کارل یونگ: با بخش حیوانی خود روبرو شویم

متفکر سوئیسی کارل گوستاو یونگ هم دوره فروید بود و هر دوی شان نقش اساسی در کالبدشکافی روح و روان انسان دنیای معاصر داشتند. این دو در ضمن در عصری می زیستند که برای اولین بار یک تعریف زمینی و حیوانی از انسان نیز توسط داروین ارائه شده بود.

قبل از شکل گیری هر نوع مذهب و اخلاق، برای دهها هزار سال، بشر در یک محیط پر از بیم و هراس می زیست که حتی نمی توانست به این فکر کند که فردایی دارد. درندگان، سرما و گرما، بی آبی و گرسنگی مداوم، امان شان را بریده بود.

از حدود ۱۴ هزار سال پیش که بشر به مرور در قبیله های کمی بزرگتر یکجا نشین شد توانست برای خودش برج و بارو و امنیت فراهم کند. یکجانشینی با خودش کشاورزی و تولید غذای بیشتر هم آورد.

یونگ می گوید از آن پس بشر برای تامین امنیت آینده خودش و فرزندانش نیاز به قوانین و اخلاقی داشت که آدمها به راحتی نتوانند به دارایی همدیگر یورش ببرند.

بشر از دید کارل گوستاو یونگ ناچار شده از درون دو قسمت شود. یک نیمه پنهان و سایه مانند در وجودش شکل گرفت به نام ناخودآگاه که چیزهایی را می خواست که زندگی اجتماعی و تمدنها، آن را ممنوع کرده بودند.

از دید یونگ، بخش سایه وجود ما، بخش سرکوب و کنترل شده امیال و آرزوهای غریزی و حیوانی ما است. به نظر او بشر وقتی به آرامش و شادی می رسد که بخش سایه اش را بپذیرد. بخش سایه دهها هزار سال قدمت دارد و موتور کشمکش و بقای انسان اولیه است. آگر نیروی ناخودآگاه سایه مان نبود منقرض می شدیم.

بخش سایه ما جزوی از هویت ما است و بهتر است بفهمیم که چرا هست و احساس گناه و شرم نکنیم. او معتقد است سرکوب بخش حیوانی ما، یا به ما افسردگی و تشویش می دهد یا ما را تسخیر می کند. برای همین بخش زیادی از ما در حال دست اندازی به حقوق دیگران هستیم. جنگ راه می اندازیم و آرامش نداریم.

کارل یونگ سعی کرد بخش سرکوب شده، پنهان شده و گناهکارانه یا همان بخش سایه یا ناخودآگاه مان که از اجداد باستانی و دوران حیوانیت ما به ارث بردیم را معرفی کند و ما را با آن آشتی دهد.

منابع مورد استفاده برای تهیه مقاله

The Origin of The Shadow

Carl Jung and the Shadow: a Guide to the Dark Side of the Mind

مقالات دیگر مجله مرد روز در باره یونگ




Written By
More from Saide Kardar
لاس وگاس سرزمین عجایبِ ثروت
اسفیر شگفت انگیزترین ساختمان مدرن شهر از نظر تکنولوژی سرآمد معماری جهان...
Read More