چرا در حیوانات، مذکرها زیباترند؟

هر خصوصیت زیبایی که نرها نشان می دهند مثل صدای رساتر یا رنگ و جلای اعضای بدن شان، معنای دیگری ندارد جز آنکه: اولاً، به غذای مقوی تر و بیشتری دسترسی دارند، دوماً صاحب یک منطقه حاصلخیز غذایی هستند که نرهای دیگر حق تعرض به آن را ندارند و سوماً زیبایی مذکرها حاکی از آن است که بیماری های ارٍثی و انگلی کمتری در آنها وجود دارد و شانس تکثیر بیشتر و سالمتر تخمک تضمین می شود.

sexual selection 5

داروین می گوید تلاش برای زیبا نشان دادن مذکرها در حقیقت نوعی« انتخاب جنسی» یا sexual selection است که برای تکرار نسل، حیاتی است. او می گوید حیوانات برای فراهم کردن شرائطی که به تکرار نسل شان ختم شود، همواره در یک کشمکش جنسی دو طرفه قرار می گیرند.

 تمایل یک حیوان به تکرار خویش از طریق تولید مثل آنقدر قوی است که حیوانات مذکر حتی زندگی خود را صرف مسابقه زیبایی اندامی می کنند که نام دیگرش « انتخاب جنسی»  یا sexual selection است. به عبارت دیگر انتخاب جنسی بر دو اصل استوار است 1-  جدال مستقیم مذکرها با همدیگر برای دسترسی به همنوع مونث و ۲- حق انتخابی که مونث ها دارند.

مذکرها برای تضمین پدر شدن خود، هم باید به رقابت با سایر مذکرها بپردازند که نمونه های بارز آن در طبیعت وجود دارد و هم باید در مسابقه زیبایی اندامی شرکت کنند که تصمیم نهایی بر عهده حیوان ماده است.

داروین در این مرحله از تشریح « انتخاب جنسی»، پدیده جدیدی به نام « تفاوت فیزیکی بین  نر و ماده یا را عرضه می کند و معلوم می کند به چه دلیل مردان باید زیبا باشند و اصلا چرا رقابت و جدال برای تصاحب جنس ماده شکل می گیرد.

ماده ها در یک وصلت جنسی حق انتخاب دارند چون تقریبا 90 درصد حیوانات مذکر، تنها همکاری شان برای شکل گیری فرزند، فقط  انتشار اسپرم شان است.

مردان برای تهیه  صدها میلیون اسپرم نباید انرژی زیادی مصرف کنند ولی اعضای مادهِ اکثر انواع حیوانات، هم انرژی زیادی صرف تهیه تخمک می کنند که بسیار بزرگتر از اسپرم است و هم حاوی مقدار زیادی غذا است که حیوان ماده از مصرف خودش زده است تا توسط جنین استفاده شود.

یکی دیگر از دلائلی که ماده ها را وا می دارد تا انتخابگر وصلت جنسی باشند این است که ماده ها از تعداد محدودی تخمک برخوردارهستند ( به عنوان نمونه، زنان بین 600 تا 800 تخمک دارند).  این نکته مهم هم قابل ذکر است که میل به تکثیر و انتقال ژن به نسل بعدی و تکرار خود، مونث و مذکر نمی شناسد برای همین ماده ها  ناگزیرند که برای انتخاب مرد برای فرزندان خود دقت زیادی به خرج دهند.

  حیوانات نوع مونث بیشتراز هر چیز باید مطمئن باشند که پدر فرزندان شان هم دسترسی به غذای شان بیشتر است و هم قدرت دفاع از او و فرزندانش را دارد. از همه مهمتر از کیفیت فیزیکی سالم و ژن مسلطی برخوردار هستند که آینده فرزندان و حتی نوه های سالم آنها نیز تضمین خواهد شد.

تفاوت کمبود جنسی با تمایل جنسی

 Natural Selection

Sexual Selection comes in two forms:
Direct competition between males for access to females and Female’s Choice

.

 

More from ونداد زمانی
شاید این دو شاهزاده، صلح و خوشبختی را به خاورمیانه برگردانند
روزگار و شرایط به ما می گوید شاید بد نباشد دعا کنیم...
Read More