ازدواج پسربچه‌ها

بر اساس آمار یونیسف، حدود ۱۱۵ میلیون پسر زیر ۱۸ سال در کشورهای افریقایی، امریکای لاتین و آسیا به خاطر شرایط  و سنت های محیطی، تن به ازدواج زودرس می دهند.

در اغلب فرهنگ ها و تربیت های اجتماعی دنیا، صحبتی از تحمل صدمات جبران ناپذیر بر کودکان و نوجوانان مذکر نمی شود.

در حال حاضر ثابت شده است که تاثیرات خشونت و سواستفاده جنسی  بر پسرانی که داماد می شوند نیز حتمی است و عملاً حقوق انسانی، عاطفی و جنسی شان در معرض صدمات جبران ناپذیر می باشد.

از هر ۳۰ پسر خردسال و نوجوان جهان، یک نفرشان بدون اینکه مراحل رشد جسمی و مغزی برای تقبل مسولیت های مردانه را به دست آورد با وارد شدن در موسسه ازدواج، باید تعهد اتی را بر دوش بکشد که مربوط به انسان های بزرگسال است.

البته ازدواج دختربچه ها در همه جهان سنت و اتفاق بسیار گسترده ای است. برای مثال ۷۵ درصد دختربچه ها در نیجریه قبل از ۱۸ سالگی ازدواج می کنند. ولی در همین کشور، آمار ازدواج پسربچه ها محسوس نیست و دامادها، مردان بزرگسال و مسن هستند.

در حال حاضر افریقای مرکزی بالاترین سطح ازدواج پسربچه ها را به خود اختصاص داده است و بعد از آن، نیکاراگوئه، ماداگاسکار و هندوراس  در صدر جدول ازدواج زودرس پسران هستند.

ناگفته نماند که ازدواج کودکان در چند دهه گذشته در حال کاهش است. اغلب کشورهای جهان، سن قانونی ازدواج را ۱۸ سال اعلام کرده اند.

AFP PHOTO/STR (Photo credit should read STRDEL/AFP/Getty Images)
داماد و عروس افغانی – Herat, Afghanistan. Photograph: Farahnaz Karimy/EPA

 

 

It’s not just girls – one in 30 young men were married as children

https://www.theguardian.com/global-development/2019/jun/07/its-not-just-girls-one-in-30-young-men-were-married-as-children

More from ماهان طباطبایی
تقلید، موثرتر از کشف و اختراع است
تقلید، موثرتر از کشف و اختراع
Read More