پنج تکنیک برای افزایش هوش عاطفی

موسس مرکز مطالعات Emotional Intelligence دانشگاه ییل امریکا مارک براکت، روانشناسی است که روش افزایش هوش عاطفی R.U.L.E.R. را تدوین کرده است.

این تکنیک در حال حاضر در بیش از ۲ هزار مدرسهِ امریکا، چین، استرالیا، انگلیس، مکزیک و اسپانیا تدریس می شود.

۱- Recognize – به جا آوردن

اولین قدم برای مدیریت تصمیم و رفتار ما این است که متوجه شویم از چه احساسی در یک لحظه مشخص برخورداریم. گفتنش ساده است ولی مشکل این است که خیلی از ما یاد نگرفته ایم احساسات مان را ببینیم. ما فقط می دانیم که خشمگین هستیم یا ناباورانه ناظر یک اتفاق هستیم ولی عملا نمی دانیم چه احساساتی در ما برانگیخته شده است.

۲ – Understand – فهمیدن

فن دوم برای مهار احساسات، فهمیدن آنها است. به تعبیر ساده باید بتوانیم وقتی که خشمگین یا افسرده یا شرمگین هستیم از خودمان بپرسیم که چرا عصبانی یا ناراحت هستیم؟ ایا این احساس ما ربطی به اتفاقاتی که دیروز با آنها روبرو شدیم دارد؟

فهمیدن دلایلی که باعث ایجاد احساسات و هیجانات عاطفی ما می شوند به ما کمک خواهند کرد تا با آنها درست روبرو شویم. آیا رئیس محل کار جدید من، مرا به یاد یک فرد می اندازد که نسبت به من رفتار توهین آمیز داشته است؟ اگر چنین است باید چطور با اضطراب ناخودآگاهم نسبت به دیدن این رئيس و تشویش ناشی ازتصمیمات احتمالی اش کنار بیایم؟

۳- Label – نامگذاری

متاسفانه اکثر ما وقتی نوبت به معرفی احساس مان می رسد دایره لغات محدودی داریم. خیلی ها به دو کلمه بد یا خوب برای بیان وضعیت شان بسنده می کنند. بعضی ها چهار کلمه شاد، و غمگین، خشمگین و ترس را به کار می برند.

ولی ما صدها کلمه و صفت و اسم برای انواع احساسات داریم که به آنها توجه نمی کنیم. ما اگر احساس و هیجانی که در لحظات خاص پیدا می کنیم را دقیقتر توصیف کنیم حتما در مهار آنها نیز موفق تر خواهیم بود.

۴- Express – ابراز کردن

دلایل زیادی وجود دارد که احساسات مان را بیان نکنیم. از شرم و خجالت تا رعایت احترام دیگران یا ترس اینکه بیان کردن احساسات ما باعث اذیت دیگران شود.

بعضی از ما تحقیر و توهین و صدمانی که بر ما وارد می شود را در خود جمع می کنیم و بروز نمی دهیم.

بهتر است متوجه باشیم که قصد اصلی ما از ابراز ناراحتی یا مطرح کردن اعتراض مان، خروج آنها از وجودمان است.

۵- Regulate – تنظیم

وقتی تکنیک هایی به دست آوردیم که احساست خودمان را بشناسیم و آنها را توصیف کنیم نوبت آن است که کنترل شان کنیم.  قرار نیست احساسات مان را از بین ببریم یا دیگر خطایی از ما سر نزند. ما ماشین نیستیم و واکنش ها و حساسیت ها همیشه با ما خواهند بود.

کتاب دکتر مارک براکت
Permission to Feel

Image source
https://leaderonomics.com/

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
میلیاردرهای جدید جهان
تغییر اساسی در افزایش میلیاردرها از مناطق جدید بدان حد است که...
Read More