جانفشانی حیوانات نر در راه تولیدمثل

two_goats

زیست شناس معروف Amotz Zahavi توضیح می دهد که چرا پرندگان ماده جذب صدای رساتر و زیباتر پرنده های نر می شوند یا چرا شاخ  بزرگ گوزن یا پرهای رنگارنگ طاووس مذکر، به چشم همنوع ماده شان جذاب است. او در ضمن تاکید می کند که همگی نشانه های جذاب فوق، برای حیوانات نر بسیار خطرناک و «فلج کننده» هستند. برای مثال طاووس نر دوران جفت یابی خیلی راحتتر طعمه حیوانات می شود …

اصل « فلج کننده – handicap principle » نشان می دهد که حیوانات مذکر به هر قیمتی حاضرند برای تولید مثل جانفشانی کنند. داروین قبل از همه، این پدیده را با عنوان « انتخاب جنسی» مورد شناسایی قرار داد و اعلام کرد موجودات زنده برای ایجاد نسل قوی تر چاره ای جز نبرد برای تولید مثل بیشتر ندارد. نبردی که باید با پیروزی منطبق ترها، قوی تر ها و زیباترها ختم شود.

از نظر داروین: « در دنیای حیوانات، میلِ تولید فرزند، قوی تر از میل به زندگی و بقا عمل می کند. به عبارتی صریح تر، موجود زنده هر چه آماده تر، سالم تر و چابک تر باشد، به منبع غذایی بیشتری دسترسی داشته باشد و بتواند از خودش به خوبی دفاع کند. شانس تولید مثل بیشتری خواهد داشت. »

بشر معاصر با پس انداز بیشتر، تهیه موقعیت و پرستیژ، برتری خود را به نمایش می گذارد. این روزها که بخشی از زنان از قدرت و استقلال اقتصادی برخوردارند و نیاز به تامین امنیت و زندگی برای شان زیاد مهم نیست به مردانی  توجه می کنند که  مهربانی و احترام به زنان را از خود بروز می دهند..


 

handicap principle

چرا در حیوانات، مذکرها زیباترند؟

More from ونداد زمانی
کتاب باید به اندازه کباب خوشمزه باشد
کتاب باید به اندازه کباب خوشمزه باشد تا برایش صف ببندند … ...
Read More