هشت اشتباه بزرگ مدیران جوان

یکی از فرصت های جدید برای جوانان سخت کوش و بلندپرواز در همه جای جهان، راه اندازی شرکت های بازرگانی است.  تاسیس یک شرکت این روزها شاید سرمایه زیاد نخواهند و داشتن ایده خوب، کمک اعضای خانواده یا حمایت یک دوست، برای شروع کافی است.

اما بخش زیادی از این شرکت ها سرانجام خوبی ندارند و بسته می شوند. در بیشتر موارد اشتباهاتی که باعث بسته شدن شرکت های تازه تاسیس می شود ربطی به کمبود سرمایه ندارد. دلایل اغلب شکست ها، اشتباهاتی است که مرتکب می شوند:

 ۱- از همان ابتدا به فکر تسخیر بازار نباشید

یکی از بزرگترین میلیاردهای جهان Richard Branson که از ۱۶ سالگی وارد دنیای شرکت ها و ایده های جدید بازرگانی شده است می گوید وقتی شرکت  را تاسیس کردیم و تبدیل به شرکتی با ۵۰ هزار کارمند شدیم اصلا فکر نمی کردیم که به این سطح از قدرت و ثروت برسیم. شک ندارم که اگر هدف مان را تا این حد عظیم تخیل می کردیم حتما با شکست روبرو می شدیم.

قدم بسیار بزرگ برداشتن، مانع برداشتن قدم اول می شود. شرکت های جوان بهتر است فعالیت شان قابل کنترل و انجام شدنی باشد. وگرنه هزینه ها و توقعات عملی نشده، کمرشکن خواهد بود. صحبت از این نیست که هدف و آرزو نداشته باشید فقط یادتان باشد که بتوانید تلاش کنید هر روز کمی بهتر شوید.

۲- به خاطر موفقیت تان هیجانزده باشید ولی توقع نداشته باشید بقیه هم مثل شما باشند

 بشر همیشه در حال مقایسه وضعیت خودش با دیگران است. اغلب آدمها از موقعیتی که دارند راضی نیستند و کافی است یکی از اطرافیان شان بهتر و موفق تر عمل کند. شما حتما از تاسیس شرکت و موفقیت های اولیه اش ذوق زده اید ولی شک نداشته باشید که بقیه آدم هایی که می شناسید از موفقیت شما احساس اطمینان خاطر ندارند وقتی قرار است با شما مقایسه شوند.

۳- باید عاشق مشتری تان باشید

عاشق ایده و محصول یا سرویسی که ارائه می کنید باشید و با تمام وجود سعی کنید بهترین و حتی کم هزینه ترین محصول را تهیه کنید ولی مهمترین هدفی که موسسان جوان فراموش می کنند علاقه و تعهدشان به مشتری ها است.

۹۰ درصد دلیل پیشرفت یک محصول نظیر ماشین یا مدادی که همه جهان می خرند کیفیت آن نیست. بلکه نحوه ارائه و تبلیغ و در نظر گرفتن نوع علاقه و توجه مشتریان است.

شرکت های تازه تاسیس باید بفهمند در ذهن مشتریان شان چه می گذرد؟ آنها باید سلیقه و توجه مشتریان را پیشبینی و اجرا کنند.

۴- خسیس بودن در توسعه مداوم محصول   

پول درآوردن با صرف هزینه ممکن می شود. هر شرکت بهتر است در سه زمینه یافتن همکاران خوب، بازاریابی و آموزش خود و اعضای شرکت، اصلا خساست به خرج ندهد. 

۵- مثل پدران تان نباشید

متفکر معروف  Ray Kurzweilکه پیش بینی هایش در باره تکنولوژی شهرت جهانی دارد می گوید « سرعت و   پیشرفت دنیای امروز با زمانه پدرتان تفاوت اساسی دارد. قرن ۲۱ قرار نیست توسعه ایی در صد سال باشد. این قرن به اندازه ۲۰ هزار سال بشر، تغییر خواهد کرد» پس همیشه خودتان را با تازه ترین سطح پیشرفت، تطبیق دهید وگرنه به  سرعت توسط شرکت های دیگر از دور خارج می شوید.

۶- قرار نیست خودتان را برای شرکت به کشتن دهید

شکی نیست که همه توجه و پشتکار و خلاقیت تان باید صرف شرکت تازه تاسیس تان شود ولی درخواست برای حل مشکلات و کارهای روزانه واقعا سرسام آور است. برای همین باید از دخالت و تلاش برای انجام دادن همه کارها دست بردارید. مدیران شرکت های جدید بهتر است از همان شروع یاد بگیرند که بخشی از روز، وقت اصیل شان را با فاصله گرفتن از جزئیات و کارهای جاری، صرف کنند. آنها باید بدون تنش، شرکت و کارش را از بیرون ببینند.

۷ – شکست و خطا در هر قدم را حتمی بدانید

دنیا بر روی مدار شب و روز و رشد و سقوط می چرخد. هر تلاشی هم که شرکت های اقتصادی انجام می دهند حتما در خود پیروزی و شکست های کوچک خواهند داشت. این را حتما و واقعا بپذیرید و از آنها نترسید. اگر شانس بیاورید این خلل‌های ایجاد شده، شرکت تان را بهتر خواهد کرد

۸-  از ایده های اطراف تان بهره ببرید

شما  و هر مدیر موسس، حد و حدود مشخصی از ایده و خلاقیت دارید. حتما هر روز بر اساس تجربه و دانش کسب شده، بهتر می شوید ولی از هر آنچه هستید فراتر نمی روید. برای همین یافتن افرادی که ایده ها و هوشیاری و مدیریت دارند برای شرکت تان واجب و حتمی است.

 

The 8 Biggest Mistakes Entrepreneurs Make
https://www.success.com/article/the-8-biggest-mistakes-entrepreneurs-make

 

More from مرد روز
کاریکاتورهایی برای شروع ۲۰۲۲
سال نو میلادی مثل همیشه همراه است با تلاش مداوم انسانها برای...
Read More