آیا زوج های بدون فرزند خودخواه هستند

g9510.20_Childfree.Cover

مدتی پیش مجله تایم عکس رو جلد خود را به مقاله ایی در باره زوج هایی که فرزند ندارند و تجربه زندگی راحت ترو لذت بخش تری دارند اختصاص داده است. این مقاله به همراه  تصویری از یک زوج دراز کشیده در ساحل ارائه می شود که حتی مایوهای شان با هم همرنگ است و سرشار از آرامش و صلح هستند.

این مقاله با خود موج وسیعی از بحث و گفتگو را در رسانه های عمومی دامن زده است که بیشترشان لحن مخالفت دارند. رسانه های دست راستی و مذهبی به پایان اسفناک زندگی خودخواهانه زوج های بدون فرزن اشاره کردند. جمعی از اعتراضات سمت و سوی اقتصادی داشت و به ضرری که نداشتن بچه ایجاد می کند پرداختند.

طرفداران سبک زندگی بدون فرزند بر ادامه افزایش بی رویه جمعیت بشری تکیه می کنند و این حق را برای افراد مسئول و بویژه زوج های نگران آلودگی محیط زیست قائل می شوند که شاید خوب است آنها شیوه های جدید زندگی نظیر نداشتن فرزند و یا سرپرستی فرزندان یتیم را تجربه می کنند.

از دید اقتصادی عنوان شده است که هر چند مثلاً در امریکا بزرگ کردن فرزند حوالی 300 هزار دلار هزینه دارد ولی یک بزرگسال بین 4 تا 8 میلیون دلار به درآمد زایی کشور می افزاید. عده ایی نیز به مسیر هر چه پیر شدن جوامع غربی به عنوان نکته منفی در رشد جمعیت پرداختند و خطر از دست دادن قدرت خلاقیت و ریسک پذیری و رقابت در جامعه را به خاطر پیر شدن جامعه گوشزد کردند.

یکی از زیرک ترین دفاع ها در برابر ادعای محافظه کارانه ایی است که فقط سفیدپوستان طبقه متوسط و بدون فرزند را مورد طعنه و توهین قرار می دهند که چرا بچه نمی اورند. از دید این گروه، تجمل و لذت جویی زوج های مستقل و شاغل بدون فرزندِ که زندگی شان را وقف خود می کنند منفی و خودخواهانه است.

اعتراضی که به نسل جوان می شود و مدام مورد نکوهش قرار می گیرد این است که زوج های بدون فرزند « زن  و مرد واقعی نمی شوند» چون پدر  ومادر نمی شوند. بهانه مخالفین رفتارهای نسل های جدیدتر بشر این است که چون آنها به تجربه ِ  پدر و مادر شدن دست نمی یابند نمی توانند به یک هویت اصیل دست یابند

نکته جالب این است که در همین رسانه ها که به زنان و مردان سفید به خاطر بچه دار نبودن مورد حمله واقع می شود مقالات بسیاری منتشر می گردد که به تمسخر و انتقاد از زوج های بی پول ولی سیاهپوست و لاتین می پردازد که می خواهند تجربه پدر و مادر شدن داشته باشند.

 

Having It All Without Having Children

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,2148636,00.html

Is Being Childfree Selfish? Debating Time Magazine’s Touchy New Issue

http://shine.yahoo.com/parenting/is-being-childfree-selfish–debating-time-magazine-s-touchy-new-issue-204219641.html

TIME Magazine asks: who needs kids, anyway?

http://www.lifesitenews.com/news/time-magazine-asks-who-needs-kids-anyway/

In our opinion: Time magazine’s deceptive fantasy of the child-free life

http://www.deseretnews.com/article/765635631/Time-Magazines-deceptive-fantasy-of-the-child-free-life.html?pg=all

More from سعید داورپناه
نگاهی علمی به کم شدن عاطفهِ قدرتمندان
همه ما در زندگی شاهد بوده ایم به محض اینکه یک نفر،...
Read More