موسیقی دراویش مسیحی

آهنگساز معروف دوران رنسانس Palestrina و آوازهای کُر که برای اجرا در کلیساها سروده است سرشار است از حس اشراقی و عارفانه…  اگر حوصله و وقت نصیب تان شد یک بار به خودتان فرصت دهید و به ترانه های سراسر مدح و مجذوب بودن وی گوش بسپارید. احتیاجی به دانستن زبان ترانه و یا داشتن اعتقاد مذهبی هم ندارید. صدای تعلیم دیدهِ گاهاً نزدیک به صد انسان که با هم یک دعا را زمزمه می کنند بیش از آنکه ارائه دهنده پیام مشخصی باشد بازگو کننده زیبایی ذاتی انسان ها است.

مانک ها یا دراویش مسیحی، ساده زیستن و فرار از امیال دنیوی و مجذوب شدن در معنویات، کیفیت برجسته آنها بوده است. از انواع نظرهایی که در باره گسترش مسیحیت در اروپا وجود دارد یکی هم جذابیت این صومعه های ساده مذهبی ( monasteries ) است که از قرن ۴ میلادی در ایتالیا و بویژه در اطراف ایرلند کنونی برپا شده بود.

زمین داران و اشراف اروپایی که مذاهب و عقاید بومی داشتند به پناهگاه های ساده و گاهی غار مانند مانک های مومن به چشم سمبلی جدید برای قبیله اشرافی خویش می نگریستند. از قرن هفتم میلادی مکتب خانه های ساده مانک ها از استقبال دانش پژوهان برخوردار گشت و بر لایه های آموزشی این مکتب خانه های درویش مسلک، افزوده شد.

بعضی از مورخین و نظریه پردازان معاصر معتقدند که اساس مسیحیت اروپایی در مدارس مانک ها شکل گرفته است. نظریه هایی نیز وجود دارد که سخت کوشی و تفکر صنعتی و همیشه مفید بودن انقلاب صنعتی و پیدایش اقتصاد بازار آزاد را نیز به فرهنگ دراویش اولیه مسیحی و فرقه های تاثیر گرفته از آنها نظیر « خالصین – Puritans » نسبت می دهند.

دانشگاه های مذهبی کاتولیک و پروتستان و حتی معماری و تقسیم بندی خوابگاه و دانشکده ها نیز از رسوم توسعه یافته مکتب خانه های مانک ها است. در دوران تسلط مسیحیت بر اروپا بویژه از قرن 11 میلادی به بعد مونستوری ها وظیفه  خدمات خیریه عمومی جامعه را نیز بر عهده داشتند.
medieval-university

فرق اساسی حوزه های علمی مانک ها با سایر مکتب خانه های مذهبی  در این نهفته است که مدارس شان با زندگی زمینی در تماس بود. با وجود انکه مانک ها و افسانه ها و خاطرات یادشده در باره آنها، صحبت از فرار و سر به بیابان زدن های مداوم دارد ولی مکتب خانه های شان از سیستم بسیار منظمی برخوردار بود. دروس ریاضی، ستاره شناسی و پزشکی در کنار دروس سنتی از توجه یکسان برخوردار بود.

https://soundcloud.com/thaina-chaves/giovanni-pierluigi-d
https://soundcloud.com/minimus-poznan/giovanni-pierluigi-da

Written By
More from سام
کره جنوبی بیشترین مصرف کننده مشروب در جهان
کره ایی ها نزدیک به 14 پیک مشروب در هفته می نوشند...
Read More