پیوند مغز انسان و کامپیوتر، ماجراجویی جدید علمی ایلان ماسک

میلیاردر معروف الون ماسک که ثروتش را از طریق ریسک و بلندپروازی در دنیای اختراعات به دست آورده است آدم معمولی نیست. ذهن کنجکاو او زمینه های یک تحول بزرگ در صنعت ماشین سازی را ایجاد کرده است. ساخت و فروش موفقیت آمیز ماشین برقی تسلای او نشان داد که تصور راندن ماشین توسط باطری می تواند واقعی و همگانی گردد.

او از چند سال پیش یک شرکت کمابیش سری به نام Neuralink  راه انداخت که هدف اصلی اش، اتصال مغز انسان به  کامپیوتر می باشد. الون ماسک  در هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی به معرفی اختراعی پرداخت که می تواند  تماس مستقیم بین کامپیوتر و مغز انسان را عملی سازد.

یک صفحه الکترونیکی کوچک متصل به رشته های باریک تر از مو برای انتقال اطلاعات، در درون جمجمه و بخشی از مغز وصل می شود و از طریق بلوتوث می تواند به کامپیوتر و تلفن دستی وصل شود.

کمپانی  Neuralink  این دستگاه اختراع شده، را بر روی موش ها و یک میمون آزمایش کرده اند و به نظر می رسد قادر است تماس و مبادله اطلاعات مغز و ماشین هوشمند را انجام دهد.

به گفته الون ماسک اگر موسسه استاندارد غذا و داروی امریکا موافقت کند مرحله آزمایش تجربی بر روی انسان تا یک سال دیگر عملی خواهد شد.

در حال حاضر بیشترین استفاده پزشکی از این وسیله به دریافت اطلاعات دقیق و کمک به مداوای بیماری های مغزی است ولی بعدها در دنیای مصرف عمومی می توان با پیام دادن از طریق انواع کامپیوترها، همکاری و گفتگوی مشترک بین مغز و ماشین ایجاد گردد.

وسیله اختراع شده به اندازه یک سکه کوچک می باشد
یک بازوی جراحی تماماً اتوماتیک، رشته مبادله کننده نازکتر از تار مو را با ایجاد یک حفره ۸ میلیمتری در درون مغز می کارد طوری که هیچ خطری برای رگ های خونی نداشته باشد.
مجموعه کامل وسیله اختراعی که بین مغز و تلفن تماس برقرار می کند.
انتقال اطلاعات و تماس بین مغز و کامپیوتر از طریق نیورال ها که ریزتر از تار مو هستند صورت می گیرد.

 

More info: neuralink.com

More from مرد روز
نظر یک فیلسوف در باره نیاز به تنها بودن
زندگی مثل یک بهمن سرازیر شده از کوه های پر برف، مدام...
Read More