دو میلیون سال بارانی که بارید و دیناسورها

سیاره ما برای خودش یک تاریخ مجزا از تاریخ تمدن بشر دارد. اگر تاریخ پیدایش سیاره ما در چند میلیارد سال گذشته را به صورت یک روز ۲۴ ساعته تصور کنیم پیدایش بشر در چند دقیقه آخر عمر سیاره ما به وقوع پیوسته است.

اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به یکی از دوره های مهم تاریخ سیاره ما به نام «رویداد آب‌ و‌ هوایی کارنین» که حدود ۲۳۰ میلیون سال پیش صورت گرفته است.

دوره ایی که با ۲ میلیون سال باران مداوم آن را می شناسیم. دوره پر باران و خیسی که باعث رشد و شکوفایی مناطق سبز و جنگلهای انبوه شده بود و زمینه رشد و تسلط کامل یک نوع از موجودات زنده یعنی دیناسورها را فراهم کرد. دوره ایی که زمینه ساز دنیای جدید برای سیاره ما شده است.

شروع این دوره با فوران آتشفشانهای عظیم در بخش های مختلف سیاره ما همراه بوده است. اتفاقی که باعث پوشانده شدن بخش عظیمی از اقیانوس و خشکی با ابرهای سیاه کربنی و اسیدی بوده است.

برای مدتی این حالت ابر و دود جهانی منجر به ادامه انقراض بخش زیادی از انواع موجودات شده بود و خشکی و صحراها تسلط کامل در تک قاره بزرگ آن زمان پیدا کرده بود. اما به مرور بارانهای اسیدی و کربنی منجر به ایجاد شرایطی شد که اقیانوسها مجموعه عظیمی بخار آب فراهم کردند که آغاز کننده یک دوره ۲ میلیون ساله بارندگی را در برداشت.

در طی این دو میلیون سال بارندگی، درخت و سبزه در همه جا رشد و نمو کرد و این باعث شد بعضی خزندگان و موجودات باقیمانده از دوران خیلی سخت قبلی بخصوص دیناسورها رشد و تکثیر بیشتر داشته باشند. بعدها انواع مختلف دایناسورهای گوشتخوار و پرنده نیز شکل گرفت و توانست حیوان مسلط و غالب سیاره ما گردد.

در حال حاضر لایه های رسوبات خاکستری این دوره بارندگی طولانی در همه جای زمین وجود دارند.

“Carnian Pluvial Episode” Revealed: Climate Change During Origin of Dinosaurs

How a Two-Million-Year Rainstorm Set the Stage for the Reign of Dinosaurs

رویداد آب‌ و‌ هوایی کارنین


More from مرد روز
چرا بعضی از زنها سکس خشن را دوست دارند
علاقه به سکس خشن، در ساده ترین تعبیر، بازی ها و اداهایی است...
Read More