کارگاه‌های مخ زنی در شهرهای بزرگ

از حدود ۵۰ سال پیش پدیده راهنمایی مردان برای دست یافتن به زنان با کتاب هایی نظیر « هنر جذب زنان» شروع شد. دلیل اصلی پناه بردن مردان به یادگیری تکنیک های جدید برمی گردد به تغییرات وسیعی که در وضعیت  زنان ایجاد شد که با شیوه های قدیمی انتخاب جفت، همخوانی نداشت.

در حال حاضر اکثریت مردانی که به کارگاه ها و سمینارهای عمومی و حتی نشست های تک به تک با مربیان مخ زنی توسل می جویند مردان بین ۲۵ تا ۴۵ ساله هستند که شغل و موقعیت مساعدی دارند ولی اعتماد به نفس یا «زرنگی» لازم برای ابراز علاقه یا تاثیرگذاری بر نسل جدیدتر زنان را ندارند.

اصطلاحاتی نظیر شکار کردن، به کمین نشستن، تکنیک اغوا در این بازار ایجاد شد. هدف اصلی انواع مربیان مخ زنی این است که به مردان شجاعت بیشتری برای  روبرو شدن با زنان مستقل و تحصیلکرده دنیای جدید بدهند. بعضی منتقدین این شیوه های جلب زنان را گمراه کننده و ضد زن می دانند و بعضی ها هم به ضرورت تغییر مرام جفت یابی اشاره می کنند و  یادگیری تکنیک های جدید را مفید می دانند.

اولین مربی معروف مخ زنی Ross Jeffries از حدود ۴۰ سال پیش با چاپ کتاب و مقاله و راه اندازی سمینارهای ویدئویی در اکثر برنامه های تلویزیونی امریکا حضور یافت و راه های «سریع» جفت یابی را تشریح کرد.

با گسترش اینترنت، هنر جذب زنان به شکل آشکاری تبدیل به بازار پر رونق و پولساز شد. از آن پس، راهنمایی مردان به محوطه جدیدتر روانشناسی، افزایش اعتماد به نفس، مبارزه با خجالت و شناخت بیشتر روحیه زنان، قدم گذاشت.

در حال حاضر تخمین می زنند که کل بازار تعلیم مخ زنی به ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد. مردان مجرد برای رسیدن به قابلیت هایی که آنها را تشویق کند به رابطه یا سکس بیشتر دست یابند هزاران دلار صرف می کنند.

در محوطه مخ زنی اصطلاحاتی نظیر شکار، مرد معمولی مستاصل و مرد آلفا و pickup artist یا مخ زن شکل گرفت. قصد بعضی از استادان مخ زنی  دستیابی به سکس هر چه بیشتر است و گروهی دیگر بر افزایش قدرت شخصیت مردان تکیه می کنند. اما همگی شان مدام تاکید می کنند که رابطه انسانی زن و مرد خیلی شببیه بازار رقابت است و مردانی موفق هستند که قادر به بازی کاسبکارانه باشند.

هیچکدام از این راهنمایان، رسماً نمی گویند که دروغ و فریب شرط اصلی و آشکار موفقیت است ولی با ایجاد جملات و اصطلاحات  مخصوص، به طور غیرمستقیم یافتن عشق را به یافتن سکس بیشتر، تغییر داده اند.

معیار دستیابی به سکس بیشتر از  هر طریق ممکن، حدود ۵ سال پیش در رسانه های جهانی خیلی سر و صدای منفی ایجاد کرد تا آنجا که یکی از این استادان مخ زنی به نام Julien Blanc که در یک ویدئوی یوتیوب صحبت از کنترل فیزیکی زنان کرده بود  مسافرتش به انگلیس و استرالیا منع شد.

با وجود افراط و تفریط های موجود و سواستفاده هایی که از مردان به بهانه افزایش قدرت جذب شان،  وجود دارد نمی توان انکار کرد که بخش بزرگی از مردان دنیای معاصر نیازمند آموزش و درک بهتر تغییرات دنیای رابطه ها هستند.

بسیاری از مردان هنوز فکر می کنند دنیا با حال و هوای دوران پدران شان می چرخد که مردان حق انتخاب  داشتند. به عنوان نمونه در  ایران، داشتن تحصیلات و شغل، کلید اصلی یک خواستگاری  بی چون و چرا بود.

مردان خوب است متوجه باشند که زنان هم حق انتخاب شان بیشتر شده است و داشتن یا نداشتن شغل و حتی تحصیلات، تنها دلیل اصلی و حتمی برای پذیرش زندگی زناشویی یا رابطه دوستی نیست.

متاسفانه این نوع کارگاه های مخ زنی به همراه تکنیک هایی که عرضه می کنند تصویر منفی و غیرعاطفی از زنان نیز ارائه می دهند که در این دوره و زمانه پرآشوب و سرشار از تردید، به نفع هیچکس نیست.

ما به سهم خودمان در بخش سنگ صبور و سایر بخش های مجله مدام سعی کردیم به مردان بگوییم احترام و پذیرش وضعیت زنان هم نسل شان، به خودی خود قدم مهمی است برای  فاصله گیری از نفرت و بدبینی…

ما به سهم اندک مان سعی می کنیم بگوییم که ما مردان موجودات اهل رقابت و تطبیق پذیر و شجاعی هستیم. ما از افزایش استقلال زنان هراسان نیستیم و افزایش عزت و قدرت زنان را به این خاطر که قرار است زنان و مادران فرزندان ما باشند مثبت می دانیم.

شکی نیست که وضعیت ما مردان سخت تر شده است. ما از مرام های یک جانبه مردان قدیم بهره ای نبردیم ولی به نظر می رسد داریم تاوان آنها را هم می دهیم.

بر همین اساس ما یادگرفتن روش های افزایش اعتماد به نفس، تمیز و شیک و وقت شناس و محترم بودن را برای جلب توجه زنان لازم می دانیم. جوانمردی در هر دوره ای وجود داشته است و اساس آن عادل بودن، شجاع و مدیر بودن و  حس حمایت از عزیزان در زندگی است.

به نظر ما، مردان نباید از جواب رد  بترسند. باید بر روی خجالت خودشان کار کنند و یافتن یار به هر دلیل و انگیزه ای را صریح و مشخص و بدون وعده و دروغ به صادقانه ترین شکل ممکن بیان کنند.

مردان حق دارند صحبت از عدم تعهد بکنند و به هر صورت ممکن اعلام کنند که در وضعیتی هستند که فقط می خواهند دوستان برابر و محترم  برای نیاز جنسی و عاطفی خود پیدا کنند.

مردان باید هیچ شرمی نداشته باشند که به یک زن علاقه نشان دهند و بخواهند یک رابطه ۵۰ -۵۰  را در صورت امکان به فردی که جذاب می یابند ابراز کنند.

همه این خواسته های شاید متضاد و متناقض، در زنان هم وجود دارد و خوشبختانه زنان دنیای کنونی کمابیش به اندازه ما از قدرت تشخیص و انتخاب برخوردارند.

قرار نیست همه چیز ساده و آسان با سرانجامی منطقی و معتدل پیش رود. همه ما اشتباه می کنیم. محاسبات و رفتار و تربیت های متفاوتی داریم. وضعیت اقتصادی مختلفی داریم. اما بن بستی وجود ندارد. تا زمانی که صادق و صریح باشیم سوتفاهم و اذیت دیگران به حداقل ممکن می رسد.

برای ما مردان در ضمن خیلی مهم است از مسابقه سکس بیشتر که در طول تاریخ نشانه موفق بودن یک مرد است فاصله بگیریم. در این دور و زمانه یافتن یک رفیق عزیز که در ضمن برای ما جذابیت جنسی هم دارد یک هدیه کمیاب است. سعی کنیم اگر پیدا کردیم با جان و دل آن را حفظ کنیم.

زنان وطن ما هم بد نیست یک تصور از پیش تعیین شده نسبت به مردان نداشته باشند. با تشخیص و قدرت انتخاب خودشان، حتی شده قدم پیش بگذارند و سنت های قدیمی رابطه را در حدی که می توانند بشکنند. حتما همه شما، مردان دوست داشتنی زیادی می بینید که یاران عزیزی می توانند باشند. شما هم در این سیستم جدید حق انتخاب اولیه دارید.

 

 

برای نوشتن این مقاله از منابع مختلف و از جمله این دو منبع استفاده شده است.

Seduction, Inc

https://aeon.co/essays/pickuptm-turns-romance-into-a-commodity-for-male-consumption

The Game at 10: Reflections From a Recovering Pickup Artist

https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2015/10/neil-strauss-the-game/409789/

 

More from ماهان طباطبایی
جاده چرا اینقدر ترافیک دارد؟ اصلا جاده مال من است
بعضی از افراد این احساس را دارند که به دلایلی سهم آنها...
Read More