ویژگی های یک روانشناس خوب چیست

Joan Applebaum

1- صبوری

ترمیم و رشد روحی احتیاج به گذشت زمان دارد. مریض هایی که به روانشناسان رجوع می کنند با مسائلی دست به گریبان هستند که شاید ماه ها و سالها آنها را می آزرده است و نمی شود در یک نشست همه چیزهایی که بر آنها گذشته است را یکباره و یک جا توضیح دهند. مراجعین احساس خوبی نخواهند داشت اگر فکر کنند باید در اسرع وقت سئوالات و کنجکاوی های روانشناس را پاسخگو باشند. رابطه مریض و دکتر باید به طور طبیعی و بر اساس حسِ اعتماد به پیش رود.

2- شنونده خوب

این توقع وجود ندارد که روانشناسان جزئیات مسائل زندگی بیماران را دقیقا به خاطر بسپارند ولی آنها باید متوجه باشند که هدف مریض از مراجعه چیست و به چه چیزی می خواهد دست بیابد؟ روانشناسی عملا یک نوع گفتگو درمانی است و برای مراجعه کننده مهم است که احساسات و برداشت هایش از اتفاقات زندگی را به زبان خودش توضیح دهد. توضیحی که مطمئن است توسط فرد آموزش دیده به درستی طبقه بندی می شود.

3- دلباز بودن

بیشتر مراجعین به مطب روانشناسان، لحن پرخاشجو و پر از احساس و عاطفه ای دارند که امیدوارند حداقل در مطب روانشناس بدون هیچ ترس و کنترل، بی پروا ابراز شود. روانشناسِ خوب بدون پیشداوری به آنها گوش می دهد و فقط با شنونده صمیمی بودن است که این فرصت را ایجاد می کند تا توصیه های تخصصی خودش توسط مراجعین شنیده و پذیرفته شود.

4- تسلط و دانش

سالها تحصیل تخصصی و یادگیری روش های معالجه برای این شغل بسیار اساسی است. دانش و تکنیک این رشته درمانی برای ترمیم احساسات خدشه دار شده، رابطه های مشکل دار شده و واکنش های روحی و روانی متفاوت، اصلی ترین برگ برنده برای روانشناسان است. آنها فقط از این طریق می توانند زمینهِ تغییرات واقعی را در زندگی مراجعین فراهم کنند.

5 –  سلامت روحی روانشناس

به نظر من هر روانشناس باید وقت و اهمیت لازم برای سلامتِ روح و روان خودش فراهم کند تا قادر باشد مسائل شخصی خودش را از مسائل مراجعین تفکیک دهد. من خودم تا مادامیکه مشغول این کار هستم تاکید و دقت بیشتری برای سلامت روانی خودم خواهم  داشت.

Therese J. Borchard – What Should You Look For in a Therapist? An Interview with Ryan Howes, Ph.D.
http://psychcentral.com/blog/archives/2013/12/08/what-should-you-look-for-in-a-therapist-an-interview-with-ryan-howes-ph-d/

Ryan Howes, Ph.D., is a clinical psychologist, writer, musician and professor at Fuller Graduate School of Psychology in Pasadena, California.

http://www.freedigitalphotos.net

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
بشر از نظر جنسی تنوع‌طلب است اما ترجیح می‌دهد متعهد باشد
ما انسانها از ۲۰۰ هزار سال پیش جسم کنونی را کسب کرده...
Read More