حسادت آدمها سه دلیل اصلی دارد

۱ – خودکم بینی شایع ترین دلیل حسادت در بین مردان و زنان است. افراد نسبت به دیگران ابراز حسادت می کنند چون خود را شایسته موقعیت و وضعیت و مقام خود نمی بینند.

این دلیل فراگیر برای حسود بودن خیلی ها را دچار اشتباه می کند چون اغلب آدمها از طریق تجربیات زندگی می دانند که خودکم بین یا ضعیف النفس نیستند. یک وکیل یا مکانیک زبردست و موفق اصلا به فکرش خطور نمی کند که خود کم بین است. نکته مهم این است که حسادت ناشی از خود کم بینی فقط در بعضی از موارد زندگی می تواند وجود داشته باشد.

بسیاری از افراد موفق در درون رابطه زناشویی می توانند بسیار خود کم بین و عاری از اعتماد به نفس باشند چون خود را به اندازه کافی شایسته حفظ و پایداری یک رابطه نمی بینند و طبیعتا و به ناگزیر به شریک زندگی خود حسادت می کنند.

۲ – وسواس فکری دلیل مهم دیگری است که افراد را به حسادت سوق می دهد. افرادی که مدام و بیش از حد در باره هر موضوعی فکر می کنند در عمل افراد نگرانی هستند که برای رسیدن به آرامش، باید از همه چیز سر در بیاورند. بی اطلاعی و مجهول بودن را نمی توانند تاب بیاورند. اگر همسرشان برای چند ساعت دیر کند یا رفتار و عمل کمی متفاوت بروز دهد سرآسیمه و عاصی می شوند.

برای همین این نوع افراد در اولین مورد یا رفتار یا موقعیت ناآشنا، به شک و حسادت پناه می برند تا بلافاصله به یک جواب قانع کننده برسند که وسوام مداوم ذهن شان را کمی مهار کند.

۳ – بدبینی مداوم یکی از عادی ترین توهمات ذهنی است که بسیاری از افراد سالم از آن برخوردارند. کلا ذهن انسانها چون قرارش دفاع از بقا و تعادل است معمولا در هر اتفاق جدید زندگی، حمل را بر بی اعتمادی می گذارد تا با دقت همه جانبه تر تصمیم درست بگیرد.

نسل انسان در طول صدها هزار سال بقا یاد گرفتند که مدام نگران خطرات احتمالی باشند. این حس مورد تهاجم بودن در بسیاری موارد منجر به بدبینی مزمن می گردد. به عبارتی بعضی از ما این احساس را با خود یدک می کشیم که دیگران همیشه به فکر ضرر زدن یا بی اعتبار کردن یا اذیت ما هستند.

افراد بدبین به حس مظلوم بودن و گمان اینکه دیگران برای اذیت کردن شان برنامه و نقشه دارند بیشتر میدان می دهند. کلا تمایل بیشتری دارند که دیگران را مقصر وضعیت خود بدانند. چون بدبین نسبت به دیگران هستند شانس خیانت یا نیرنگ یا خطای دیگران را بیشتر می بینند. همه این مسیر ذهنی باعث شکل گیری حسادت به شکل قدرتمندی در افراد می شود.

3 Prime Reasons Why People Get Jealous

Photo by Tolga Ulkan on Unsplash

More from ترجمه ونداد زمانی
دلائل اصلیِ شیوع خودکشی در جهان – ۲
برای Thomas Joiner استاد دانشگاه ایالتی فلوریدا بیش از هر چیز این...
Read More