خنده آلمانی ها در مترو

karl-valentin-09فیلم های هالیوودی مخصوص جنگ جهانی دوم، در کنار نشان دادن چهره پلید نازی ها در آلمان، یک تصویر عمومی هم برای آلمانی ها فراهم کرد که تقریبا در همه جای دنیا بازتاب یافت. در تمام فیلم های جنگی، آلمانی ها خشن، خشک و جدی هستند. واقعیت اما در فرهنگ عمومی آلمان کاملاً متفاوت است. خنده، مزاح و طنز،  نقش بزرگی در فرهنگ آلمانی ها دارد.

درهمان دوران تسلط رایش سوم و جامعه پر بحرانی که زمینه رشد و تسلط فاشیسم را می  پروراند، کمدین محبوب آلمانی ها Karl Valentin که محبوبیتی نظیر چارلی چاپلین را در کشورش کسب کرده بود برخوردی طنزآلود با ماموران امنیتی گشتاپو داشته است که نقل قول خاص و عام بود.

ماموران امنیتی به یکی از اجراهای او می روند و از او می خواهند که برنامه اش را با موسیقی « مندلسون» شروع نکند. کارل والنتین از آنها دلیل این تصمیم را می پرسد که در جواب می شنود: « چون مندلسون یهودی است بهتر است از موسیقی او استفاده نشود». کمدین آلمانی با خونسردی تمام به سمت دکمه برق ساختمان می رود و آن را خاموش می کند. در برابر اعتراض ماموران می گوید:« اگر قرار است یهودی بودن دلیل عدم استفاده باشد مخترع برق ، ادیسون هم یهودی است و بهتر است چراغها را خاموش کنیم»

این هم یک ویدئو از خندیدن بی اختیار مسافران متروی زیرزمینی در آلمان

More from مهرانگیز پاشا
دو اعتقاد شخصی که باعث افسردگی می شوند
دو نوع ایده و توقع بسیار مضر از «خودمان» وجود دارد که می...
Read More