مردان در برابر اِم اِس مصونتر هستند

اسکلروز چندگانه یا اِم اِس، بیماری غیرقابل علاجی است که تحقیقات نشان داده است خطر ابتلا به آن در زنان، حدودا چهار برابر بیشتر از مردان است.

این بیماری هولناک به سیستم ایمنی بدن دستور می دهد یک نوع سلول دفاعی به نام Th17 را بیش از حد تولید کند. وظیفه این سلول حمله به روکش عصب‌های نخاعی و مغزی هستند. زخم شدن و آسیب به لایه رویی عصب های مهم و حساس، باعث اختلال های جسمی سختی در بدن می شود. ماهیچه ها کم کم از کار می افتند و از همه مهمتر تنظیم حرکات و تعادل بدن از بین می رود.

از مدتها پیش دانشمندان متوجه شده بودند که مصونیت مردان به خاطر وجود تستوسترون بیشتر در بدن شان است. نمونه هایی ثبت شده از ابتلا به این بیماری در مردانی بود که تستوسترون کافی در بدن شان تولید نمی شد.

دانش پزشکی ولی نمی دانست چرا تستوسترون باعث ابتلای کمتر این بیماری می شود. کشف جدیدی که در دانشکده پزشکی Northwestern صورت گرفته است توانست راز مصونیت بیشتر مردان را برملا سازد.

محققین متوجه شدند که هورمون مردانه، ملکولی تولید می کند که جلوی تولید سلول های دفاعی Th17 را می گیرد. ذکر این کشف علمی وقتی اهمیت قطعی پیدا می کند که بدانیم مردان تقریبا هشت برابر بیشتر از زنان، تستوسترون دارند.

 

How testosterone protects men from multiple sclerosis
The research was published in the journal Proceedings of the National Academy of Sciences.

Source: Northwestern Medicine via EurekaAlert

image source

سلامتی

More from مرد روز
پدرها و جوک های شان
پدران، این روزها، به خوبی درک می کنند که باید راه های...
Read More