فستیوال فیلم تورونتو – غریزه مادری به سبک هیچکاک

يك فیلم ترس و وحشت از نوع هیچکاکی را تجسم کنید که حتی نورپردازی، فیلمبرداری، تدوین، موسيقى و حتى گريم و طراحى لباس آن کاملا تحت تاثیر استاد سینمای تعلیق و وحشت باشد. فيلم Duelles  – غریزه مادری حتی كسانى را كه آشنائى زيادى با آثار هيچكاك ندارند بلافاصله به ياد او مى اندازد .

داستان « غریزه مادری» در باره دو خانواده ایی است که در مجاورت هم زندگی می کنند. پسر بچه های شان همبازی هستند و مادران دوستان صمیمی … اما مرگ تصادفی یکی از پسرها، این ارامش مطبوع را به هم می زند. شک بر دوستى شان سايه مى اندازد و روابط آنان را تيره مي كند.

از آن به بعد بين آنها فقط سوء ظن است و بدگمانى و پرسش دائمى تماشاگر كه كدام يك درست ميگويد و كدام دچار پارانويا شده است.مردان فیلم هم فقط نظاره گر جنگ غرائز مادرانه اند.

كلا اين زنها هستند كه داستان را به پيش مي برند و تكليف نهائى را هم آنان روشن می کنند. فيلم اصلا قابل پيش بينى نيست و تماشاگرش را غافلگير مي كند. كارگردان Olivier Masset-Depasse مانند شاگرد وفادار مكتب هيچكاك به موقع غافلگيرى را فداى تعليق هيچكاكى ميكند و اطلاعات زن شرور داستان را زودتر  لو مي دهد تا از آن پس، دلشورهِ شخصيت اصلى داستان كه تازه اعتمادش جلب شده  به تماشاگر منتقل شود . اين ترفندى است كه هيچكاك در فيلم سرگيجه به خوبی به کار برده است. .

استفاده از دوگانه زن موبلوند و مو مشكى كه سنتى هيچكاكى است و اينكه مو مشكى هميشه آدم بدِ داستان است و در پايان تنبيه مي شود اينجا هم ديده مي شود با اين تفاوت كه پايان ديگرگونه اى دارد كه خودش غافلگيرى بزرگ است.

Written By
More from Saide Kardar
فستیوال فیلم تورونتو در یک نگاه – ۲۰۲۲
فستیوال فیلم تورونتو برگزیده بهترین فیلم های سال گذشته سیاره ما را...
Read More