چهار نوع دروغ

بشر اصرار عجیبی دارد که دروغ گفتن را انکار کند. در صورتی که به طور میانگین، آدمها  دو بار در طول روز، دروغ می گویند. عده ایی معتقدند بشر برای رویارویی با وحشت زندگی و طبیعت خشن، به ناگزیر به دروغ پناه برد.

۱- دروغ سفید

ادعا می شود که این نوع دروغ در حقیقت به خاطر تاثیر مثبتش ایجاد می شود. مثلا اگر مادرمان احوال مان را پرسید به وی نمی گوئیم که هفته دیگر یک جراحی نسبتا خطرناک در انتظارمان است.

۲- دروغ خاکستری

اغلب دروغ هایی که می گوئیم از نوع خاکستری است. مقداری از دلایل این نوع دروغ به خاطر دیگران است و مقداری از آن نیز به خاطر منفعت خودمان است.

دوست نزدیک ما به خاطر محبت بی دریغ ما، کاملا وابسته به کمک ما شده است و بیش از دو ماه است مهمان ما است. ما به دروغ، به او می گوئیم صاحبخانه از وجود نفر دوم در آپارتمان، ایراد گرفته است. ما با این کار  دوست مان را وا می داریم مسئولیت زندگی اش را جدی بگیرد. در ضمن زندگی خودمان به حالت دلخواه مان بر گردد.

۳ – دروغ سیاه

وقتی به شکلی کاملا خودخواهانه دروغ می گوئیم و مثلا با یک نفر دیگر شریک یک جرم هستیم ولی برای فرار از عقوبت کار، همه عملی که مرتکب شدیم را به دیگری نسبت می دهیم. این نوع دروغ می تواند به شکل خطرناکی برای طرف مقابل مضر باشد.

۴- دروغ قرمز

این نوع دروغ با نیت انتقام ایجاد می شود. دروغ گفتنی که حتی منفعت و موقعیت ما را هم در خطر می اندازد ولی ریسک می کنیم چون با تمام وجود دوست داریم طرف مقابل را تخریب کنیم.

 

Four Colors of Lies

How Often Do People Lie in Their Daily Lives?

Find Out if You Lie More or Less Than the Average Person

How often do you lie? Personality quiz

https://www.thehopeline.com/

Written By
More from Saide Kardar
کارگاه ساز سازی در تورونتو
مرد آرامی را تصور کنید که یک اقیانوس دور از ایران، در...
Read More