وال استریت آنها، گیشا استریت ما

هفته گذشته من و دخترانم، برای کم کردن روی وال استریت نیویورک و سیتی لندن، دست به یک تحقیق بسیار گسترده در خیابان گیشا زدیم. ضمن تشکر از نهال و سارا، شما را به خواندن این گزارش کوتاه دعوت می کنم.

وال استریت آنها، گیشا استریت ما

گیشا یکی از محلات معمولی و احتمالا متوسط به بالای تهران است. نام اصلی آن نیز کیشا بوده که از اسامی دو بنیانگذار آن کی نژاد و شاپوری اخذ شده و ربطی به گیشای ژاپنی ندارد.

 طول خیایان اصلی آن 1600 متر است، که بیست خیابان فرعی با شماره زوج و 21  خیابان دیگر با شماره فرد، در طرفین آن قرار دارد. گیشا بیشتر محله مسکونی است، اما مراکز خرید آن نیز کم نیست. طی چند سال گذشته مثل اکثر نقاط تهران این محله مورد هجوم سیستم بانکی کشور قرار گرفت. هم اکنون بیست و چهار شعبه از بانکهای مختلف در گیشا شعبه دارند.

خیابان اصلی گیشا را چهار راه پیروزی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده که تمام شعب بانکها و تقریباً تمام مغازه ها در بخش جنوبی آن است. با این اوصاف در هر 33 متر یک شعبه بانک دایر است.

در همین محدوده، بانک صادرات و بانک تازه تاسیس پاسارگاد و همینطور موسسه مالی و اعتباری ثامن الائمه، هر کدام دو  شعبه دارند. جالب اینجاست که دو شعبه بانک پاسارگاد، کمتر از 200 متر و موسسه مالی و اعتباری ثامن الائمه، حدود 150 متر با هم فاصله دارند. موسسه مالی و اعتباری ریحانه گستر مشیز نیز اخیراً در این منطقه شعبه دایر کرده است. قبل از اینکه تابلوی لاتین این موسسه را ببینم، نام آن را چیزی بر وزن گشنیز می خواندم.

اما موضوع فقط محدود به بانک نیست. در گیشا حدود سی بنگاه معاملاتی املاک فعال است که بیست تای آنها در همین محدوده مشغول خرید و فروش و اجاره املاک مردمند. یعنی در هر هیجده متر، یک شعبه بانک و یا یک بنگاه معاملاتی املاک به کار و کاسبی و رزق و روزی حلال مشغولند.

گرچه سال هاست کار من مرتبط با امور مالی شرکتهای نسبتاً بزرگ است، اما حکمت این همه موسسه مالی و املاک در این منطقه نه چندان بزرگ و تجاری را درک نمی کنم. ولی تا منتظر درک قوائد این اقتصاد حکیمانه نفتی هستیم، کاش کسانی که در اقتصادهای غیر حکیمانه و وررشکسته غربی زندگی می کنند و وال استریت رباخوار نیویورک و زوریخ سوئیس را دیده اند، به ما می گفتند که ایا در آن بلاد و مناطق هم بانکها این اندازه نزدیک به هم شعبه دارند؟

در بالاترین

نهالستان

.

More from محمد بابایی
ملت اهل نصیحت
جلسات  منظم و مداوم معلمین و مدیران مدارس با اولیاء دانش آموزان...
Read More