پنج راه برای کاهش بحرانِ میانسالی

تا همین اواخر، بحران میانسالی مردان زیاد جدی گرفته نمی شد و با آن به صورت طنز با عنوان « دوران چلچلی مردان» یاد می کردند. افسردگی، احساس شکست، یاس و ضعف هویتی و ترس از مرگ، بیشتر از آنچه که فکرش را می کردیم گریبان مردان را می گیرد.

برای مثال، میزان خودکشی مردان ۴۵ تا ۵۹ ساله، در بعضی کشورها یک سوم همه خودکشی ها را در بر می گیرد.

برای همین اجازه دهید از دید دکتر David Fraser به  راه حل هایی اشاره کنیم که به مردان میانسال کمک می کند از این مرحله بحرانی عبور کنند:

۱- به افرادی که وضع بدتری دارند کمک کنید

شاید در وهله اول به نظر برسد مردان میانسال، وقتی خودشان نیازمند هستند چطور می توانند به کمک دیگران بشتابند؟ مردانی که دچار بحران هویت میانسالی هستند اگر بتوانند توجه و دقت شان را صرف کسانی کنند که با مشکلات خیلی سخت تری دست به گریبان هستند می توانند مسیر متلاطم خودشان رابا صبر و ارامش بیشتری درک کنند و بر اساس آن اقدام کنند.

۲- درد خودتان را تبدیل به راز نکنید

مردان دنیای جدید از نظر مخفی کردن مشکات شان، فرق چندانی با قدیمی ترها ندارند چون معمولا مردان قادر به تشریح مشکلات عاطفی شان نیستند. به مردان نه تنها یاد نمی دهند بلکه حتی به طور ضمنی می گویند اگر راز دل و مشکل شان را بر زبان  آورد افراد ضعیفی هستند.

برای شروع به سمت  یک دوست خوب و کمابیش منطقی بروید و بدون هیچ ملاحظه ایی مشکل تان را با او در میان بگذارید. بعدها کم کم یاد می گیرید بدون هیچ شرم و گناهی، درخواست حمایت و مشورت از دیگران هم داشته باشید.

۳- شغل و درآمد یک مرد همه هویتش نیست

برای اغلب مردان، دستاوردی که در زندگی داشته اند بخش قابل توجهی از اعتماد به نفس و هویت شان را شامل می شود. ولی مدتی است که انگار شغل ها قرار نیست ثابت باشند و خیلی ها در سنین مختلف راه و شغل و حتی تخصص شان را عوض می کنند یا از دست می دهند.

 پس دست از این ایده بردارید که در میانسالی حتما در یک سطح معین از شغل و حرفه بایستی می رسیدید. حالا که نشد خودتان را سرزنش نکنید و فکر نکنید شکست خورده اید. شما به هر حال انسانی با تجربیات فراوان هستید و این ربطی واقعا به پول و درآمد ندارد.  

۴- بگذار زندگی تو، روایت داستان خودت باشد

با این همه خبر جنگ و خشم طبیعت و تبلیغ مداوم بدبختی ها در رسانه ها، ، شانس داشتن یک نگاه مثبت خیلی سخت است. بخصوص اگر سن ما بالا رفته باشد و نگرانی های خودمان هم برای تامین مالی و عاطفی بیشتر شده باشد.

مردان میانسال هر طور شده باید بین اخبار رسانه ها و نگاه شخصی خودشان تفاوت قائل شوند. مردان میانسال بهتر است با دقت بیشتری از بین اخبار بد، نشانه های شاد و مثبت را نیز بیابند..

۵- با سالخوردگان مشورت کنید

مردان میانسالی که درگیر مسائل و مشکلات هستند به طور غریزی به گذشته و جوانی خود رجوع می کنند. آنها مدام با اما و اگر سعی می کنند  فقط تصمیمات قبلی را مرور کنند و  … در صورتی که بهتر می شود برای مشورت به افرادی که مرحله میانسالی و بحرانش را از سر گذرانده اند رجوع کنند.   

 

Five ways to avoid a midlife crisis

https://www.telegraph.co.uk/men/active/mens-health/11435329/Five-ways-to-avoid-a-midlife-crisis.html

 

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
پنج تکنیک برای افزایش هوش عاطفی
موسس مرکز مطالعات Emotional Intelligence دانشگاه ییل امریکا مارک براکت، روانشناسی است...
Read More