چهار سطح از زندگی برای هفت میلیارد انسان

هانس روزلینگ متفکر سوئدی و  نویسنده کتاب حقیقت مستند در باره سیاره ما می گوید تقسیم درآمد میانگین کشورهای جهان به دو نوع جامعه توسعه یافته و در حال توسعه درست نیست. 

به نظر هانس روزلینگ، انسانهای روی زمین در نقاط مختلف از چهار نوع سطح درآمد برخوردارند. مثلا یک استان چین درآمدش در حد اروپا است. یک استانش در حد کشورهای آسیایی و یک استانش در حدِ کشوری فقیر در افریقا می باشد. برای همین وی تقسیم بندی پخش ثروت بین انسان ها را تهیه کرده است تا تصویر حقیقی از زندگی هفت میلیارد انسان ارائه دهد. چهار مرحله درآمد بشر از نظر او عبارتند از:

سطح اول، فقر مطلق است که شامل ۱ میلیارد نفر می شود. آنها کمتر از ۲ دلار در روز درآمد دارند. پابرهنه قدم می زنند. برای دسترسی به آب باید مسافتی را طی کنند. غذای شان بر روی اجاق طبیعی تهیه می شود و روی زمین خاکی می خوابند.

در  سطح  دوم درآمد، ۳ میلیارد نفر قرار دارند. درآمد این افراد بین ۲ تا ۸ دلار در روز است. این سه میلیارد نفر ممکن است در همه کشورهای جهان باشند. آنها قادرند کفش هم بخرند. بعضی ها شانس داشتن یک دوچرخه را هم دارند. دسترسی شان به آب نزدیکتر است. بچه های این خانواده ها به مدرسه می روند. شام روی اجاق گازی درست می شود و روی تشک یا لحاف می خوابند.

در سطح سوم، ۲ میلیارد نفر هستند که در همه کشورهای جهان پخش شده اند. بین ۸ تا ۳۲ دلار درآمد روزانه شان است. آب آشامیدنی و یخچال در خانه های شان هست. بعضی ها می توانند موتور سیکلت داشته باشند و بخشی از فرزندان این افراد می توانند به دبیرستان بروند و حتی آن را به پایان برسانند.

در مرحله چهارم یک میلیارد نفر وجود دارند. درآمدشان بالای ۳۲ دلار در روز است. حتما از تحصیلات دوره متوسطه برخوردارند. احتمالا قدرت خرید ماشین دارند و هر از گاهی به تعطیلات هم می روند.

Why I want to stop talking about the “developing” worldBy Bill Gates 

https://www.gatesnotes.com/Books/Factfulness

https://www.cugh.org/announcements/hans-roslings-200-countries-200-years-4-minutes-joy-stats

Image source

telegraph.co.uk

More from ماهان طباطبایی
به طور اتوماتیک زندگی را سپری نکنید
اجازه ندهید اعمال روزانه تان قابل پیشبینی باشد
Read More