وقتی خوب هستیم به خودمان اجازه بد بودن می‌دهیم

اسکار وایلد نویسنده معروف ایرلندی در یکی از یادداشت هایش می گوید: «افرادی که کارهای عام المنفعه و خیریه می کنند برای خودشان فرصتِ اعمال بد و گناهکارانه ایجاد می کنند»

حتماً به ذهن خیلی از ما خطور کرده است چطور انسانی که در یک موسسه خیریه یا مرکز حمایت بی خانمان ها کار می کند، به یکباره همه آبرو، حیثیت و موقعیتش را با ارتکاب یک عمل ناپسند و حتی غیرقانونی از دست می دهد؟

بعد از حدود یک قرن،  تحقیقی که دو اقتصاد دان دانشگاه شیکاگو منتشر کرده اند، نشان داد کار کردن در موسسات خیریه و حامی منافع عمومی، به فرصت خلافکاری میدان می دهد.

در یکی از بررسی ها، افرادی را استخدام کردند که می بایست نوشته های آلمانی را ترجمه کنند. در مرحله اول به آنها گفته شد ۱۰ درصد پول شان را در شروع می گیرند و اگر ترجمه ها را به اتمام برسانند بقیه وجه را دریافت خواهند کرد. اما اگر به این نتیجه رسیدند که خواندن و ترجمه متن، غیرممکن است باز هم بقیه پول شان را خواهند گرفت.

بعد قرار شد به ازای هر پرداخت کامل ناشی از تحویل متن ترجمه شده یا پرداخت کامل به آنهایی که در نیمه راه به خاطر سخت بودن متن ترجمه، دست از کار کشیدند ۵ درصد حقوق شان به یونسکو هدیه شود.

بعد از این شرط بود که درصد کلک زدن ۲۵ درصد بیشتر شد. خیلی ها اعلام کردند متن برای ترجمه سخت است و پول کامل را گرفتند ولی با این احساس خوب که بخشی از پول گرفته شده به یونسکو داده می شود.

به عبارت دیگر وقتی خوب هستیم به خودمان اجازه بد بودن می دهیم.

بخشی از ترجمه مقاله :

Why Doing Good Makes It Easier to Be Bad

http://nautil.us/blog/-why-doing-good-makes-it-easier-to-be-bad

 

 

More from ماهان طباطبایی
سریال تلویزیونی The 100 و ضعف اساسی انسان بودن
طی ۱۵ سال گذشته چند سریال تلویزیونی امریکایی توانستند به سطحی از توجه...
Read More