یه پیک دیگه بزن رفیق

در باره مضرات الکل صدها فیلم تلخ و غمگین ساخته شده است. اکثرشان تاثیرات لحظه ایی خیلی خوبی هم داشته اند. اما فیلم « یه پیک دیگه بزن» که جایزه بهترین فیلم اسکار پارسال را برده است اصراری ندارد آدمهای الکلی این فیلم را بدبخت و بیچاره نشان دهد.

چهار معلم دبیرستان دانمارکی، چهار دوست قدیمی که برای سالهای طولانی برنامه مشروبخوری و ایجاد لحظات به یادماندنی دارند تصمیم می گیرند به خاطر معلم بهتر بودن، در طول روز و حین معلمی هم بنوشند.

در شروع این نیت جدی و واقعی دیده می شود. هر کدام یک وسیله اندازه گیری الکل در جیب شان دارند و در طی روز سعی می کنند یک درجه ثابت الکل در خون شان داشته باشند. روزهای اول هر کدام شان واقعا با انرژی و خلاقیت بیشتر وظیفه معلمی شان را ایفا می کنند.

در تمام طول فیلم، هیچوقت اشاره ایی به دائم الخمر شدن معلمان اشاره نمی کند. این ۴ مرد فقط وقتی کمابیش مست می شوند از مشکلات زناشویی و شخصی شان صحبت می کنند. آنها مثل اغلب مردان دنیا که تربیت و توقع جامعه به آنها اجازه نمی دهد از مشکل و ضعف خود حرف بزنند فقط در حین مستی از بدبختی های شان می گویند.

فیلم با همه اتفاقات ناگوار و شکست های واقعی که در زندگی تک تک این ۴ مرد اتفاق می افتد تا آخرین صحنه فیلم حتی بعد از خودکشی یکی و شکست کامل عشقی یکی دیگر نوشیدن شان ادامه می یابد.

فیلم با رقص و شادی معلمان تمام می شود ولی تاثیر ناگفته اعتیاد به الکل و خطر موذیانه و ویرانگر معتاد شدن در روح و روان بیننده فیلم می ماند.

Written By
More from Saide Kardar
آیا ازدواج زشت با زیبا افسانه است؟
همه دنیا می داند که بخش بزرگی از داستان های افسانه ای برای...
Read More