« بخور، نخور» شایع ترین رژیم غذایی دنیا

Getty

بر اساس آمار موسسات بهداشتی، یک سوم بزرگسالان جهان چاق هستند و افزایش مصرف غذا و چاقی در تمامی کشورهای جهان در حال گسترش است.

این روزها یک رژیم غذایی ساده به نام Intermittent fasting وجود دارد که دارد از محبوبیت جهانی برخوردار می شود. رژیم غذایی که به جای کاهش مقدار غذایی که باید مصرف شود به محدود ساختن زمان خوردن غذا تکیه می کند.

مشکل اصلی انواع رژیم های غذایی دیگر در این است که افراد باید به خاطر پیروی نوع خاصی از رژیم، همه عادت ها و سنت غذایی شان را تغییر دهند. تغییر غذایی که هر فرد با آن بزرگ شده است مستلزم برنامه ریزی  جدید برای تهیه مواد غذایی و حتی تغییر شیوه آشپزی شان است. اتفاقی که دردسرش آنقدر زیاد است که خیلی ها آن را ادامه نمی دهند.

می گویند رژیم غذایی «بخور، نخور» از شیوه غذا خوردن انسان های اولیه تقلید شده است. بشر اولیه، نه فروشگاه و رستوران داشت و نه غذای کافی که بتواند روزی سه بار بخورد. قبایل شکارچی اولیه معمولا ساعات  طولانی و حتی روزهای متمادی  دسترسی به غذا نداشتند. برای همین می گویند به هم خوردن شیوه مصرف غذایی بشر اولیه، انواع بیماری ها و چاقی، را به بدن انسان تحمیل کرده است.

در رژیم غذایی «بخور، نخور» که به طور موقت به بدن قحطی های کوچک می رساند بر اساس تحقیقات فراوان، نشان داده است که:

قند خون و مقدار انسولین بدن، وضعیت سالمتری می گیرد. به عبارت مشخص تر، این رژیم غذایی هم یک پیشگیری جدی برای بیماری های قند خون می باشد و هم به کنترل قند خون در بیماران دیابتی کمک می کند.

در فاصله عدم دسترسی به غذا، سلول های ترمیم کننده بدن، فعال می شوند که به بهبود سیستم ایمنی و افزایش قدرت مقابله با بیماری ها بخصوص سرطان، منجر می گردد.

به طور کلی سه نوع شیوه  رژیم غذایی در این سیستم وجود دارد:

۱۶ ساعت از روز غذا نخوردن

معمولاً افرادی که به این رژیم پناه می آورند بین ساعت ۱ تا ۹ شب غذا می خورند. این ساده ترین و پرطرفدارترین رژیم غذایی «بخور، نخور» می باشد. هیچ تغییر در مقدار غذا، یا کنترل کالری یا هر نوع محدودیتی  برای خوردن نشاسته، گوشت، چربی و شکر وجود ندارد. هر چه می خواهید یا عادت داشتید بخورید ولی فقط در ۸ ساعت از روز …

یک یا دور روز در هفته اصلاً غذا نخوردن

به نظر می رسد افرادی که تحمل  غذا نخوردن در ۱۶  ساعت از روز برای شان آسان و قابل تحمل است به سمت نخوردن غذا برای یک روز کامل و شاید دو روز در هفته کشیده می شوند.

دوبار در هفته فقط ۵۰۰ کالری  مصرف کردن

این شیوه کمابیش ساده از افراد می خواهد دو روز در هفته خیلی خیلی، کم غذا بخورند.

افرادی که دارو مصرف می کنند به ویژه آنها که قند خون دارند یا افراد لاغر و کسانی که عمداً غذا نمی خورند  و همه آنهایی که  سن کم دارند یا خیلی مسن هستند بهتر است با دکترشان مشورت کنند.

در طی این رژیم، نوشیدن آب و چای و قهوه اشکالی ندارد اگر از حداقل کالری ناشی از شکر یا لبنیات برخوردار باشد.

 

Intermittent fasting: Surprising update

Intermittent Fasting 101 — The Ultimate Beginner’s Guide

 تاثیرات مثبتِ بدن بدون غذا

Seven ways to do intermittent fasting

image source

The National

More from مرد روز
اختراع بطری‌های آب غیرپلاستیکی
یک کمپانی انگلیسی با اختراع بطری‌های گردِ ساخته شده توسط جلبک دریایی،...
Read More