تقریبا اکثر روزها حتی یک کلمه هم حرف نمیزنم

آیا آدمهای دیگری هم هستند که کم یا اصلاً حرف نمی زنند؟ واقعاً خیلی از روزها یک کلام هم حرف نمی زنم. دلیلی هم پیدا نمی شود حرف بزنم.

من از تنهایی ام شکایتی ندارم. یک حصار امن و آرام، دورم ایجاد شده که راحت هستم. یک محیط بی دردسر برای خودم ایجاد کردم که به خودی خود، از هرچه اتفاق نامنتظره یا موقعیتی که باعث خجالت یا عصبانیتم بشود مرا محافظت می کند. قرار نیست ادا در بیاورم یا دنبال تایید باشم یا به یک نفر نفرت بورزم یا هر احساسی که قادر به مهارش نباشم.

تشویش و نگرانی ام خیلی کم شده ولی با این وجود فکر می کنم ممکن است این سیستم زندگی اشکالی دارد. در شبکه های اجتماعی از بعضی دوستانم پرسیدم که آیا آنها هم، حرف زدن های شان کمتر شده یا فقط من اینطوری ام؟

جواب های متعددی گرفتم. برای اکثرشان سکوت روزانه در دوره زمانه ما غیرعادی بیست. یکی نوشت که امروز ۱۸ کلمه حرف زده است. یکی نوشت مشکلی ندارد با حرف نزدن و …  یکی برایم نوشت سکوت باعث شد خودم را بیشتر بشناسم. وقت بیشتری با خودم داشته باشم و با خودم گفتگو کنم.

یکی گفت سکوت زیاده از حد، باعث شد شنونده خوبی بشوم. یک نفر دیگر اشاره کرد که صدایش کمی تغییر کرده و نمی داند وقتی با یکی حرف می زند صدایش بلند شنیده می شود یا باید صدایش را پایین بیاورد؟

ولی خیلی ها مثل من این سکوت اختیاری را طبیعی نمی دانند. یک مشکل دیگر در مورد حرف نزدن این است که نیازی نداریم از ماهیچه های صورت مان برای همراهی و پشتیبانی کلماتی که به زبان می آوریم استفاده کنیم.  به نظر می رسد صورت مان، حالت بی حس و خنثی به خود می گیرد.

گاهی فکر می کنمشاید اجتماعی بودن یک نیاز دوران انسان نخستین بود. آدمها تا همین اواخر اگر تک بودند شانس بقای شان شدیدا کاهش می یافت. ولی این روزها پیشرفت تمدن و تکنولوژي اجازه می دهد بتوانیم تنها و کامل و راضی باشیم.

من با این وجود هنوز مطمئن نیستم که این سبک زندگی درست باشد؟ ایا آینده بشر به این سمت می رود.  آیا گفتگو در دنیای مجازی فرقی با گفتگوی شفاهی ندارد. آیا دنیا و آدم هایش دارند عوض می شوند؟

Most Days I Don’t Speak at All

https://www.thecut.com/2019/03/what-happens-when-you-stop-speaking.html?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=Science%20of%20Us%20-%20March%2020%2C%202019&utm_term=Subscription%20List%20-%20Science%20of%20Us%20%281%20Year%29

More from ماهان طباطبایی
دو نشانه تشخیص افراد بسیار هوشمند
کمپانی های مالی و سرمایه گذاری بزرگ در جهان همیشه دنبال افراد...
Read More