برملاشدن رازها در فیلم‌های اصغر فرهادی

فرهادى را بايد فيلمسازى دانست كه توان برقرارى ارتباط با تماشاگر جهانى را دارد. نمايش گسترده آثار اخيرش در سينماهاى اروپا و امريكاى شمالى و فروش مناسب با تكيه بر پخش كننده خارجى معتبر يك پيروزى شخصى براى او و همچنين براى سينمای ايران است كه هميشه می خواسته مخاطب جهانی پيدا كند .

اما فرهادى چه در ايران کارگردانی کند یا در خارج، ظاهرا دستمايه اصلى داستانهايش را از روحيات و فرهنگ ايرانى مي گيرد كه عمده ترينش « پنهانكارى »است که در همه فیلم هایش دیده می شود.

در هركدام از آخرین آثارش، پنهان كارى و مخفى كردن مطلبى حتى به ظاهر كم اهميت در اثر حادثه اى منجر به فاش شدن یک راز مي شود. عملی که باعث برملا شدن رازهای دیگر می شود و روابط آدمها را تغيير مي دهد.

اين فرمول آشناى فرهادى موجى از فيلم هاى بى رمق و ضعيف ايجاد كرد كه مي خواهند هر طور شده رازى در داستان شان بگنجانند تا در موقع مناسب آن را آشكار كنند و به تماشاگر رو دست بزنند. این ترفند فرهادى هر چند كه خيلى استادانه به كار گرفته می شود و جزييات را خيلى خوب به هم چفت می کند اما  تكرار آن  کم کم دارد كارائى اش را كاهش مي دهد و فكر ميكنم فرهادى به اين مرحله نزديك شده است

داستان فيلم Everybody Knows در يك روستاى اسپانيايی رخ مي دهد. زنى (پنه لوپه كروز ) با دو فرزندش براى شركت در مراسم عروسى خواهرش به زادگاهش بازمی گردد ، در شب عروسى، دختر نوجوانش ربوده می شود و زن قصه در جستجو براى يافتن دخترش از کمک عشق قديمى اش (خاوير باردم ) بهره می برد.

تلاش براى يافتن گمشده منجر به بر ملا شدن رازها و روابط قديمى آدم هاى داستان مي شود. مى بينيد كه همين خلاصه داستان براى كسانى كه كارهاى فرهادى را دنبال مي كنند چقدر آشنا است و تمام مؤلفه هاى تكرارى او را دارد، حالا به جاى شمال ايران بگذاريد جنوب اسپانيا و به جاى غرق شدن «الى» بگذاريد ربوده شدن «ايرنه ».

اصغر فرهادى در ساختن صحنه هاى شلوغ استاد است و در سى دقيقه اول فيلم توانسته خانواده و عروسى گرمى بسازد و از اين حيث كارش شايد در ايران فقط با داريوش مهرجوئى قابل قياس باشد. فيلم از بازی هاى بسيار خوبى برخوردار است بخصوص خاوير باردم که ایفای نقشش فوق العاده است.

فیلم جدید  فرهادی قطعا بهترين كارش نيست و پازل معماهاى چيده شده اش كمى تكرارى و ملال آور شده ولى در تلاش براى ورود به بازار جهانى و دستيابى به استاندارد سينماى روز دنيا، حتما گامى به پيش است.

Written By
More from ناشناس
اینها به طرز غیرقابل باوری دارن ایران رو‌ ویران می‌کنن
ماها که توی ایران هستیم هر دوره با انتخاب اون‌هایی که تشخیص...
Read More