هیپنوتیسم چیست و چه برداشت‌های غلط در باره آن وجود دارد

هیپنوتیسم بر اساس یکی از معتبرترین مراجع روانشناسی، همکاری مشترک و مختارانه یک نفر با پیشنهادات و تلقین‌های یک هیپنوتیست است.

هیپنوتیست در حقیقت قادر است افراد را راهنمای کند تا در یک حالت «‌تمرکز شدید فکر و احساس» قرار بگیرند. این تعریف علمی کاملاً با برداشت عمومی از اینکه هیپنوتیسم یک حالت غیرهشیار بین خواب و بیداری است فرق می کند.
 
یکی از معروفترین تئوری ها که توسط Ernest Hilgard ارائه شده است می گوید تجربه هیپنوتیسم یعنی دو تکه شدن شعور و آگاهی یا خودآگاه انسان… به عبارتی دیگر درک و آگاهی یک فرد به دو مسیر مختلف روحی، سمت و سو می گیرد.
 
یعنی روان و خودآگاه انسان از یک سو در حال تاثیر و تجربه در حالت خلسه مانند است و از سوی دیگر بخش دیگر درک و شعور و خودآگاه، مشغول ثبت و ضبط هشیارانه آن است.

اما یکی از وسیع ترین شایعات در باره هیپنوتیسم که در فرهنگ عامه و دنیای قصه و فیلم وجود دارد این است که افراد به طور ناخواسته اسیر قدرت افرادی می شوند که توانایی هیپنوتیسم دارند.

  در علم پزشکی ثابت شده است که تکنیک هیپنوتیسم در بسیاری موارد قادر به کمک و ترمیم مشکلات روحی و جسمی افراد نظیر کنترل و کاهش دردهای مزمن تا تقلیل مشکلات ناشی از فراموشی تا  کم شدن تشویش می باشد.

افراد هیپنوتیسم شده به نظر در وضعیتی غیرقابل کنترل و خواب و رویا هستند در صورتی که به گفته روانشناسان از بالاترین هشیاری و دقت برخوردارند.

یک هیپنوتیست که به درستی تعلیم دیده است می تواند از طریق ایجاد تصاویر و توصیفات مشخص، ضمن تکرار کلمات مشخص، افراد را  در موقعیت مورد تلقین قرار گرفتن، قرار دهد.

بعضی افراد هیپنوتیست شده، احساس جدا شدن از  وضعیت هشیار همیشگی را تجربه می کنند. به بعضی دیگر  احساس شدید آرامش دست می دهد.

بعضی از افراد حس می کنند که اعمال شان بیرون از خودآگاه معمول شان اتفاق می افتد. بعضی ها هیچ تغییر مشخصی حس نمی کنند و قادر هستند با فردی که آنها را هیپنوتیسم کرده گفتگو را پی بگیرند.

محققین نشان داده اند که فرد هیپنوتیست شده می تواند در وضعیتی قرار بگیرد که مثلاً  روی بازویش را حس نکند. در یکی از آزمایشها، دست فرد هیپنوتیسم شده را درون ظرف پر از یخ قرار دادند و طبیعتاً بعد از چند ثانیه می بایست به سرمای زیاد واکنش نشان می داد ولی این اتفاق صورت نگرفت و حتی برای چند دقیقه دستش درون ظرف یخ  ماند و احساس درد یا سرمازدگی مشاهده نشد.

بسیاری از افراد فکر می کنند که از پس هیپنوتیست ها برمی آیند ولی آمار نشان داده است که اغلب آدمها می توانند هیپنوتیسم شوند.

آمار نشان داده است که:

۱۵ درصد افراد، خیلی سریع در معرض هیپنوتیسم قرار می گیرند
بچه ها بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر هیپنوتیسم هستند
حدود ۱۰ درصد بزرگسالان خیلی سخت یا اصلاً  در معرض هیپنوتیسم قرار نمی گیرند
یادتان باشد که اگر می خواهید هیپنوتیسم شوید به این فکر نکنید که مقاومت کنید. در هر حال، برعکس شایعات و افسانه هایی که ساخته شده، هیچکس را اگر نخواهد نمی توان مجبور به هیپنوتیسم کرد.
………

Image source
Interactive Touch Books

 

lities

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
تو بچه کدام یک از زنان من هستی
برای اولین بار، تحقیقاتی کامل و همه جانبه‌ای در باره تاثیرات منفی...
Read More