شروع غیرت مردانگی در قبایل


یک باستانشناس فرانسوی برای ۳۵ سال به طور مداوم به یک قوم بزرگ آمازون «یانومامو» سر می زند. قومی متشکل از ۲۵ هزار نفر که درون حدود۲۵۰ قبیله مجزا زندگی می کنند. زندگی شان با شکار و جمع آوری میوه و نباتات می گذرد.

دکتر « چانون» در طی بیش از سه دهه تحقیق، که ۵ سال از آن زندگی درون قبایل مختلف قوم یانومامو بوده است بالاخره این اواخر کتابی در باره آنها منتشر کرده است که تصویر کلی از شروع غیرت و مردانگی در قبیله های دنیای قدیم را ارائه می دهد:

۱- قبایل یانومامو به طور دائم در حال جنگ با همدیگر هستند

۲- دلیل اصلی جنگ این قبایل آمازونی بر سر تصاحب زن از همدیگر است

۳- در هر قبیله بعضی از مردان به خاطر شجاعت و جنگجوی خوب بودن، اعتبار و حرمت بیشتری کسب می کنند

۴- مردانی که اعتبار بیشتر ( جنگجو و قوی تر ) دارند بیش از یک همسر دارند که گاهی به ۶ همسر هم میرسد. در حقیقت تعداد همسر داشتن بستگی به مقدار قدرت، غیرت و مردانگی شان خواهد داشت و اینکه بتوانند مردان دیگر قبیله را از دسترسی به زنان خود دور سازند.

۵- چند همسری مردان در قبیله منجر به این می شود که بخشی از مردان قبیله نمی توانند همسر داشته باشند و برای همین آنها برای دستیابی به زن و تولید نسل به قبایل دیگر تهاجم ببرند. اتفاقی که با خود انتقام و حمله متقابل را برای قبایل دیگر فراهم می کند. برای همین همیشه قبایل مختلف این قوم در حال جنگ با هم هستند.

۶- حدود ۲۰ درصد زنان درون هر قبیله در واقع از قبایل دیگر ربوده شده اند.

۷- حدود ۷۵ درصد اعضای همه قبایل، حداقل یک عضو خانواده شان را در جنگ های بین قبیله ایی از دست دادند

۸- نزدیک به نصف مردان قبیله ها حداقل یک نفر از اعضای قبیله های دیگر را کشته اند.

۹- قبایل کوچکتر یا ضعیف تر برای بقای خودشان ناچارند خصمانه تر و وحشی تر خود را بروز دهند. برای همین باستان شناس فرانسوی معمولا از رفتن به قبایل کوچکتر پرهیز می کند.

۱۰- گاهی دلایل جنگ بین قبیله ها دزدیدن غذا یا پس انداز قبایل دیگر است ولی دلیل اصلی و اول همه جنگ های مداوم قبیله های اولیه، ربودن زنان قبیله دیگر است.

The Yanomamö and the Origins of Male Honor