صحبت پرداختند و از اینکه پس از سالهای متمادی، تعاونی هنوز اقدام به ساخت واحدها نکرده اند شکایت داشتند.

موضوع مورد مطالبه ایشان را نیز جداگانه برای شما گزارش خواهم نمود.

جلسه بعدی را با معلم ورزش دبستان برقرار نمودم، ایشان در جریان زخم انگشت ها نبودند و در طول جلسه متوجه مشکل حاد دانش آموزان و اولیای مدرسه شدند. البته پس از آگاهی از موضوع ، اظهار تاسف فراوان کردند. پس از جلسه ، به جهت رفتار و اطلاعات آشفته معلم ورزش، از مدیر مدرسه درباره ایشان تحقیق و تفحص نمودم ، گویا ایشان با توجه به جدا شدن از همسرشان، در گیرودار فراهم نمودن مهریه هستند و روزهای محدودی را در مدرسه حضور دارند و به طور مرتب و در روزهای متوالی در مرخصی به سر می برند.

با معلم پرورشی نیز مذاکره ای کوتاه داشتم، ایشان ضمن تاسف از وقوع اپیدمی زخم انگشتان دانش آموزان از موضوع مهم دیگری نیز نگرانی عمیق داشتند.

دفع ادرار دانش آموزان به صورت ایستاده از دغدغه های اساسی این معلم گرامی است. همراه ایشان به محل سرویس های بهداشتی مراجعه و با محیطی بسیار آلوده مواجه شدیم ، مطابق با نظر ایشان، علاوه بر عدم رعایت مسائل شرعی و بهداشتی توسط دانش آموزان، آلودگی آ بخوری، در و دیوارهای سرویس های بهداشتی، درعفونت انگشت دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد.

گزارش این معضل و مشکل دانش آموزان، جهت تدبیر در جلوگیری از دفع ادرار ایستاده را نیز جداگانه ارسال خواهم نمود.

متاسفانه از چند جلسه بعدی روز جاری با دیگر معلمان محترم نیزبه نتیجه قابل توجهی نرسیدم و پس از نگارش این گزارش، راس ساعت دو مدرسه را ترک کردم.

و من ا… التوفیق ، والسلام

بازرس اداره بازرسی سازمان آموزش و پرورش منطقه … تهران

 قسمت دوم  قسمت سوم  قسمت چهارم   

More from علیرضا لطف دوست
معمای زخم دستِ شاگردان مدرسه -۴
  زخم دستِ شاگردان مدرسه – نامه هفتم بسمه تعالی –  گزارش شماره هفتم سلام...
Read More