چرا ۲۰۱۷ بهترین سال برای تاریخ بشریت است

همه ما شبانه روز توسط اخبار بد محلی و بین المللی بمباران می شویم. حوادث طبیعی، بحران و جنگ، شیوع بیماری ها، تروریسم و هزار بلای دیگر به فاصله کمتر از چند دقیقه در همه رسانه های جهان به طور گسترده  بازتاب می یابند.

اما اتفاقی که شاید به اندازه یک درصد اخبار بد، سر و صدا ایجاد می کنند اخبار خوب و واقعی و ریشه داری هستند که زندگی بشر را مدام بهبود می بخشند. برای همین شاید این ادعا شما را شگفت زده کند  که سال ۲۰۱۷ بهترین سال در تاریخ  بشر می باشد.

گرسنگان سیاره ما کمتر شده اند. مرگ و میر کودکان کاهش یافته است. جذام، کوری، تراخم و دهها بیماری کشنده کودکان، مادران و سالمندان، کاهش یافته اند.
بر اساس آمار و اطلاعات جهانی  هر روز  حدود ۲۰۰هزار نفر  در جهان، از خط مطلق فقر ( درآمد دو دلار در روز) بیرون می آیند. حدود ۳۰۰ هزار نفر بر تعداد کسانی که به آب آشامیدنی و الکتریسیته دسترسی دارند، افزوده می شود. در مجموع این روزها فقط ده درصد بشر در فقر مطلق به سر می برند. تا همین شصت سال پیش، اکثریت مردم بی سواد بودند ولی امروزه فقط کمتر از پانزده درصد مردم از شانس خواندن و نوشتن محروم هستند. بر اساس محاسبات بین المللی تا ۱۵ سال دیگر فقر مطلق و بیسوادی ریشه کن خواهد شد.

فقط از سال ۱۹۹۰ تا کنون بیش از صد میلیون کودک از بیماری مرگبار اسهال ساده و بیماری های واگیردار که توسط واکسن ها کنترل می شوند جان سالم به در برده اند.

 پروفسور معروف هاروارد Steven Pinker در کتابش دقیقاً مراحل تحول و پیشرفت بشر در سطح عمومی را توضیح داده است. او سعی می کند توضیح دهد که چرا کارگزاران فرهنگی و رسانه ها دل خوشی از پیشرفت در زندگی بشر ندارند و مدام از یاس و اخبار بد و زندگی بشر تعریف منفی می کنند.

به نظر محققین، انقلاب صنعتی دارد بعد از یک قرن، بالاخره در سطح بین المللی  تأثیرات مفیدش را نشان می دهد و از محدوده چند کشور قدرتمند غربی خارج می شود.

انسان های هوشمند و فرهیخته باید قادر باشند دو فکر و ایده متضاد را همزمان در ذهن خود ایجاد کنند، بدبختی و مصرف زدگی و حکومت های محافظه کار در جهان در حال قدرت گرفتن هستند. ثروتمندان، پولدارتر می شوند. جنگ و فروش اسلحه و آلودگی محیط زیست و افسردگی و خودکشی، بسیار جدی، سرنوشت بشر را در خطر قرار داده اند ولی همزمان، تحولات بسیار وسیعی در زندگی عمومی شهروندان جهان ایجاد شده است.

بدبینی و یاس، اولین و منطقی ترین واکنش است ولی سیاره ما عملاً دارد به میوه های واقعی تحول صنعتی برای همه  بشر، بسیار نزدیک می شود.

 

More from مرد روز
سه ویژگی جذاب مردانه
اکثر مردان تاکید زیادی روی قیافه شان دارد. فکر می کنند خوشتیپ...
Read More