اوتزی مردی که ۵۳۰۰ سال پیش کشته شد

این مرد ۴۵ ساله متعلق به عصر مس، توسط تیری که از کمان شلیک شد و در شانه اش نشست، کشته شد. دانشمندان در ضمن متوجه ضربه مرگباری شدند که بر جمجمه اش وارد شده بود. آثار جراحت بر دستان و همه اعضای بدنش نیز وجود دارد.

اسمش را « Ötzi» گذاشتند چون در ارتفاعات آلپ بین ایتالیا و اتریش در منطقه ایی به همین نام توسط دو کوهنورد پیدا شد.

او ۶۱ تتو روی بدنش دارد. اکثرشان خطوط ساده کنار هم هستند. تیری که در شانه اش نشست قبلا بر روی آن خون وجود داشت و این اطلاعات باعث شد بفهمند او هم اجداد ایتالیایی دارد و هم اتریشی و هم هندی…

بدن Ötzi در حالت طبیعی به صورت مومیایی درآمد و به همین دلیل  بخش اعظم بدنش از بین نرفت. دانشمندان حتی متوجه پوسیدگی دندان و سرما زده شدن یکی از انگشت هایش شدند. او کت پوست گوسفند و لایه های دیگری از لباس از پوست بز بر تن داشت. در کنارش یک تبر و چند وسیله دیگر هم پیدا کردند.

تا مدتها نمی توانستند شکمش را مورد شناسایی قرار دهند چون در اثر فشار و زمان، شکمش جایش تغییر کرد و به سمت کمرش، کشیده شده بود. این اواخر دانشمندان توانستند آخرین غذایی که خورده بود و بقیه مواد درون شکمش را نیز شناسایی کنند.

لقمه آخرش یک تکه از دنبه بز کوهی بود ولی انواع تمشک و میوه ها نیز در شکمش شناسایی شد. او حتی یک تکه از یک گیاه مسموم و کشنده را نیز خورده بود که دانشمندان حدس می زنند نوعی دارویی گیاهی دوره وی بود برای کشتن کرم درون روده ها… شاید هم برگی بود برای پیچیدن بر روی غذای چرب و قوی که همراه خود داشت.

تحقیقات درباره این مرد ۵ هزار سال پیش همچنان ادامه دارد. این روزها مشغول بررسی میکرب های شکم او هستند تا بتوانند با وضعیت میکرب های که در بدن انسان امروزی هستند مقایسه شود.

 

 

 

https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(18)30703-6

http://blogs.discovermagazine.com/d-brief/2015/01/30/scientists-mapped-otzi-icemans-61-tattoos/

http://www.wikiwand.com/en/%C3%96tzi

More from مرد روز
عکس روز – چینی خوری روحانیت
قدرت تطبیق شان با شکم و لذتها بخصوص موقع بستن قرادادهای طولانی...
Read More