نیاز بشر به ویتامین طبیعت

از حدود ۲۰۰ سال پیش، شغل اصلی اکثریت بشر به تدریج از درون طبیعت و مزرعه به داخل کارخانه ها و ادارات منتقل شد. مسیری که همراه بود با کمتر شدن مداوم فعالیت فیزیکی … اکثریت کودکان نیز در طی چند قرن گذشته، به خاطر حضور در کلاس درس، از حرکت فیزیکی محروم شده اند.

از حدود ۵۰ سال پیش، موج باشگاه های تمرینات بدنی شکل گرفت که تلاش کرد پاسخگوی نیاز فیزیکی بشر باشند. با آنکه تکنیک و تکنولوژی تربیت بدنی توسعه یافت ولی نتوانست اکثریت بشر را به فعالیت فیزیکی روزانه ترغیب سازد.

بشر تا قبل از اختراع تولید کشاورزی، مثل بقیه موجودات درون طبیعت، برای به دام انداختن شکار و فرار از شکار شدن، مدام در حال حرکت بود. بشر همان مسیر و محل هایی را در می نوردید که خرس و گرگ و پلنگ و سایر جانواران محیط زیست می پیمودند. این فقط مردان نبودند که می بایست قوی و چالاک باشند. کودکان و زنان نیز از قدرت بدنی طبیعی برای فرار از دست درندگان و پیمودن چندین کیلومتر در طی روز، برخوردار بودند.

اجداد دور ما بدون کفش و لباس، مدام در حال حرکت و دویدن و بالا رفتن از تپه ها و عبور از رودخانه ها بودند.  به درون گودالها می خزیدند و برای گرفتن ماهی یا جانوران دریایی شنا می کردند و برای به دست آوردن تخم و جوجه پرندگان از درخت های بلند و تنومند بالا می رفتند.

سیستم زندگی و کار در دنیای جدید، چنان ما را تنبل و دور از قدرت طبیعی مان ساخته است که ساعات بیرون از کار، آخر هفته ها و تعطیلات مان را اگر بتوانیم بدون حرکت روی مبل ها می گذرانیم.

این در حالی است که همزمان با کاهش فعالیت فیزیکی، دسترسی ما به غذاهای آماده و سریع بیشتر می شود. بی دلیل نیست که یک سوم انسانهای سیاره ما چاق هستند. مسئله وقتی پیچیده تر می شود که دانش  پزشکی و دارویی، مدام بر میانگین عمر ما می افزاید و ما به جای آنکه، آرام و با کمترین درد و مرض، سال های پیری افزوده شده را طی کنیم با انواع دردهای فیزیکی، بیماری های مزمن و مختل کننده مغز و روح دست به گریبانیم.

شاید به قول نویسنده کتاب « ویتامین طبیعت» ریچارد لوو، آینده متعلق به انسان هایی است که رابطه هوشمندانه تری با طبیعت بیرون دارند. به عبارتی دیگر، هر چه تکنولوژی پیشرفته تر می شود احتیاج ما به طبیعت بیشتر خواهد شد.

 

 

 

این متن برگردان خلاصه شده ایی از  مقاله مندرج در « هنر مرد بودن» می باشد
http://www.artofmanliness.com/2014/09/24/the-history-of-physical-fitness/

More from ماهان طباطبایی
یادگیری در لحظه یا آموختن برای روز مبادا
نسل جوان اکثر کشورهای دنیا دیگر ضرورتی نمی بینند خوش خط باشند...
Read More