ترانه های مردانِ دلشکسته

Amir Ali - Nemifahmamet

این اواخر در ایران، لحن جدیدی از ترانه سراییِ مردان خوش قیافه و خوش صدا رواج گرفته است که شاید بتوان لقبِ « ترانه های مردان دلشکسته» را به این نوع آوازهای شهری داد. ترانه های لطیفی که مدام از بی وفایی، غفلت و احتمالا خیانت معشوقه ها می گویند.

به طور مشخص می توان به مجموعه ایی از نسلِ مردان جوان ترانه خوان نظیر امیر عظیمی، سامی بیگی، شهرام شکوهی و امیرعلی اشاره کرد که به مرحله مطلوبی از کیفیتِ موسیقی متوسط پسند رسیده اند. جوانان ظریف و حساسی که موسیقی شان تفاوت چندانی با تولیدات موسیقی نوع لس آنجلسی ندارد ولی حس متین و محجوب تری را انتقال می دهند.

موسیقی مردان دلشکسته به ابراز یک ترس و شکِ جدیدِ مردانه در باره دختران و زنان ایرانی دامن می زند. شاید ترانه های مردان دلشکسته اعتراض یا واکنش غریزی است به تغییرات و حساب و کتاب های عشق و عاشقی جدید ایرانی… شاید این نوع ترانه ها، بازگویِ تغییراتی است  که به هرحال یا وجود دارد و یا در حال شکل گیری است.

سخته یه عمرعاشقی حاصل نداشته باشه/ اون که همه کست بود تنهات گذاشته باشه/ سخته قبول کنی عشق یعنی جدایی ساده ست/ آیندهِ دلبستگی آلوده به درد و گریه ست (محسن یاحقی)

More from سعید داورپناه
تماس دو مغز از فاصله دور برای اولین بار
تماس انسانها از طریق خواندن فکر همدیگر همواره جزو آرزوهای بشر بوده...
Read More