تورونتو تولد کانادا را جشن گرفت

Canada Day pictures- V.Zamaani
Canada Day – 2014

یکی از فیلسوفان مطرح فرانسه « ژان لوک ننسی» در یکی از آخرین کتاب هایش « Being Singular Plural » مدعی می شود که هویت فردی نمی تواند بدون هویت جمعی وجود داشته باشد و حتی به خودش جسارت می دهد که ادعا کند:‌‌« معنا و مفهوم حیات و زندگی وجود خارجی نخواهد داشت اگر دیگرانی نباشند که معنای زندگی را با آنها شریک شویم. نه به خاطر اینکه یک حقیقت و معنای اصلی وجود دارد بلکه به خاطر اینکه حقیقت و معنا به خودی خود فقط از راه تماس و سهیم شدن وجود خارجی پیدا می کند.»

او معتقد است ملیت ها٬ هویت ها و فرهنگها یکدست و قالبی نیستند و در حقیقت تمدن بشری در سیاره زمین گواه است که  ما فرصت من و ما بودن همزمان را داریم. من بدون ما وجود ندارد و هر کدام ما٬ تلفیقی از « من متحد با ما» هستیم.

cd 24یکی از بهترین  نمونه های مصداق عملی فلسفه ژان لوک ننسی در باره مهاجرین و رابطه شان با کشورهای میزبان است. او معتقد است در دوره و زمانه ما هم مهمان و هم میزبان قادر به حفظ یک « من متحد با ما» می توانند باشند. یک فرانسوی٬ هم می تواند فرانسوی اصیلی و ریشه دار که هست باشد و هم فرانسوی که ملیت های مختلف را در خود پذیرفته است. مهاجرین هم می توانند هویت بومی خود را داشته باشند و هم هویت فرانسوی خود را تدارک ببینند. به نظر او٬ قدم اول و اساسی٬ یافتن نقطه اشتراک و تماس است.

cd 27تورونتوی عزیز که میزبان بیش از ۱۰۰ ملت و زبان و فرهنگ سیاره زمین است یکی از معدود نقاطی است که « من متحد با ما» در آن شکل گرفته است. این هم تصاویری از تولد ۱۴۷ سالگی کانادا که توسط همان تعداد ملیت های ساکن تورونتو جشن گرفته شده است.

 cd6cd 8

Jean-Luc Nancy

photos by Vandad zamani

More from ونداد زمانی
سفر در زمان، کار هر روزه بشر است
کارلو روولی کتاب هایش به بیش از ۴۰ زبان دنیا ترجمه شده...
Read More