آقایان، چرا مجردید؟

فصلنامه روانشناسی تکاملی، پژوهشی را منتشر کرده است در باره دلایل مجرد بودن مردان که منبع اطلاعات و آمارشان صفحه بسیار پرطرفدار اینترنت Reddit بوده است.

بیش از ۲۰ هزار نفر در سایت اجتماعی فوق نسبت به سئوال « آقایان چرا مجردید؟» واکنش نشان دادند. گروه تحقیقاتی بعد از دستچین کردن پاسخ ها، در نهایت به پنج دلیل اصلی برای مجرد بودن آقایان رسیدند:

بیشترین جوابها بابت اینکه مردان چرا مجرد هستند متاسفانه دلیل غم انگیزی دارد. رتبه اول به مردانی اختصاص داده شد که معتقدند چون آدم زشتی هستند فرصت رابطه و آشنایی از آنها عملا سلب می شود.

روانشناسان معتقدند، چون اکثریت ازدواج های قدیم، انتصابی و گاها اجباری بود مردان لازم نداشتند برای یافتن یار و ازدواج خود را جذاب و دوست داشتنی نشان دهند.

خیلی از دختران و پسران دوران قدیم شاید قبل از ازدواج حتی اسم همدیگر را نمی دانستند و فقط روز ازدواج قیافه همدیگر را می دیدند. یا اینکه حتی از سال ها قبل، قرار ازدواج شان بسته می شد.

برای همین، بخش زیادی از مردان مجرد یا اعتماد کافی به خود ندارند یا فکر می کنند جذاب نیستند یا به بهانه های مختلف، نظیر بی پولی یا نداشتن تحصیلات و شغل مناسب، خود را در معرض آشنایی و انتخاب قرار نمی دهند. عملا بسیاری از مردان بلد نیستند چگونه علاقه خود را  نسبت به طرف مقابل به طور موثر بروز دهند.

رتبه دوم بیشترین جوابها به مردانی رسید که فکر می کنند نداشتن اعتماد به نفس، آنها را از آشنایی و ارتباط باز می دارد. آنها احساس می کنند با وضعیتی که دارند شانس ازدواج و تشکیل خانواده شان کافی نیست.

رتبه سوم مقدار جوابها به مجردینی اختصاص داشت که معتقدند برای رابطه نباید وقت و انرژی گذاشت. به نظر این عده از مردان، رابطه ها خود به خود ایجاد می شوند. این مردان مجرد صبورانه منتظرند آن اتفاقی که آرزویش را دارند ایجاد شود.

رتبه چهارم به مجردینی اختصاص دارد که نگران از دست دادن آزادی و استقلال فردی هستند. آنها چون از آزادی و حریم شخصی که دارند راضی هستند  نی خواهند ریسکی مرتکب شوند که موقعیت کمابیش متعادل شان را به هم بزند..

رتبه پنجم به جواب هایی تعلق گرفت که اقرار کردند وقتی با یک زن روبرو می شوند آنچنان دستپاچه می شوند که مغزشان تقریبا از کار می افتد.

This Is The Slightly Sad Reason So Many Men Think They’re Still Single

Why Men Stay Single? Evidence from Reddit

This rewas published in Evolutionary Psychological Science.

More from ماهان طباطبایی
یکی از اجداد بشر: انسان راست قامت
این انسان سان گوشتخوار صورت پهنی داشته است که شروع صورتبندی انسان...
Read More