سریال تلویزیونی لهستانی که گذشته کشورش را مسخره می‌کند

یک روستای سرد و فلک زده لهستان در سال ۱۶۷۰ که توسط یک ارباب و خانواده اش اداره می شود به شکل بسیار زیرکانه ایی به تصویر کشیده می شود.

فیلم را طوری ساخته اند که ارباب و پسرش که کشیش روستا است و پسر دیگرش که مدام دنبال دختران روستا است و همسر بسیار مذهبی اش که دنبال زنِ خان های دیگر است و دخترش که عاشق آهنگر روستا است همگی گاهی رو به دوربین حرف می زنند و افکارشان را برملا می کنند.

زارعین و دامداران روستا درون یک بیسوادی و خرافات محض زندگی می کنند و تقریبا هر شب همراه با خانواده ارباب برای فرار از سختی جهنمی که در آن زندگی می کنند آنقدر مشروب می خورند تا بیهوش شوند.

شروع فیلم بیرون آمدن ارباب از خانه است که می خواهد با لباس فاخرش از روستایش حرف بزند ولی لجن و مدفوع دامها و زمین شبیه باتلاق یخزده او را از حرکت باز می دارد.

ارباب می گوید ما در اروپا بسیار مطرح هستیم چون همه اروپا ما یعنی لهستان را به خاطر حماقت و شجاعت ما ستایش می کنند.

این نحوه معرفی مردم روستاها و خان ها که همگی شدیدا مذهبی، نژادپرست و ضدعلم و ضدفرهنگ و ضدنوآوری هستند با وقاحت و بامزگی تمام در این سریال تصویر شده است. سریالی که در حقیقت سند واقع بینانه ایی از زندگی در دوران شبیه قرون وسطا است.

این سریال لهستانی – نتفلکس هم زندگی وحشتناک یک روستای کشور را با شگردهای خنده دار نشان می دهد هم بسیاری از رقصها و ترانه ها و داستان های عاشقانه ملت لهستان را نیز به زیبایی تمام به نمایش می گذارد.

بیننده کنجکاو فقط جنگ نفرت و رقابت و رنج و حماقت مردم یک روستا را نمی بیند چون متوجه نگاه تاریخی و مستند فیلمساز و گروه سازنده زیرک این سریال دوست داشتنی می شود.

انگار سازندگان این سریال یک نوع زندگی سپری شده با همه محدودیتها و رنجی که بر انسانها تحمیل می شد را با خردمندی، جذابیت و شوخ طبعی تمام به رخ مردم معاصر دنیا می کشند.

سریال ۱۶۷۰ در نتفلیکس
https://www.netflix.com/ca/title/81553471

Written By
More from Saide Kardar
شاعر ۱۰۷ ساله امریکایی
مقاله ایی در انجمن شعرای امریکا منتشر شده است در باره شاعر...
Read More