ترانه توهین آمیز دیگری از شاهین نجفی

135629_560004985

شاهین نجفی دوباره و متاسفانه تر از آن، محسن نامجو نیز در ترانه جدید مشترک شان « پریود» به موج توهینِ به شهروندان توسل جسته اند. موجی تاسف برانگیز که هر روز رواج بیشتری می یابد.

ترانه «پریود»، ضد زن و ضد انسان ایرانی است و شیوه ابراز و پرخاشجوی اش، بی ریشه و افراطی است. این بار نیز طبق معمول، ترانه های نجفی، کمی جمهوری اسلامی را می کوبد «ما وارثان درد مشترک لای پا/ ما زیر پای گشت واجبی با سپاه» و بعد همزمان، اپوزوسیون و مردم را مسخره می کند. «ما اجتماع زیر ناف پول محور»…

این موج جدید توهین، ضدِ سنت بودن را مدرن و رادیکال فرض می کند و بهایی برای فرهنگ عامه قائل نیست. این شیوه « مخالف بودن» فکر می کند به افراط جدید در غلطیده اند.

مسخره کردن فرهنگ و اخلاق جامعه ایرانی، تم اصلی ترانه های نجفی، نامجو و حتی کیوسک را در بر می گیرد. آنها به اشکال مختلف به اینکه: «ما جسم پژو با مغز پیکان» هستیم اشاره دارند… اما مهمتر از همه چرخش منفی شان نسبت به شهروندان است

گرفته انداین تفکر افراطی مثلاً چپ، همراه با افراطیون مذهبی ایران، نوک حمله خود را به سمت روشنفکران، خارج نشینان، اصلاح طلبان نشان و شهروندان کرده اند و همصدا با روزنامه کیهان، لقب بی بند و باری، مشروب خوارهای و قرتی هایی که لنگ های شان هوا است! را نثار شهروندان ایران و مهاجران کرده اند.

این نحله به ظاهر رادیکال، با فحشِ « شما پریود هستید» به یک توهین عمومی ترِ که مدتهاست در جامعه ایران مد شده است می پردازند که به طور غیرمستقیم می گوید:« ای سرکوب شده های سازشکار چرا به خیابانها نمی آیید؟». در حقیقت این گرایش به ظاهر رادیکال، خشم پنهانِِ رادیکالیسم مستاصل شده خود را با انتقالِ تنفر به شهروندان بیان می کنند.

در بطن قضیه، همسان با دست راستی ها که مردم را فریب خورده و غربزده و فاسد می شمارد، اعتراض پرخاشجویانه رادیکالیسم مثلا چپ نیز، به « انقلابی نبودن» مردم می تازند. آنها درخواست انقلابیِِ حرفه ای بودن از مردم دارند و به هر بهانه ایی به تحقیر و سرزنش مردم روی می آورند. این نحلهِ سرخورده ولی خشمگین، توقع دارد که  مردم هر موقع آنها امر می کنند به خیابانها بریزند. برای همین، بند بند ترانه های شام توهین به شهروندان است:

ما روی مین و توی جین و پشت هفت سین/خاک بر سرِ آن با سواد شرم بر جبین
ما بهت خشتک شدن و درد پارگی/ ما چشم بستن خفه شدن به سادگی

آنها همصدا با جناح راست افراطی می گویند:« ای مردم ول معطلید… خس و خاشاک هستید … پریود هستید.

این واقعیت محض نیز بر کسی پوشیده نیست که نگاه منفی به سکس، گناه آلود بودن زن و مشخص تر از همه « پریود» بودن زن، یک برگ برنده اساسی برای دست راستی ها، برای محدود کردن زنان از مسئولیت های اجتماعی است. هنوز در فرهنگ و برداشت اکثر مذاهب جهان، « پریود بودن» زنان مصادف با تمیز نبودن و حرام بودن و ممنوعیت ورود شان به مراکز مقدس و البته بهانه قطعی برای محرومیت از تحصیل، مشاغل و مدیریت در اجتماع است.

در پایان لازم است تصریح کنم که کسی نمی گوید این نوع ابراز و اعتراض هنری، حق ندارد بخواند و بنویسد و فعالیت داشته باشد. انتقاد از آنها را نباید با تکفیر و نفی انها مشابه دانست. هر نوع سلیقه اجتماعی، فرهنگی و هنری بی شک نماینده بخشی از خواسته های اقشاری از مردم هستند. انتقادها هم قرار نیست به طور مطلق درست باشند و همیشه با پاکترین نیات مطرح شود. انتقاد در ذات خود بهتر است در هر جامعه ایی با هر انگیزه ای « فقط» باشد.

ما وارثان دردمشترک لای پا/ ما زیر پای گشت واجبی با سپاه
ما صیغه های زیر سن چند ساعته/راحته شل بگیر وگرنه درد داره ها!
ما نامه های بی جواب خیس عمق چاه/ ما تو حرم زنای محصَنهَ با نسا
ما و حظ انگشت و ماتحت دیگران / ما و شوق مرگ با صدای آهنگران
ما روی مین و توی جین و پشت هفت سین/خاک بر سران با سواد شرم بر جبین
ما بهت خشتک شدن و درد پارگی/ ما چشم بستن خفه شدن به سادگی

ببین چگونه درگیر مغز من /مراببوس از عشق حرف بزن
تو هم که هر دفعه که مارو می بینی پریودی
ما راندووی از شریعتی تا اوین/ما دختران صادراتی از دبی تا چین
ما بوق تاکسی در عمق استخوان /ما جسم پژو با مغز پیکان
ما سینمای بی پناه بی پناهی/ما بغض با این جماعت فکاهی
ما اجتماع زیر ناف پول محور/ ما شاعران دردمند بیت رهبر
ما عاشقان آوانگارد حسین/ما پیروان فشن پیر خمین
ما مومنین تیز کرده در اعتکاف/ما داف های با حجاب خیس زیر لحاف
مرا و شوق آغوش تو/ و گریه به گوشی خاموش تو/
آمدی جانم به قربانت ولی…
تو هم که حتی تویه این شرایطم پریودی
تو هم که هردفعه که مارو می بینی پریودی

 

More from ونداد زمانی

محسن نامجو و موسیقی تناقضات طنزالود

نامجو فعالیت‌های تجربی و به نوعی کارگاهی‌اش را از اوائل دهه هفتاد...
بیشتر بخوان
  • hamid

    dorost neveshtid

  • مه ری

    ترانه از نظر سبک هم لوس و تکراری بود

  • omid

    ترجمه غیره مستقیم میشه تو هم که پریودی میشه « باز که رشتی بازی درآوردی» یا «ای بابا ترک بازی در نیار».یا میشه تو هم عصبی هستی

    • ونداد زمانی

      امید جان فرض کن مشکل و محدودیت خاص فیزیکی داری که بهانه ایی برای سرکوفت و تحقیر و توهین تو باشد. ایا این خطابه ها برایت خوشایند خواهد بود. نسبت پریود دادن به زنها، می تواند مصادف باشد با نسبت های عمومی نظیر مثلا رشتی بی غیرت بودن و یا اصفهانی خسیس بودن باشد. این نوع گفتگو از قبل وضعیت طرف مقابل خود را تعیین می کند که چیزی جز نادیده گرفتن و تحقیر نیست.

  • omid

    بیسواد

    • ونداد زمانی

      مرسی امید عزیز. بی شک متن کاملی نیست و اشتباهات و محدودیت هایی دارد.

  • دکارت

    اتفاقن “اجتماع زیر ناف” برای سایت شما بشدت مصداق دارد.

    • مجله مرد روز

      دکارت عزیز کاش از فرصت کاامنت ازاد شهروندانه تر استفاده می کردی. اگر به بخش اندیشه مجله که برازنده نام شماست بروید مطمئن هستم نظرتان را تعدیل خواهد کرد. به هر حال ممنون از توجه

  • فربد

    با این نوشته مخالفم
    1- جامعه فعلی ایران نیازی به تاریک نمایی ندارد بقدر کافی تاریک است که هرچه بگویید تاریک به نظر می رسد
    2- پریود بودن الزاماً به معنی نجس و ناپاک بودن نیست. حداقل در این ترانه نیست. پریود “شدن” یک زن به معنی آنست که هنوز توانایی باروری را از دست نداده اما پریود “بودن” وی به آن معنی است که زمان مناسب او برای باروری از دست رفته یا هنوز فرا نرسیده. به این معنی در این شعر ” تو هم که هر دفعه مارو می بینی پریودی” احتمالاً منظور جامعه ایران است که اگر چه پتانسیل تغییر و نوزایی دارد اما در برزخی است که مثل پریود، زمان مقاربتِ(ایده های نو و جامعه) در آن فرانرسیده یا به تعویق می افتد.
    3- اتفاقاً این نگاه مردسالار نویسنده مقاله است که پریود بودن یک زن و اشاره به آنرا مصداق زن ستیزی می داند و در کنار قومیت ستیزی قرار می دهد وگرنه در متن ترانه هیچ اشاره ای که کمک به این برداشت کند وجود ندارد
    4- این نقد فرای متن رفته تا آنجا که در پاراگراف پنجم بالاخص این شائیه را تولید می کند که نویسنده خصومت شخصی با تولید کنندگان اثر دارد. با خواندن متن شعر بسیار عجیب می نماید که منتقد چگونه به این نتیجه رسیده که این ترانه قصد ایجاد اغتشاش و به کوچه کشاندن مردم را دارد؟

    • ونداد زمانی

      فرید عزیز اینطور که شما می گویید هم نظری است مستقل و محترم. اما جمله ساده ترانه طلبکارانه از قول یک مردمی گوید : « تو هم که هردفعه که مارو می بینی پریودی»

      من به این مورد اول شما در مقاله بالا اشاره کردم که روشنفکران نوع افراطی « اصرار فراوان دارند که ملت پریود، هر طور شده به امیال انها تن دهد و وارد خیابانها شود و انقلاب کند»

      فرید عزیز این ترانه حس مستاصل و ناراحت کننده ایی را در جان و دل مردم می ریزد. آنها را آماده درخوسات های انسانی اش نمی بیند. به گفته یکی از کامنت گذاران در صفحه فیسبوک من:

      مدتیه
      فکر می کنم ساخته شدن چنین آهنگ هایی شاید حتی ناخودآگاه هدف خاصی را
      دنبال میکنه ، فکر می کنم این کارها برای فروپاشوندن جامعه داره انجام میشه
      هدفی حتی فراتر از تغییر رژیم یا انقلاب را داره دنبال میکنه. پوچ کردن
      هویت ملی و تلقین بدبختی در دستور کار بخش
      اعظمی از رسانه های اپوزسیون، بی بی سی و صدای آمریکاست این جریان شاید در
      مسیر خودش جمهوری اسلامی را ساقط کنه ولی کار به اینجا ختم نمیشه بیزار
      کردن هفتاد میلیون آدم از گذشته، حال و آینده خودشون ظاهرا فروپاشی ایران
      را هدف گرفته. اگر شما در ایران هستید و دقیقا مورد هدف این تبلیغات بودید
      و البته حماقت های دولت هم بهانه زیادی برای باور پذیر شدن این تبلیغات
      ایجاد میکنه این یاس و نا امیدی را کم و بیش بیشتر حس می کنید. از طرفی یاس
      و افسردگی مثل باتلاق میمونه شما هرچی بیشتر بهش فکر کنی بیشتر فرو میری و
      کار این آهنگ ها و خیلی از رسانه های اپوزسیون اینه که هر روز بارها
      بدبختی ها را بکوبن بر سر »

      https://www.facebook.com/vandad.zamaani

      • فربد

        ونداد گرامی بسیار متشکرم که مستقیماً جواب مرا دادید اما همانگون که در جواب نوسینده پاراگراف بالا در صفحه فیسبوکشان گفتم نیز این گونه باور های دایی جان ناپلئونی که دست هایی پنهان را پشت سر هر چیز می بیند و رصد می کند دیر زمانیست که از رده خارج و نخ نماست. باز هم تاکیید می کنم اگر همین امروز در تهران زندگی کنید و بیش تر از چند ساعت را در خیابن ها سپری کنید خواهید دید که شرایط امروز ایران از سیاه نمایی شدن بسیار فراتر رفته و حقیقتاً سیاه است به گونه ای که تنها از واقعیات روز این جامعه سخن گفتن گروتسک و غرایب نگاری به نظر خواهد آمد.

        • ونداد زمانی

          فرید عزیز کسی منکر وضعیت تاسف برانگیز و بحرانی نیست. قرارِ نیست همه سوار بر موج عمومی شوند. حس استیصال، خشم، سرکوب بعد از کودتا طبیعی است و نباید ان را کتمان کرد ولی سرکوفت زدن و خودتحقیری، واکنش هوشیارانه نیست. همه حرفم این است. این اواخر، شب و روز همه به دنبال نشانه های چاپلوسی و دلالی و
          سازشکاری و حتی ناظران قصی القلب اعدامها نامیدن مردم
          مسابقه گذاشته اند. موج تحقیر مردم که چرا تن به این خفت می دهید و کل
          ماجرایی که شاید خودت هم حس کرده ایی.. حالا این موج توهین را بگذار در
          مقابل تصاویری که از مردم ایران در این ترانه داده است:

          ما روی مین و توی جین و پشت هفت سین/خاک بر سران با سواد شرم بر جبین
          ما بهت خشتک شدن و درد پارگی/ ما چشم بستن خفه شدن به سادگی

          محمد
          عزیز زندان های ما پر است از مردم معترض، بیشترین اعدام، بیشترین روزنامه
          نگار دربند، جمعیت ملیونی ناگزیر فرار کرده از میهن، تظاهرات سه میلیونی
          مردم در انتخابات گذشته، رئیس جمهور دو سال در بند… کجای این ماجرا «
          خفه شدن به سادگی » است؟

          • ث

            ونداد عزیز اون همه اتفاقات 4 سال پیش خفگی به سادگی نیست اما حرفی نزدن از اونها و یا بطوری اعتراضی رو اعلام کردن می تونه خفگی به سادگی باشه. می دونین به نظر من اینکه ایرانی ها (بر خلاف آنچه در بهار عربی رخ داد) تصمیم گرفتند بعد از زندانی شدن رهبران جنبش سکوت کنند نشانه بالا بودن هوش اجتماعی اونها است چون فهمیدن ادامه دادن یعنی جنگ داخلی و در نتیجه نا امنی فراگیر که نمونه اش رو آلان توی سوریه می شه دید. اما نکته مهم اینه که این اعتراض گرچه حضوری فعال نداره هنوز رد پاش توی قلب همه مونده و می شه بارقه های خشم فروخورده ای رو که در روح آدم ها بجا گذاشته همه جا دید. این هم یکی از این برون ریزی ها است

          • marderooz

            ت عزیز اینطور هم می تواند به ترانه نگاه کرد و درست هم باشد. مرسی از اینکه نظرت زا با ما سهیم شدی

    • ali

      kamelan bardashteto taeed mikonam

  • اشکان

    نا امید شدم ازتون – از شما و از این سایت

    • ونداد زمانی

      اشکان عزیز قول می دهم جبران کنم. ببخشید که باب طبع و نظر شما نبود. مرسی از توجه

  • رنسانس عظیم در ایران نزدیک است

    کارشاهین نجفی حرف نداشت. برای خلاص شدن از جوامع اسلام زده و عقب مانده،
    اول بایستی یک اینه گذاشت جلوش تا خودش را ببیندو انوقت وحشت کند و انرا
    تغییردهد. این کاری است که به نظرمن این دو هنرمند و بسیاری از هنرمندان
    منتقد در ایران در انجام میدهند. محافظه کاران با تمام وجود تلاش دارند تا
    همین وضعیت را نگاه دارند و طرفداران یک رنسانس در ایران، با زیر سوال بردن
    تمام ارزشهای جامعه عقب مانده، خواهان تغییرند. به نظر من این پاسخی است
    به نیاز تاریخی در خاورمیانه که یک رنسانس بزرگ اجتماعی مثل اروپا به تاریخ
    بدهکار است. این رنسانس در حال شکل گیری است. از جنبش لخت شدن گرفته تا
    امام نقی و مسخره کردن تمام ارزشهای اسلامی، اینها نوک یخی است که رنسانس
    در کشورهای به اصطلاح اسلامی کمترین نتایج آن است. وحشت این منتقد نیز از
    همین است. بی دلیل نیست که تیتر زده یکی دیگر این به موزه های قبل از رنسانس رجوع کنید. متوجه شباهتها می شوید. وحشت وابستگان به وضعیت موجود از هنر هنرمندان در نقد مذهب و کلیسیا. اینها اگر با نقاشی بدن زنان آغاز کردند و بعد به انقلاب فرانسه منتهی شد، در ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه در یک زمان کمتر این راه بصورت سریعتر پیموده می شود. راه کوبیده شده را همیشه می توان سریعتر رفت..

    • ونداد زمانی

      رنسانس عظیم، دوست عزیز، در حقیقت رنسانس اروپایی با ترجمه اثار فلسفه یونان و مرام شهروندی دمکرات رم توسط ملای ایتالیایی پترارک شروع شد نه با تخریب و توهین شعائر مردم. بیشتر اندیشمندان رنسانس و عصرروشنگری، از لوتر تا داروین، ملاهای دانشکاه های مذهبی اروپا بودند. این تخریب و نفرت شما ، بیشتر شبیه بببرک کارمل و پول پوتِ خمر سرخ است. این سکولاریسم خشن و ضد مذهب شما در ذات خودش مذهبی است

  • ایرانی

    بابا والا این شاهین نجفی و خیلی کسان دیگه رو خود جمهوری اسلامی میفرسته خارج که بگه ببینین مخالف های ما از این تیپ آدم های مریض هستند!! باور کنید حقوقش رو از بیت!! میگیره!!

  • نغمه

    آقای نجفی باید یه جوری سر زبون ها باشه!! امان از عقده ها! ای کاش به جای این آثار سطحی میرفت چند سال موسیقی میخوند!!

  • علی

    آقای نجفی بس کنید لطفن!! به خدا گندش در اومده!! با زلف و انگشتر و حرفای رکیک فقط یه مدت کوتاه اون هم روی اآدمهای سطحی میشه تاثیر گذاشت!! دوستان بسیجی دلتنگت هستن!!!

  • Amir

    با كمال تاسف استدلال نقد و حتي واژه. هاي آن بسيار شبيه به مقالات روزنامه فخيمه كيهان است. امثال كيوسك و نامجو و نجفي كج، كولگي هاي جامعه و حكومت ما را با هم به نقد ميكشند، توهين خواندن اين نوع نگاه قدم اول در خفه كردن صداي منتقد است.
    كاش اين بيت ناصر خسرو را بياد بياوريم:
    آيينه چو بنمود شكل تو راست. خود شكن آيينه شكستن خطاست

    • marderooz

      امیر عزیز همه انتقاد شما بر این پابیه می چرخد که نباید این مجموعه ذکر شده را نقد کرد. درست شبیه استدلالی که ایران را یک زندان بزرگ تبدیل کرده است و بزرگترین امار روزنامه نگاران را دارد. انها هم 30 سال است می گویند دشمن پشت مرزهاست، جنگ است، موقعیت اماده نیست، ما در حال مبارزه با شیطان لبزرگ هستیم و … پس نقد و اعتراض ممنوع
      امیر عزیز نقد کردن نفی نیست. نقد درست یا غلط باید وجود داشته باشد. هیچ چیز را انقدر مقدس نکنیم که انتقاد از ان گناه و مخرب قلمداد شود. مرسی

      • Amir

        جانا سخن از زبان ما ميگويي، دقيقا حرف من همين است نقد لازمه جامعه آزاد است، اما “توهين” قلمداد كردن ترانه از حيطه نقد فرا ميرود و چماق ارزش و تقدس را بلند ميكند، خود شما نيز متوجه اين نكته شديد و پاراگراف آخر مقاله تان كه هيچ ربطي به مطالب بالاي آن ندارد را براي تلطيف و فرار ازين اتهام افزوديد، اما دوست گرامي، هنر موسيقي و ترانه، توهين نيست بخصوص اين نوع ترانه ها كه خوب ميدانيد بجز درد سر براي سرايندگانشان نفعي ندارد، اين فرياد كردن درد مشترك است، پس بهتر از كه در نقد، چماق كوبيدن ديگران را بدست نگيريم و قضاوت “توهين را چون فتواي تكفير بر سر يكديگر نكوبيم.

        ايدون باد

  • پوریا

    بحث و مضمون این ترانه چند ترانه مشابه از نامجو و شاهین نجفی ، انتقاد یا بازگفتن مشکلات نیست، اینها بواسط مسایلی که بعضی هاشون واقعا مشکلات گسترده و عمیقی نیستند دارند هست و نیست یک ملت را ناکامی و سقوط جلوه میدهند. مثال بزنم حتی یک دختر که از فقر به فحشا بره فاجعه است برای من حتی فرقی نمیکنه اون دختر ایرانی باشه یا نباشه، اما سوال اول اینه که راه کمک به اون دختر ایرانی که اینها بهش میگن صادراتی چیه؟ دوم آیا واقعا همه اون دختر ها قاچاق شدن یا از سر فقر رفتند؟ سوم درسته که این شرایط حتی برای یک نفر دردآوره ولی این شیوه تکرارش و گذاشتن این مسئله و مسایلی از این جنس در عباراتی که غرور ملی و هویت ملی را هدف گرفته افراد را مایوس و پوچ میکنه و آدم هایی که احساس بی هویتی می کنند راحتتر به انحراف می روند در نتیجه تعداد اون دختر ها ممکنه افزایش پیدا کنه و کسانی که خیلی هم نیاز مادی ندارند به فحشا کشیده بشوند. چهارم: باز تاکید می کنم حتی یک مورد قربانی فقر و فحشا فاجعه است اما نباید تو جامعه این حس ایجاد بشه که انگار بیشترین فاحشه های بین المللی در دنیا ایرانی هستند یا بیشترین کودکان قربانی تعرض جنسی در ایران هستند چون القای این حس خودش زمینه ساز انحرافه،

    آمریکایی ها میگن
    Fake it till you make it

    البته این مثال را برای پدیده های مثبت به کار می برند ولی کارهایی مثل این ترانه دقیقا داره بازتابی بزرگنمایی شده از ایراداتی را میده که دقیقا منجر به افزایش اون ایرادات میشه.

  • Salaar

    نویسنده گرامی‌ مقاله، با نوشته شما کاملا مخالفم، چون کلا ما ایرانیها خاصیت مون اینه که تا از یه چیزی خوشمون نمیاد زود انگ توهین، حالا چه به مقدسات و یا چه به جنسید افراد می‌زنیم. متأسفانه همه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم داریم دوره خودمون میچرخیم و حرف خودمون رو می‌زنیم بی‌ آنکه واقعا از معنی‌ و مفهوم شعر،کلام، نوشته و………..افراد درک درستی‌ داشته باشیم. من مخالف یا موافق آقای نجفی یا محسن نامجو نیستم ولی‌ همین رو می‌دونم که کارشون توهین نیست و فقط واقعیت جامعه رو بیان می‌کنن. واقعیتی که هیچکس نمیخواد باورش کنه و همه ازش به نوعی فراری هستن و یا به اصطلاح: خودشون رو به کوچه علی‌ چپ میزنند. تا وقتی‌ این فرد آهنگی به نام امام زمان می‌خونه و درد واقعی جامعه رو بیان میکنه همه گٔل از گلمون میشکفه و به‌‌ به‌‌ و چه چه میگیم ولی‌ همین که شعرش به دلمون ننشست میگیم مرتد،مفسد فی‌ …………. و برو تا آخر. دوست عزیز چشم‌ها را باید شست…….

    • marderooz

      سالار عزیز یک نکته کوچک به حرف ها و نگرانی هایت اضافه کنیم و ان اینکه در این مقاله صحبت نفی و تکفیر و ممنوعیت کار برای نجفی صادر نشده است. یک نظر انتقادی ساده است و بس… مرسی

  • Salaar

    پوریا عزیز شما میگی‌ قاچاق شدن و یا از سر فقر رفتن؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عزیز دل برادر اینا هردوش که یکی‌ هست. تو جامعهٔ که سفر دختران به خارج باید با اجازه همسر یا ولی‌ و قیم باشه ،پس چه جوریاست که با پای خودشون سفر کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما یه کم تحقیق کن بد یه موردی رو بازگو کن. بعدشم وای به اون مملکتی که با گوش دادن به ۲ تا شعر به فحشا کشیده بشه. نکه اصلا ماهواره و ارتباطات جمعی اصلا نیست و ما داریم تو سده دهم هجری زندگی‌ می‌کنیم

  • ali.h

    نفر لوده دلقک قلم به مزده /میشینه کک می زنه تو فیسبوک تز میده
    روشنفکرانه از دول عمو بالا می ره /فکر می کنه که حالا عدده واسه
    با تو کل کل و برد و باخت واسه ما باخته/ جهان شاهین و واسه جنگ با کوچیکا نساخته

    • marderooz

      علی اقا، خودت متوجه هستی که عین چماقدارهای معروف حرف می زنی؟ این شاهین کبیر و مقدس شما قرار اصلی اش مگر جنگییدن با تقدس طلبی و و بت سازی نیست؟

  • Ali

    متاسفانه این تحلیل شما کاملا برعکس معانی این ترانه هست.مخصوصا در زمینه زن ستیزی که کاملا بر ضد زن ستیزی خونده شده.من نمیدونم شما چطور به این نتیجه رسیدین؟! اگر این ترانه خونده شده مطمئن باشید مصداق همون توی جامعه به وفور پیدا میشه و متاسفانه هیچ کسی هم در این رابطه نه قدمی برمیداره و نه کاری انجام میده..این ترانه به همه داره میگه این وضعیت کنونی این جامعه هست و حقیقت هم همیشه تلخ و ناگوار هست که مجبور به نپذیرفتن اون میشیم و سعی در خراب کردن اون ترانه و خواننده و یا شاعر رو داریم در صورتی که صورت مسئله همچنان باز و پابرجا میمونه.
    به نظر من یک حقیقت بهتره گفته بشه هر چند بد و زشت باشه.خیلی بهتر ازاونه که گفته نشه و یا مورد تخریب قرار بگیره..

    • marderooz

      علی عزیز نظر شما محترم است. اقای زمانی تلاشم کردند که در حد خودشان، نگرانی های را از این نحله افراطی ارائه دهند بنویسم. قرار نیست همه نوشته ایشان درست و کامل باشد. امیدواریم به سهم خودمان تلاش برای هر چه مجهز تر شدن به ذهنیت انتقادی را مطرح کرده باشیم. مرسی از توجه و نظرتان

  • roohollah khomaini

    !!!??ترانه توهین آمیز دیگری

    • marderooz

      روح الله محترم این هم ادرس مقاله دیگری در باره ترانه توهین امیز دیگر اقای نجفی
      http://marde-rooz.com/?p=9437
      شاهین نجفی و هاله نور بالای سرش

  • ahmadinejaz

    تو این گرونی به من هم ساعتی 8 هزار تومن بدم میام به شاهین نجفی که خوبه به دشمنای نظام هم که خوبه .. میام به اصل و نسب خودم هم فحش میدم و در ولایت ذوب میشم

    • marderooz

      احمدی نژاد عزیز مخارج این سایت با بیش از نیم میلیون بازدید ماهانه زیر 50 دلار است و کسی به ما تاکنون پولی نداده است. پایه استدلال تان غیرواقعی و غیر حقیقی است.

  • ناشناس

    خانم ها وقتی پریود هستند اخلاق بدی دارند..

    • marderooz

      ناشناس عزیز این که می گویی شبیه این ادعاهای عمومی شده یک جانبه و غیر منطقی است که می گوید : « فقیرها بتنبل هستند. رشتی ها بی ناموس هستند. ترک ها فلان هستند و لر ها بهمان هستند

      • ناشناس

        راستش من اینهایی که می گید رو ندیدم ولی اونی که گفتم رو تجربه ش رو زیاد دارم. البته حق با شماست ممکنه عمومی نباشه، در هر حال خانم ها در مواقعی که پریود هستند با مواقعی که نیستند فرق دارند و به نظرم باید آقایون در مورد رفتارشون با خانم ها در این دوره مواظب باشند

  • آرش

    هرچند خواننده مورد علاقه من نیست ولی:
    توهین را آن 256 نفر نماینده کردند که ملت را هیچ حساب کردند و(( غلط کردم نامه)) نوشتند.

    • marderooz

      آرش جان توهین به خود و دیگران این روزها نقل و نبات هر مجلسی است.

  • skeptical

    از نظر من متن این ترانه در قسمت بند برگردان، آنجا که “پریود بودن دوباره زن” (که امریست وابسته به طبیعت زن) را مورد نکوهش قرار می دهد، زن سیتزانه است.
    اما چرا با مطلب به طور کلی مخالفم:
    از انتخاب تیتر و همچنین توضیحات جسته گریخته در متن مشخص است مشکل اصلی نویسنده مطلب انتقادات قبلی شاهین نجفی از مقدسات اسلام و اسلام گرایان است، که با استقبال عمومی در وب فارسی مواجه شده بود و برای اصلاح طلبان و ظاهرا نویسنده متن بسیار سخت و گران تمام شده است.
    از طرف دیگر با این که جمله زن ستیزانه در این شعر توسط محسن نامجو (و نه شاهین نجفی!) خوانده می شود، نویسنده به خاطر محبوبیت بالای محسن نامجو و همچنین نداشتن کینه قبلی از او (به خاطر این که قبلا عقاید اسلامی و اصلاح طلبان را مستقیما مورد انتقاد قرار نداده)، کوچکترین اسمی از او نمی آورد و نوک پیکان حملات را به سمت شاهین نجفی می گیرد.

    • marderooz

      اسکپتیکال بخشی از استدلالت بویژه کینه های شخصی داشتن یک نقد شایذد انطوری نباشد که فرض کرده ایی. ممنون

      • skeptical

        عزیز برادر، آخر “توهین به شعائر و فرهنگ مردم” کدام است؟! قرن بیست و یکم شده! لطفا از این بیانات فاشیستی دست بردارید. مردم “گله” نیستند! مردم همه “یک گونه” فکر نمی کنند و دارای “فرهنگ و شعائر یکسان” نیستند! مردم “امت یک پارچه” نیستند! اعتقادات هر فردی از دیگری متفاوت است و صرفا به همین جهت هر کس اجازه دارد اعتقادات دیگری (ولو در اکثریت) را که در تضاد با اعتقادات خودش است به هر شکلی (حتی توهین) نقد کند. همانطور که گفتم، تنها ایراد وارد به این ترانه جاییست که یک “ویژگی جنسیتی زن” (پریود شدن) مورد نکوهش قرار گرفته (هر وقت به ما می رسی پریودی)، و نه آنجا که به “شعائر و فرهنگ مردم” توهین شده! برای فرضیات بنده نیز مصداق هایی آورده شد. که کاش قبل از باطل نامیدن کلی فرضیات حد اقل اشاره ای به آنها می کردید و دلیل باطل بودن مصادیق را اعلام می کردید.

        • ونداد زمانی

          اسکپتیکال عزیز، اجازه بده این نکته را در باره تاثیر شرائط اضافه کنم که
          شاید در تلفیق با نظر شما و تاکید من بر موج عمومی تحقیر ملت توسط خودمان می تواند به کار اید. نظریه تاریخی روانشناختی
          وجود دارد که معتقد است تهیه و تدارک
          تمدن با همه قدمتش، در هر صورت لایه باریک و زودشکنی است. به اعتقاد این
          دیدگاه اگر چند عامل با هم دست به کار شوند لایه رفتار تمدنی به سرعت ذوب
          می شود و انسان اجتماع مزبور به سرعت در هیبت بدترین رفتارها، چرخه
          ناهنجاری از زندگی را پی می گیرد. برای این نظریه دو مثال المان اوائل قرن
          بیستم و عراق کنونی اورده شده است و عواملی چون جابجایی و انتقال قدرت
          سریع از یک قشر به یک قشر دیگر، بحران های مداوم اقتصادی، جنگ، شکاف طبقاتی
          و موبیلیتی وسیع از روستا به شهر که. به اعتقاد این نظریه، دو کشور المان و
          عراق با وجود داشتن لایه های تمدنی جا افتاده ( قابلیت تحمل قومیت های
          مختلف تا داشتن قابلیت های فرهنگی، فلسفی و موسیقیایی غنی ) متاسفنه
          تجربه می کنند. نتیجه اینکه، انها در موقعیتی قرار می گیرند که لایه باریک
          تمدنی شان می شکند و بعد از آن همه چیز امکانپذیر می شود حتی راه انداختن
          کوره های ادم سوی و کشتن همسایه ها)… متاسفانه داریم به سمت شکاف
          برداشتن لایه تمدنی خودمان می رویم چون همه شرائط ذکر شده در نظریه فوق در
          30 سال گذشته ایران اتفاق افتاده است. به نظر من یکی از مواردی که مبی
          توانیم همچنان بر ان برای حفظ این لایه تمدنی اصرار ورزیم شرف و صبوری و
          تطبیق پذیری ایرانیان در طول تاریخ بوده است. همه تلاش خودتحقیری و بزرگ
          کردن رفتار و اعمال ناهنجاتر ملت درمانده از یک حکومت نظامی نفتی
          مالیخولیایی که حتی اتاق خواب های شان را هم می خواهد کنترل کند اگر در
          ترکیبی هشیارانه نباشد مسیر فروپاشی رفتار تمدنی را تسریع خواهد کرد.

          • skeptical

            ونداد عزیز، متاسفانه یا خوشبختانه به نظرم آن “لایه تمدنی ظریف و شکننده” که مد نظر شماست “سی سال پیش” و نه به خاطر “ضدیت عده ای با مذهب و شعائر عمومی” (که مهفومی گنگ و بی اعتبار و دست آویز فاشیست هاست)، بلکه کاملا برعکس، با تلاش عده ای برای “یکسان سازی افکار و عقاید” و با شعار هایی چون “حزب فقط حزب الله” و “امت واحد” شکسته شد. لطفا به تعریف “فایسشم” دقت کنید: فاشیسم در ضدیت با تکثرگرایی (گوناگونی افکار) است. فاشیست ها با اتکا به مفاهیمی چون “ملت واحد”، “عقاید واحد” و “گرایشات واحد” (به عبارتی همان امت) سعی دارند حکومتی مقتدر، یکپارچه و یکدست ایجاد کنند و تمامی افکار و عقاید و احزاب گوناگون را به بهانه “ضدیت با ملت (امت) واحد و عقاید و مقدساتش (از دین تا نژاد)” حذف کنند.

            کوره های آدم سوزی هیتلر نیز، نه به خاطر آزاد بودن نقد بی پروای “شعائر و فرهنگ ملت آلمان” (که مفهومی گنگ و مبهم است)، بلکه برعکس، به خاطر خفه کردن تمامی افکار مخالف و تلاش برای ایجاد “ملتی یک پارچه و یکدست” (چه از نظر عقدتی و چه از نظر نژادی) ایجاد شدند.

            دوست عزیز، به نظرم نقد بی پروای ویژگی های غلط فرهنگی، سنتی و عقیدتی، و حتی بزرگنمایی آنها (که البته نیازی از این جهت نیست چرا که هم اکنون بسیار بزرگند!) هرگز باعث نگرانی نیست. اگر روزی شاهین نجفی ها یا محسن نامجو ها، همانند آخوند ها (از سبز رحمانی تا سبز حکومتی) فرمان قتل (ارتداد) و شکنجه (حد) مخالفین عقیدتی و فرهنگی خود را دادند، آنگاه می توان نگران روی کار آمدن فاشیسمی نو بود.

            اگر منظور شما پرهیز از توهین به “مردم” به خاطر رفتار سنتی و عقیدتی غلطشان است، کاملا با شما موافقم. نیازی به توهین به مردم نیست، و همواره باید احتیاط کرد در نقد تند و حتی توهین آمیز عقاید، به مردم و گروه های عقدیتی (صاحبان عقاید) توهین نکنیم.

            موفق باشید

          • marderooz
    • ث

      ای بابا تنها چیزی که توی این ترانه مهم نیست پریود بودن باور کنید من بعنوان یک زن اصلا به این قضیه فکر هم نکردم. نمی دونم شما زن هستید یا مرد اما اگر مرد هستید و این نظر رو دارید شاید به این دلیل است که پریود بودن براتون عمری نا آشنا و غیرعادی است. و اگر زن هستید نمی دونم چرا این نظر رو دادید (که البته بسیار محترم است) به من اصلا حس توهین و یا نکوهش القا نشد

  • arash

    تو هم که هر وقت چیزی می نویسی پریودی

  • arash

    چرا کامنت منو حذف کردی

    تو که تحمل نداری چرا می نویسی
    کسی مجبورت نکرده

    • marderooz

      آرش عزیز کسی هیچ کامنتی را حذف نکرده است. شاید نبودن کامنت شما دلائل دیگر دارد. لطفا دوباره تلاش کنید

  • کس ننت

    کسشر نگو بابا مادر قحبه

    • marderooz

      این رفتار شما قرار است در دفاع از بت شکن بودن نجفی باشد؟ چرا به این سرعت میل به مقدس سازی و بت پرستی را در ذهن نازنین خودت می پروری؟

  • sihing.farzam

    شما دچار مغلطه پهلوان پنبه شدید.شعر شاهین رو نقد نکردید.بلکه این ترانه رو با استنباط و برداشت شخصی معنی کرده اید و نقدتون رو بر معنی برداشتیتون نوشته اید.به نظر من این ترانه در بسیاری از موارد معنی ای بر خلاف چیزی که شما برداشت کرده اید,دارد.هر وقت شاهین آمد گفت که منظور از «اجتماع زیر ناف پول محور» همان اپوزیسیون میباشد,آنگاه نقد شما از صحیح است.

    • marderooz

      شیلینگ عزیز، نقد قرار نیست دقیق و همه جانبه و با پاک ترین نیات صورت
      گرفته باشد. این حربه جوجه پهلوان و تازه به دوران رسیده و دنبال شهرت
      گشتن و عقده ایی خطاب کردن منفقد در مسیر فرهنگی است که به هر دلیل ممکن
      نقد را بر نمی تابد

      • sihing.farzam

        عزیزم اشتباه متوجه شدید.پهلوان پنبه اسم یکی از مغالطات در علم منطق است.

        http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%BA%D8%A7%D9%84%D8%B7%D9%87_%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%BE%D9%86%D8%A8%D9%87

        این یک توصیه دوستانه و بدون غرض است.همانطور که نظرم اینگونه بود و شما بد فهمیدید امیدوارم این یکی را بد متوجه نشوید.حتما حتما و حتما یک منتقد باید علم منطق بلد باشد.دست کم باید چند تا مغلطه معروف را بداند که اولا نقد غیر منطقی ننویسد.دوما کسی خواست با مغلطه و سفسطه نقد را زیر سوال ببرد,با توجه به این مغالطات؛سریع متوجه شود.من سی هینگ هستم و از پیدا کردن سایت شما خرسندم .

        • marderooz

          مرسی از نظر و تذکر و پیشنهادتان. سعی می کنیم دقیقتر و منطقی تر بنویسیم. مرسی

  • یه دوست

    اصلن کی گفته که شما راجع به اینجور مسایل پیچیده بنویسی..برو راجع به همون کس و کونت بنویس عزیز

    • marderooz

      یه دوست عزیز یادتان نرود که 80 درصد این ترانه تکرار ترجیع بندهای مربوط به همان بخش های فیزیکی بدن است که شما اشاره کردیو مرسی از نظر و توجه

  • لر بختیاری

    نقد مرخرفی بود . به قول دوستمون شبیه ادبیات کیهانی بود . ظاهرا ما ایرانیها اینقد در پیله ی ایدئولوژی و خودبرتر بینی فرو رفتیم که تا چیزی رو به مذاقمون سازگار ندیدیم انگ توهین بش میچسبونیم . از این سایت چنین نقد آبکی بعید بود . منم نا امید شدم

    • marderooz

      لر بختیاری عزیز، نقد قرار نیست دقیق و همه جانبه و با پاک ترین نیات صورت گرفته باشد. این حربه جوجه پهلوان و تازه به دوران رسیده و دنبال شهرت گشتن و عقده ایی خطاب کردن منفقد در مسیر فرهنگی است که به هر دلیل ممکن نقد را بر نمی تابد.

  • محسن

    ادم های درست و حسابی ترا به خدا مقاله را بخوانید و بعد فحش دهید. این بابا اخر مقاله نوشته که – کسی نمی گوید این نوع ابراز و اعتراض هنری، حق ندارد بخواند و بنویسد و
    فعالیت داشته باشد. انتقاد از آنها را نباید با تکفیر و نفی انها مشابه
    دانست. هر نوع سلیقه اجتماعی، فرهنگی و هنری بی شک نماینده بخشی از خواسته
    های اقشاری از مردم هستند. انتقادها هم قرار نیست به طور مطلق درست باشند و
    همیشه با پاکترین نیات مطرح شود. انتقاد در ذات خود بهتر است در هر جامعه
    ایی با هر انگیزه ای « فقط» باشد.

    اخه ادم های خوب ادمای طرفدار نجفی ادمای فهمیدده چرا به این فکرنمی کنیم که انتقاد رسم ما نیست و هر کلکی می زنیم تا طرف رو خفه کنیم

  • Ali

    هم متن و هم بعضی از کامنتها خیلی خیلی خیلی بی ربط بود. کلا ملت باحالی هستیم، راجع به همه چیز باید ابراز عقیده کنیم. حتی اگه هیچی ازش نفهمیده باشیم.گاهی اوقات اعتراف به نفهمیدن خیلی بهتره از اینکه نظر پرت و پلا بدیم. به جان خودم!

  • باید در نظر بگیریم که مخاطب این آهنگ کسیه که وقتی گوش میده و فکر میکنه راجع بهش، نه ناامید میشه با شنیدن این سیاهی ها (اگه از قبل نبوده باشه)، نه پامیشه میره تو خیابون. ولی اشاره به این موارد توی یه آهنگ جالبه، گرچه به نظر من کلماتی که در این ترانه این خواننده وجود داره مناسب نیست.

  • حسن

    همه ما می‌گوییم هدف وسیله را توجیه نمی‌کند اما گویی وقتی موقع عمل فرا می‌رسد سیاست یک بام و دو هوا را در پیش می‌گیریم عصاره سخن کامنت‌دهندگان بر این پست آن است که چون این دو به حسب ادعای آنها هدف خوبی را دنبال می‌کنند پس کارشان مجاز است
    من یک مرد هستم اما فکر می‌کنم که غالب خانم‌ها از این ترانه تلقی خوبی نداشته باشند این البته باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. به نظر من لحن این ترانه سمت و سوی طبیعی تلقی کردن را ندارد بلکه همان نگاه متعارف جامعه ما را در منفی‌انگاری این مطلب را دنبال می‌کند
    متاسفانه بسیاری از هنرمندان ما از میان‌بر تعابیر ج برای جلب توجه مخاطبین استفاده می‌کنند و این را جایگزین زحمتی می‌کنند که باید برای تقویت اثر هنری خود بکنند مثلا اگر کسی طنزی را با تعابیر و کنایات جنسی بکار بگیرد خنده‌دار از آب در می‌آید اما آن کس که بخواهد بدون این تعایبر و کنایات متنی طنز از آب در بیاورد نیاز به خلاقیت و فکر فراوان دارد
    فراموش نکنیم که نباید به دستاویز انتقادی بودن اثری و یا موافقتمان با برخی دیدگاه‌های مطرح‌شده در آن، اجازه هر کاری را به افراد بدهیم این تضادی با بحث آزادی بیان ندارد همیشه یک طرف آزادی احترام به دیگران و حرمت حقوق آنان است آزادی با بی‌مرزی فرق دارد

    • فرشته

      پس لابد ایرج میرزا -عارف -عبید زاکانی سعدی و یا مولانا(داستان خر وخاتون) ودیگران برای خودنمائی واژه های پائین تنه رابکار برده اند!

      • حسن

        من پرستنده کسانی که از آنها نام بردید نیستم و معتقد نیز نیستم که آنها خطا نمی‌کنند اینکه مولوی حرفی زده است نشاندهنده درست بودن آن نیست هر کدام از این شاعران باید مستقلا از این بابت بررسی شوند اما هیچوقت بر اساس اسم قضاوت نمی کنم

        لطفا معیارهایتان را از اشخاص جدا کنید و به شخصیت پرستی روی نیاورید

  • فرشته

    من چند بار شعر را خواندم . احساس میکنم شاهین درست از دید اجتمائی و روانشناسی جامعه ما را بیان کرده. در واقع ما ملت هر هری هستیم. .به باد هوا هم میخندیم. تو صف شربت وامیستیم. وبرای گرفتن یک لقمه نون وپنیر نذری راه بندان میکنیم. وسر صف سبزی دعوا میکنیم .بهتر از این نمیشه!

    • marderooz

      فرشته عزیز بخش بزرگی از ناهنجاری های اشاره شده شما درست است ولی این فرهنگ جمع بستن و نتیجه کلی گرفتن از اینکه ملت فلان و بهمانی هستیم تقریبا همان چیزی است که این مقاله سعی دارد در باره ان احساس نگرانی کند. مرسی از توجه و نظر شما

  • ehsan

    نویسنده گرامی سلام

    افکر می کنم آن کسی که که هدف خاصی رو از بیان مطالبی ئنبال می کنه بیشتر شما باشید شاید هم قلم پنهان راست گرا ها باشید.

    می بینی دوست عزیز تهمت زدن و بهتر بگ خراب کردن کاری نداره …
    من جواب شما رو یا کلام خود شاهین میدم:

    ماهم کم مش نکوبيديم تو ديوار مث ممل گاهي ده تا گفتيم يکي توش بود عمل
    تو از من
    بدت مياد منم از خيليا ولي حق بده تو از چي و من از چيا
    من از دشمني که بين ما
    مشترکه تو از مني که واسه اونا سم مهلکه
    تو از کسي که مي دوني پاي حرفش مونده جز
    اون چيزي که تجربه کرده نخونده…

    ———————————————

    فکر می کنم خیلی واضح باشه….

  • ehsan

    در پایان نوشته اید:

    در پایان لازم است تصریح کنم که کسی نمی گوید این نوع ابراز و اعتراض هنری، حق ندارد بخواند و بنویسد و فعالیت داشته باشد. انتقاد از آنها را نباید با تکفیر و نفی انها مشابه دانست. هر نوع سلیقه اجتماعی، فرهنگی و هنری بی شک نماینده بخشی از خواسته های اقشاری از مردم هستند

    حداقل تیترتون رو عوض می کردین :)))

    ترانه توهین آمیز دیگری از شاهین نجفی
    !اگر واقعا قستتون تخریب یک انسان منتقد که حاضر نشد مثل من و شما جلوی زور قد هم کنه نیست

    • marderooz

      احسان عزیز ملاک و معیار شما برای سر خم نکردن ایشان و تسلیم ما و شما چیست؟

  • shayan

    به نظر من ترانه پریود ، زیبا و زبان حال جامعه ماست. واقعا لذت بردم. تحلیل شما را نمی پذیرم.

    • marderooz

      نظر شما محترم است و سلیقه شما است.

      • Ship

        با سلام. مقاله شما هم محترم است! ولی سلیقه ی شماست

        • رضا

          آقا شاهین کافری است که همه را به کیش خود پندارد.میخواهkد با این فحاشیها مردم را بیدار کند اما بدتر انها را سرخورده میکند.پریود نقص نیست یه سیکل طبیعیه .آقایون زن بی پریود میخوان که همیشه در برای حال دادن آماده باشد.من مسلمانم واسلام من هیچ اثر منفی در انسانیت من نداشته .میخواهید قبول کنید میخواهید نکنید.آنان که به اسم اسلام بد میکنند .فروشنده ای هستند که با هر مارکی همین کار را میکنند.

  • عباس سلیمی آنگیل

    شاهین نجفی وقتی کارش را آغاز کرد، حرف بسیاری از جوانان بی تریبون ایرانی را می‌زد. از چیزهایی می‌گفت که دغدغه‌ی جوانان قشر متوسط و ضعیف جامعه بود. او برخلاف رپ خوانان دیگر، به ابتذال دیس و رجز آلوده نشده بود. اما در یکی دو سال اخیر راهش را گم کرده است. پرخاشگر و کمی طلبکار است. سخن از پایین تنه گفتن نه عیب است و نه حسن. نه افتخار و نه سر افکندگی. اما اگر قرار باشد مایه‌ی پرستیژ و خود بهتر دانی و خود دانادانی قرار گیرد، بی گمان قابل نقد است.

    هیچ کدام از این ناسزاها و یا تن ندان به نقد و بت سازی‌ها را نیروهای دگم و
    یا جوانان حزب اللهی انجام نداده‌اند. این دشنام‌ها و گریز از سنجش‌ها را
    کسانی می‌نویسند که خود را همسو با این ترانه و یا ترانه سرا و آواز خوان
    می‌دانند. با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان پی برد که فاشیسم و تمامیت
    خواهی و دیگری ستیزی، به نام گروه خاصی سند نخورده و همه‌ی ما در معرض آن
    هستیم. حتی کسانی که خود را آزادی خواه می‌نامند نیز وقتی در برابر نقد باورهای‌شان قرار می‌گیرند، ممکن است تن به نقد ندهند.

    ترانه‌ی این شعر بسیار ضعیف است. از چند ترکیب وصفی و اضافی با یک فرمول و تصاویر تکراری و پیش پا افتاده و مشخص و قابل پیش بینی درست شده است. پایین تنه و یا هر عنصر دیگری در شعر و ترانه، ابتدا باید در قامت هنر عرضه شود.
    این اثر حتی اگر از دید هوادارانش یک شاهکار باشد، باز هم قابل نقد است. سپاس

  • بهزاد

    به نظر من برداشتت از ترانه کاملا اشتباه بوده.پیشنهاد میکنم یک بار دیگه ترانه رو گوش بده.

  • saleh

    in afkare shomas va dalili nadare ke dorost begi.afkaret dar jaye khudesh mohtaram ,vali bast dadanesh be mardom o ejtemae irani ,kharej az hiteye shomas.

  • طناز

    :))) خنده دار بود
    قبلن کیهان نمی‌نوشتی شما؟
    در ضمن… «تویه» غلطه! توی این شرایط…. توی. بی سواد :))

  • ramin

    میخوام ببینم شرایطی غیر از این در ایران میبینید . آره ملت ما پریودند . مستاصل بین بون و نبودن . مگر غیر از این است که این ملت با مغز پیکان به موزه رفته ادای پژو روز اروپا را میخواهند در بیاورند . اسیر بین مدرنیزم وآی پد و اینترنت و حسین حسین و قمه زدن روز عاشورا و دنبال یک کاسه نذری صبح تا شب جلوی خونه فلان حاجی گدایی کردن . چرا میخواهید با ادای روشنفکر بازی در آوردن دردهای خودمون را فراموش کنیم . آقا چرا نمی خواهیم باور کنیم این ملت به انحطاط رسیده . چرا نمیخواهید قبول کنید سن فحشا به 13 سال رسیده چرا نمیخواهیم چشمان را باز کنیم و ببینمی اعتیاد به دبستانها کشیده شده . چرا نمیخواهید باور کنید کوچکترین بارقه های انسانی داره از بین میره . آقا کسی که داره تو سرما یخ میزنه دیگه نمیشه با عزیزم اگر بخوابی میمیری بیدار نگهش داشت، باید تو گوشش زد باید سرش فریاد کشید، تا بیدار بمونه . موقعیت اخلاقی ایران امروز در بحرانی ترین شرایط است و باید به هر طریق ممکن این ملت را از این وضعیت اسف بار بیدار کرد وگرنه مرگ اخلاق امری اجتناب ناپذیر است

  • آرین

    مثل بقیه نقدهای قبلیتون از شاهین نجفی، این نقد هم بی محتوا بود. متاسفانه مشکل شما آقای ونداد زمانی اینه که شاهین نجفی رو خوب نمی شناسید و آثارش رو درک نمی کنید ! وگرنه چنین نقد بی محتوایی که کاملا مشخصه تحت تاثیر جو برپا شده علیه شاهین نجفی در این چند روز اخیر بوده رو نمی نوشتید !

  • dinqili

    نقدر قبلی رو خوندم، رسیدم به اینجا، وای وای وای چه نقد های مزخرفی بود
    ..

  • محمد

    (نویسنده عزیز در مورد چیزی که اطلاع کافی نداری نظر نده(واضحه که کاملا ترانه رو سطحی گوش کردی

    • marderooz

      محمد عزیز شما به وسعت نظر خودتان ببخشید. به هر حال این نوشته بیشتر یک سلیقه و نگرانی مشخص بود و می تواند مخالف و موافق زیادی داشته باشد. مرسی از توجه

  • ث

    نباید اینجوری به این ترانه ها نگاه کرد. یکی از کارکردهای موزیک گفتن حرف های تابو است مثل توبک که در زمان خودش بشدت مورد انتقاد بود. اینها همه گامهایی است به سمت تغییر جامعه

  • zendegiazad20@gmail.com

    دوست عزیز نقد شما عامه گرایی کلیشه ای است و در مجموع از ریشه تفکر مردسالار بر میخیزد از این جهت متن شعر شاهین در کوبیدن مردان متخصص و خشتک پاره است که از کثافات رژیم اسلامی چون فقر، زن ستیزی و مردسالاری بهره میبرند،و چنان گویاست که جامعه مردان مذهبی، ماتحتی و کاسه لیس را به وحشت انداخته. مگر نمیبینید با سوادان شرم بر جبین مثل دکتر، وکیل، مهندس ، استاد، هنرمند و غیره چگونه ازین بازار مکاره میبرند. و مردان در حجاب غیرت ناموسی شان که همان بزدلی، حقارت و تسلیم به منافع شریعت میر حسینی و خاتمی و فقیه در این ۱۴۰۰ سال و ۳۳ سال هم توسعه سرمایه جهالت بخور بخور چه به روز زندگی مردم آورده اند و وضعیت پریود یک جشن توانایی زایش زندگیست بنابر این زن هم حاضر نیست چنین مردان واداده و خالی از شعور آزادگی را به درون خود راه دهد درونمایه شعر شاهین مملو از ایهام واستعاره هست که بارها آدمی رو از سطح به عمق میبرد و هر بار جلوه ای عمیق تر می یابد
    ملک

    • marderooz

      زندگی ازاد عزیز برشمردن ناهنجاری هایی که عنوان کردید و همه می شناسیم استدلال کاربردی ندارد. نویسنده مقاله اقای زمانی هم می تواند این نامردمی ها را لیست کند و از آن برای حرف و منطق خود استفاده کند. به هر حال نظر شما است و برداشت شما از این ترانه است و محترم. اجازه بدهیم بدون لقب منفی دادن فقط نظرات متفاوت مطرح شود. مرسی

  • zendegiazad20@gmail.com

    آقای ونداد زمانی به حق که مرد روز همین جمهوری اسلامی هستی چرا بیام مرا قیچی کردی چون گفتم نوشته ات بوی مردسالاری میده و شاهین رو نفهمیدی، جناب خیلی زود جا زدی

    • marderooz

      ما به غیر از فحش های رکیک چیزی را قیچی نمی کنیم. مرسی

  • داریوش

    مرسی از نوشته شما و سپاس ویژه از نزاکت و ادبیات زیبای شما در پاسخ به دوستانمان

    روی هم رفته با نوشته های شما موافقم . متاسفانه ما اپزسیونمون هم رادیکال عمل میکنن و انقدر ناپخته هستند که مردم میگن اینا رو باش اینا میخوان بیان برای دموکراسی راه بندازن .

    ببینید بچه ها اینجا ما دچار یه اشتباه استراتژیک میشیم اونم اینه که فحاشی ولمپنیسم رو با تابو شکنی اشتباه میگیریم.

    خب من این شعر فرومایه رو 10 بار مرور کردم اما هیچ چیزی جز کلیشه های مرسوم ندیدم .

    یادم گرفتن تا میخوان روشنفکری کنن میرن سراغ زیر شکم … البته حق دارن عقده ها همون زیر جمع شده

    با درود

    • میهمان

      عقده ها به جای خود، ولی دلیل اصلی گرایش به زیر شکم شکستن تابوها و تقدسهای پوچ و پوشالیه.

      • marderooz

        اصلا میهمان عزیز این صفت زیر شکم به زیباترین و لذت بخش ترین و حیاتی ترین رفتار انسانی از کجا نشات می گیرد؟ چه کسانی بر طبل انزجار و شیطانی و غیراخلاقی بودن سکس می زنند؟ نه اینکه افکار خودشان عملا سکس را در حد زیر شکم می رسانند؟ سکس میهمان عزیز، در مغز اتفاق می افتد. مرسی

  • مریم

    نظر من در این آهنگ اون قشری از جامعه مورد نظر شاهین هستند که طرفداری نظام جمهوری اسلامی و در نتیجه اصول و قواعد و قوانین اون هستند نه اکثریت مردمی که مخالف این نظام هستندبعدشم ازقدیم گفتن حقیقت تلخه واقعا فرهنگ مانیاز به اصلاح داره

    • marderooz

      اینطور هم مریم عزیز می توان این ترانه را دید و شنید. مرسی از نظرت

  • hosen

    صد درصد مخالفم

    • marderooz

      شما حق دارید ولی ما هم با صد در صد بودن شیوه ذهنی شما مخالفیم. امیدواریم به ما هم همین حق را بدهید. مرسی از توجه .

  • ماهان

    واقعا اگه دروغ گفته بودن حرفتون درست بود ولی واقعیت محضه شعرای شاهین و محسن نامجو

  • آرمان

    به نظرم فرهنگ ایرانی نیاز مبرمی به تابو شکنی دارد ، من به هیچ وجه برداشتی از این آهنگ ندارم که مردم را خس و خاشاک بداند ، اما بدون پذیرش وجود پستی هایی در فرهنگ ایرانی، رفع و رشد آن میسر نیست
    این اصلاح هم نه در دانشگاه ها و بحث های آکادمیک بلکه در بطن جامعه و توسط همین افرادی که تابوشکنی می کنند آغاز می شود

    • marderooz

      ارمان عزیز تابو شکنی به خودی خود پدیده پیچیده ایی است و در فرهنگ کنونی ما به هر رفتار ناهنجاری نظیر مسخره کردن یکی از امامان مذهب شیعه (امام نقی) هم اطلاق می شود. ما مخالف انتقاد و اعتراض نیستیم ولی خوب… چشم دقت بشتری خواهیم کرد.

  • نیما

    من نه طرفدار شاهین نجفی هستم ونه آهنگاشو گوش میدم و به نظرم ترانه هاش از حیث آهنگ حرفی واسه گفتن نداره و شعراش هم یه سری اشعار به شدت آبکیه وشکل وریخت تابو شکنانه داره ولی سوالم از شما اینه که از کجا به این نتیجه رسیدین که کلمه “پریود” توهینه!!! به نظر من این جمله شما توهینش از شعر نجفی بیشتره!ممنون میشم جواب بدید

    • marderooz

      نیما جان لقبی که ترانه به مردم سازشگر و دو رو و بدون تعهد داده ( به تعبیر خودش مردمی که مصرفی و الکی خوش و قرتی هستند و به خیابانها نمی ایند برای تظاهرات) این است که «تو هم که پریودی». این به نظر ما هم توهین به بخش بزرگی از شهروندان ایرانی جنبش سبز است و هم به زنان که پریودشان در این ترانه منفی و در حکم یک فحش به کار گرفته شده است.

  • مهدی

    با این که از شاهین نجفی خوشم نمیاد ولی این آهنگ خیلی قشنگ بود، دم جفتشون گرم

    • marderooz

      مرسی از ابراز سلیقه. تشکر

  • مانى

    عذر ميخوام اما همه انگار فراموش كرده اند كه سبك موسيقى شاهين نجفى پراگرسيو و رَپ هست كه در هردو ژانر موسيقى اينگونه اشعار اصلا غريب نيستند!

    • marderooz

      مانی عزیز خوانندگان مشهور رپ زیادی هستند نظیر ام ان ا م که به خاطر افراط در ابراز خشونت مورد انتقاد رسانه های عمومی قرار گرفتند

  • مهسا

    مرسی از نوشته تون. من خودم وقتی این آهنگ رو شنیدم، قلبم به درد اومد.
    واقعا شنیدن این آهنگ اونم از کسانی که معتقدن با زبان اعتراض گونه حقشون رو مطالبه می کنن، جای تأسف داره. این خودش مصداق بارز ناحقیه. میدونید شاید قبلش به خودم می گفتم که خوب این افراد هم دارن به نوعی مبارزه می کنن، ولی راستش بعدش کاملا به این نتیجه رسیدم، که این هم نوعی از خودکامگی هست. اینم نوعی از دیکتاتوریه. هروقتی که من خواستم تو باید در اختیار باشی!! چرا در سیکل طبیعی بدنت هستی که من نمی پسندم!!!!
    مرسی از نوشته تون

  • خانوم گل

    کاملا باهات موافقم. به طور کلی حرف مفت یا همون فحش بیشتر از راه حل و مشکل گشا خریدار داره.99 درصد اونایی که این آهنگ رو گوش دادن هم متوجه فحش هایی که به خودشون در این ترانه داده میشه نیستند .و در پایان ببین الان پول تو چی خوابیده

  • man

    به نظر من زبان شاهین چه تو این آهنگ چه همه ی آهنگای دیگه ش زبان جامعه امروز ماست.شاهین توهین نمیکنه بلکه فقط از زبان اعتراضی استفاده میکنه که متاسفانه بعضی افراد ظاهر بین با توهین اشتباه میگیرنش.حرف شاهین رو فهمیدن کار هرکسی نیست و من به شخصه اگه شعراش و ترانه هاش اینطور نقد بشه و زیر سوال بره تعجب نمیکنم چون درک و فهم بالایی میخواد هم فهمیدن خود شاهین و هم فهمیدن ترانه هاش….

    • marderooz

      manدر کجای دنیا یک اهنگ سلیقه روز ( رپ، پاپ، راک) چنان اجرا می شود که فقط فهمیده ها باید بفهمند. دوست عزیز ایشان حق دارند هر طور که دوست دارند بخوانند ولی حق دیدن نگاه انتقادی را بهتر است با تلویح شما نمی فهمید سلب نکنیم.

  • man

    به قول شاهین:نگفتمت تو هم به گورِ جدِ خلقِ گُشنه بخند

    نگفتمت که حال کُن طبيعتا ميانِ اين همه جسد بگند

    که خَر شو که کَر شو که کور شو ، دهان را ببند
    دهان را ببند
    دهان را ببند

    واقعا بعضیا هم کور شدن هم کر….متاسفم که فرق دوست و دشمن برای بعضیا مشخص نیست…فقط میشه افسوس خورد به خصوص برای کسایی مثله خانم مهسا(کامنتشون همینجا هست) که به قول خودشون با شنیدن ترانه ی شاهین قلبشون به درد میاد!!! عزیزم چیزای دیگه ای توی مملکت واسه به درد اومدن قلب شما هست که انگار شما چشمات رو روش بستی…

    • قضا

      اقای man چرا دستور دهان بستن را با افتخار قهرمانانه می دهی. دلت برای مردم نمی سوزد فقط فکر ئهنخده شنها نمی فهمند. متاسفم

  • مهدی

    این واقعا باعث تاسفه که خوانندگان ما با عریان گویی فکر میکنند به جامعه خدمت کنند. مانیازی به تابو شکنی نداریم. ما نیاز به آدم هایی داریم که با جان و دل به مملکت خدمت کنند تا مشکلات بر طرف شود یادتان باشد دمکراسی وقتی حاصل میشود که رفاه نسبی در مملکت برقرار باشد . وگرنه با این حرفهای بیهوده راه به جایی نخواهیم برد.

  • شمس

    ترانه توهین آمیز “دیگری” ؟! یعنی پیشتر هم یه ترانه توهین آمیز داشته ؟ اسم اون ترانه چی بوده؟

  • آریا

    جناب چرا خودتون رو میزنید به کوچه علی چپ؟ … مگه دروغ میگن؟ … مگه ملت ما، ملت بافرهنگیه؟ … مگه همین ملت که شما برطبق روال معمول مخالف جمع بستن در مورد انها هستید من و شما نیستیم؟ … من و شما که تا حرف می شه می گیم داداش جمع نبند، مگه فرقی داریم با اون چماقدار، با اون معتاد، با اون زورگیر؟ … چند بار تا حالا تو زندگیت چشمت رو بستی بروی حقایق و از کنارش بی تفاوت که نه، پریود گذشتی؟ … یکی از بزرگترین مشکلات ما همینه که تا از حرفی یکنفر در مورد مردم خوشمون نمیاد فوری میگیم جمع نبند! حقیقتش اینه که با این حرف سعی میکنم بگیم که قضاوت طرف در مورد ما درست نیست، بدون اینکه متوجه باشیم از حرف اون طرف بدمون اومده چون دقیقا در مورد ما صدق میکنه!
    نه دوست عزیز، ملت ایران ملتی هستند که منتظر معجزه اند و این معجزه اگر هم اتفاق بیافتد چیزی خواهد بود در حد معجزه 57. ملت ایران، مردمی هستند که بجای تلاش برای شناختن دشمن، دشمن همدیگر بودن را ترجیح میدهند. هیچکدام از کلمات بکار برده شده در این ترانه در مورد مردم ایران توهین امیز نیست، حتی اگر برای بعضی فرهنگها توهین امیز تلقی گردد. این حرفها، فقط حرفهای نامجو و یا نجفی نیست، این حرفها گلایه ادمهائی ست که در طول سی و چند سال گذشته شاهد بی اعتنائی و بی غیرتی اکثریت مردم ایران نسبت به سرنوشت خودشان بوده اند، کسانی که بهمین دلیل و علت نابود شده اند، چون نتوانسته اند مثل بقیه منتظر معجزه باشند. در مورد حال و روز مردم ایران هیچ لغتی بهتر از “پریود” قابلیت توضیح ندارد، و مسلما این هیچ توهینی به هیچ زنی محسوب نمیشود. مگر وقتی به یک مردی میگوییم نامرد قصدمان توهین به زنان است؟

    • marderooz

      اریای عزیز در اکثر جوامع معاصر، ادم های فرهنگی با ذهن مستقل و غیر متاثر از فرهنگ اصلی و حاکم بر جامعه از مرز 40 درصد هم نمی گذرد. دوست خوب و دردمند و مسئول، بسیاری از نکاتی که با احساس انسانی عنوان کردی درست است ولی راهش خس و خاشاک و بی فرهنگ و همه لقب ها و اعمالی که شما هم به انها نسبت دادید نیست. ملت خوب و کهنسال و صبوری داریم. نشانه اش در منطقه نفرت زده جهان سوم، شکل گیری جنبش سبز است و متانت و تمایلش برای تحول تدریجی… توهین و بی احترامی و کم شمردن تلاش انسان ایرانی که در اوج رفتار قرون وسطایی که بر انها روا می شود جایزه اسکار و نوبل صلح هم می گیرند دردی را دوا نمی کند. آریای عزیز راه حل به نظر ما مهربانی است و احترام و پذیرش و تبلیغ توانایی های مثبت است و نقد سازنده…مرسی از توجه و ابراز نظر

  • man

    جناب قضا اولا اینکه من مرد نیستم یک زنم.دوما اینکه بحث با شما واقعا فایده ای نداره.قصد توهین و جسارت ندارم اما شما جزء اون دسته از افرادی هستین که فرهنگ 4000 ساله ی خودمون رو ول کردین و پیرو فرهنگی در نتیجه ی غارت قومی غارتگر به اسم عرب شدین.من واقعا به این نتیجه رسیدم که با این جور آدمها هیچ بحثی نمیشه کرد چون مثل لاک پشت یه لاک 1400 ساله بستین به خودتون و این لاک رو با خودتون میکشین بی اعتنا به درست یا غلط بودنش.درست و غلط از نظر شما فقط این لاک 1400 ساله ست .همین.من حرفی ندارم واقعا

  • مهران رادفر

    نیازی به بحث نیست … ما ایرانیها کلا مخمون پریوده / بوش داره میاد حسش نمیکنید … ماشین بردار تو شهر یه دوری بزن و نفس عمیق …………. چه بوی پریودی تو فضا پیچیده !!

  • popo

    khaili ahangesh bahale
    agha damet garm in ahango ma nashnide bodim
    mersi az in etela resni

  • سیاوش

    ما تو حرم + ما عاشقان آوانگارد حسین / اگر فقط این دو کلمه رو حذف کنن کارشون عالیه، وگرنه چه قبول کنن چه نکنن، این ادبیات با شجاعت و تابو شکنی فرق داره و ماهیتشون مثل رژیم آخوندی هست (مستبد، مغرور و “فحاش به عقاید دیگران”).

  • arasep

    اشاره مفیدی به چپ ایرانی داشتید. چپهای دیگر را نی دانم ولی چپ ایرانی از 40-50 سال پیش تا امروز خودش را در مبارزه تعریف می کند. هماورد هر چه بزرگتر بهتر. نه برای آنکه بر هماورد غلبه ای صورت پذیرد. چپ ایرانی بر صورت “امپریالیسم جهانی” و “سرمایه داری” و غیزه خطی نیانداخته. غرض چپ ایرانی یافتن هماورد بزرگ است تا خود را بزرگ جا بزند. تا بگوید “ما به همه گفتیم زدیم. شما بگین آره…خوبیت نداره”. این ترانه ها نشان می دهد که تفکر چپ هنوز زنده است و خریدار دارد. تفکری که بنایش تخریب و مبارزه است. نه مبارزه اصیل، که پز دادن و در محله لاتها تک عربده کشیدن. هدفش بنا کردن و بالا بردن نیست، که چپ ایرانی اصلا در این اندازه نیست. لاف ضد امپریالیسم بودن خیلی اسانتر از نشان دادن آلترناتیو است. تا فرهنگ ما نفی و مرگ و شهادت را بر ساختن و فکر ایجاد کردن و بالا بردن ارجح می داند چپ ایرانی هست. این ترانه ها هم هستند.

  • النیا

    شما چه کسی هستید؟واقعا چطور حق خودتون میدونید که در مقام دفاع از حقوق زنان,ترانه ی شاهین را توهین آمیز بخوانید؟شاهین که پیشرو تر از همه در دفاع از حقوق زنان برخواست و ترانه هایش در دفاع از حقوق زنان چشم کور خیلی هارا باز کرده!چنان در دشمنی با شاهین پیش رفتید که حق را نا حق جلوه میدید،با افتخار!دم از شرف میزنید و مخالف توهین هستید؛فکر نمیکنم چندان کسی تحت تاثیر قرار بگیرد؛بهتر است بساطتان را جمع کنید که خریداری ندارد

  • نیما

    فقط میتونم بگم به طرز عجیبی دارید اشتباه برداشت میکنید طوری که انگار متوجه نمادها و طعنه های ادبی نمیشید! واقعا این دیدگاهی که در مطلب هست برام عجیب و باورنکردنیه!!!

  • اشاداد

    هیچ چیز آنقدر مقدس نیست که نشه نقدش کرد !!
    این نظر من است در مورد هرچیزی !! وقتی من یک ترانه؛ تصویر ، ویدیو و … هرچیز اعتراضی را میشنوم شاید چندبار اول برای سرگرمی گوشش بدهم ولی بالاخره میشینم روش فکر میکنم که منظور اینترانه؛ تصویر ، ویدیو چیست !! من عاشق شاهین و آهنگاش هستم و اگر روزی شاهین یک آهنگ بد بده بیرون به اون آهنگ اعتراض میکنم و نقدش میکنم ولی تا اینجای کار تا به حال هیچ آهنگ ضد و بدی از این شخص ندیده ام و به نظرم این زبانِ اعتراضی که شاهین استفاده میکند واقعا بدرد این جامعه و مردم میخورد و واقعا نیاز است !!!

    • Ali

      نقد با توهین خیلی فرق داره

  • salam

    شاهین نجفی با این کارش تعلق خودش رو اعلام کرد.. متعلق به همون جای پریود زن هاست..جایی که براش وقت میداره..جایی که تو خلوتش براش آهنگ میسازه.. احتمالا خواهر و مادرش هم در این امر او را یاری میکنند..

    • Ali

      عزیزsalam
      به علیرضا هم گفتم…
      سعی کن دینت رو با منطق و عقل قبول کنی ، نه با احساس
      اساس اسلام بر پایه اخلاق زیباست و پیامبرش علت اصلی بعثتش رو اتمام زیبایی های اخلاقی میدونه

      این برخورد شایسته یه انسان مذهبی نیست
      اگه جایی ایرادی می بینی منطقی بحث کن و استدلال بیار، نه اینکه از لغات این چنینی استفاده کنی

  • علیرضا

    بد بخت ها چرا از شاهین نجفی حمایت میکنید انگار اهنگ نقی نشیدید بی دین ها خاک براسرا

    • Ali

      علیرضا جان
      سعی کن دینت رو با منطق و عقل قبول کنی ، نه با احساس
      اساس اسلام بر پایه اخلاق زیباست و پیامبرش علت اصلی بعثتش رو اتمام زیبایی های اخلاقی میدونه

      این برخورد شایسته یه انسان مذهبی نیست
      اگه جایی ایرادی می بینی منطقی بحث کن و استدلال بیار، نه اینکه از لغات این چنینی استفاده کنی

  • علیرضا

    حالا که این طور شد لعنت خدا به شاهین نجفی وحمایت کننده گان ان

    • ساسان

      احسنت به تو

    • محمد

      افرین منم موافقم

    • Rajab Moosavi

      علیرضا، داداش، تو هم که هر دفعه ما رو می بینی پریودی.

  • Rajab Moosavi

    باز شما دارید به راه خطا میرید. نباید فراموش کرد که موسیقی رپ سبکش بیان مشکلات به صورت رک و صریح و گاهاً رکیک است نه مثلاً مثل موسیقی سنتی از عرفان و گل و بلبل گفتن. به یاد داشته باشیم اگر هنر و ادبیات رنسانس به نقد مقدسترین باورهایی مردم اروپا دست نمی زد هیچوقت رنسانس در اروپا شکل نمی گرفت.