نظر یک روانشناس در باره پورنوگرافی

به نظر روانشناس و نویسنده امریکایی Brandy Engler همه مردانی که به مطب وی می آیند دو نوع برداشت متفاوت از پورنوگرافی را بروز می دادند. مردان با دیدن پورنوگرافی یا حس توهین به زنان را به نمایش می گذاشتند یا به تجسمی ایده ال و زیبا از زن می اندیشیدند.

بخش اصلی پورنوگرافی که در دسترس همه است بی احترامی به زنها است. سئوالی که پیش می آید این است که چرا بیشتر از همه، تصاویر و اعمالی که خشن و توهین آمیز است خریدار دارد؟ به نظر من این نوع پورنوگرافی و استقبال بسیار زیادی که از آن می شود نشان دهنده نگرانی ها و تشویشی است که زنان در مردان ایجاد می کنند.

چرا؟ چون تقریبا همه مردان مزه تلخ « نه» شنیدن را از طرف زنان شنیدند. احساسِ دشوار برای نزدیک شدن و تمایل برای آشنایی با زنان را حس و تجربه کرده اند. با این همه سدها، چه کسی مایل نیست لحظات کوتاه از طریق تخیل ناشی از دیدن پورنوگرافی، انتقامش را از زنان بگیرد.

نوع دوم، پورنوگرافی مثبت است که بدن لخت زن را زیبا و کامل جلوه می دهد. چرا مردان به تصاویر زیبا و بی نقص زنانی که با لبخند و با تمنا به آنها چشم دوخته اند زل می زنند؟ چون به دنبال یک زن ایده ال و کامل در زندگی هستند که با زنی که کنار دست شان نشسته است فرق دارد. به دنبال زن خدایگونه ایی هستند که آرزوهای خود را در آن تجسم کنند. سینه مردان ستبر می شود وقتی می توانند تخیل کنندزتی زیبا در خیال شان، آنها را می پسندد.

برای همین، پورنوگرافی نوع مثبت هم، زن را یک وسیله و شی جنسی تصور می کنند. چرا مردان این ظرفیت و تمایل را دارند که به صورت توامان زنان را هم توهین کنند و هم محترم بشناسند؟

تلاش روانشناس در این نهفته است تا تصویر واقعی و همه جانبه از پدیده ها ارائه دهد و اجازه ندهد مدام در جبههِ بت سازی یا توهین زنان در جا بزنیم. تعریف و تصویر واقعی بدن زن، آمیزه ایی از اندازه ها و پیچ و تاب معمولی است. زنان صورت شان چین و چروک دارد. زنان گاهی بداخلاق می شوند. گاهی دست رد به سینه تمایلات مردان می زنند. بهترین و سالم ترین برداشت از زنان پذیرفتن زیبایی ها و ناکامل بودن شان به صورت همزمان است

 

Brandy Engler, What Is Objectification

 https://goodmenproject.com/featured-content/the-good-life-what-is-objectification/h.com/blog/
The Men on My Couch, True Stories of Sex, Love and Psychotherapy
http://www.barnesandnoble.com/w/the-men-on-my-couch-brandy-engler/1111306620

More from ترجمه ونداد زمانی
تاثیر محبتِ خانوادگی در مردان
در سال ۱۹۳۸ دانشکده پزشکی هاروارد تحقیقی را در باره مردان به...
Read More