واکنش یک فیلسوف در باره افراد از خود راضی

5548240797_f4655f790e_o

ما خیلی نگران شغل و کار مان هستیم و به موقعیت مان در جامعه نیز بهای بسیار می دهیم. بخشی از آن به خاطر غم نان است و ایجاد یک امنیت نسبی برای خود و عزیزان مان. اما بخش بزرگی از ترس و نگرانی ما ناشی از تصوری  است که دیگران از ما دارند. چون به درستی حدس می زنیم که دنیا سرشار است از آدم های عوضی و دشوار که بیرحمانه ما را مورد قضاوت قرار می دهند.

جامعه بشری همواره از این نوع آدم های مسموم با عنوان هایی نظیر افاده ای، از خودراضی و متکبر یاد می کند. ویژگی اصلی شان این است که بعد از آشنایی با بخش کوچکی از هویت ما، به سرعت به خودشان اجازه می دهند تصمیم بگیرند ما لایق چه میزان از توجه و احترام آنها هستیم.

برای همین به هر جمع، مهمانی یا برنامه ای وارد می شویم این سئوال در برابر ما قرارمی گیرد که شغل ما چیست؟ و بر اساس جواب مان متوجه می شویم که از خود راضی ها و افاده ایی ها یا ما راخیلی تحویل می گیرند یا  پشیزی برای ما قائل نمی شوند.

تلاش ما برای دسترسی به پول و ثروت، ماشین و خانه گرانقیمت، شاید ربطی به نیازهای مادی ما ندارد و بیشتر مربوط به عطش هر چه بیشتر برای دستیابی به  احترامِ دیگران است. ما در حقیقت تشنه و گرسنهِ توجه و عشق هستیم.

دفعه بعد اگر فردی را دیدیم که با ماشین اسپرتِ آخرین مدل، از کنار ما عبور می کند  تقبیح شان نکنیم و درک کنیم که چقدر محتاج عشق و محبت است.

افراد متکبر و از خود راضی فقط چشم دیدن افراد مشهور و موفق و متمول را دارند و به مغزشان خطور نمی کند که برای افراد هوشمند و مهربان ارزش قائل شوند.

از خود راضی ها به خاطر معیارهای سطحی و از پیش تعیین شده، پیشبینی نبوغ و خلاقیت  کسانی که اسم و رسمی هنوز پیدا نکرده اند را ندارند. از قافله همراهی با مردان و زنان واقعا مفید و موفق دور می مانند. آدم های افاده ایی وارد شبکه های اجتماعی نمی شوند. به کنسرت افراد نااشنا نمی روند…

در جواب و رویارویی با آدم های  مغرور و از خودراضی بهتر این است که بپذیرم تفاوت های کیفی بین آدم ها وجود دارد اما  آدم های لایق و مهم  فقط در خانواده های اعیان و مشهور به دنیا نمی آیند. یا آنها که ماشین و ثروت و مستغلات دارند همیشه لایق آنچه دارند نیستند.

ما چون داوران دقیقی در باره توانایی های افراد نیستیم به خودمان این شانس را بدهیم که در حین ملاقات با انسان های دیگر، این حدس را بزنیم که ممکن است طرف مقابل مان آدم مهربان، کنجکاو و خلاقی باشد. حدسی که ممکن است نسبت به ما هم صورت بگیرد..

 

How to Cope with Snobbery
http://www.thebookoflife.org/how-to-cope-with-snobbery/

سایر نوشته های  آلن دباتن

More from سعید داورپناه
افسردگی واکنشی است عاقلانه به مشکلات دنیای دیوانه
وارد محل کار می شوی و مدیر بخش از تو می خواهد...
Read More