داروهای افزایش شعور دارند می آیند

انسانها وقتی به بزرگسالی می رسند مقدار هوش شان یعنی IQ، ثابت می ماند. اما توانایی ذهنی می تواند مدام افزایش یابد. توانایی ذهنی در حقیقت همان قدرت یادگیری، برنامه ریزی، استدلال، تصمیم گیری و قدرتِ به یاد آوردن می باشد.

اگر IQ را هوش جامد و غیرقابل تغییر فرض کنیم توانایی تشخیص و شعور را می شود هوش مایع، تفسیر کرد.

کشف ژن هایی که به کارکرد مغز مربوط هستند با شناسایی ژن هایی « شبکه انیگما» شروع شد و ژن های دیگری که مستقیما بر روی مقدار IQ تاثیر می گذارند نیز کشف شده اند. اما رابطه مشخصی بین شعور و ژن ها در دست نبود.

رسم بر این بود که دانشمندان، با شعور بودن یک کودک را به حساب موقعیت خانوادگی و نحوه تربیت کودک می گذاشتند. برای همین است که در اغلب موارد، کودکان خانواده هایی که وضع اقتصادی بهتری دارند تحصیلات عالیه شان بیشتر است..

این اواخر ولی دانشمندان ژنتیک توانستند بخشی از ژن ها را پیدا کنند که در یک حالت منتظر یا خاموش در بدن انسان ها وجود دارند که اگر شرایط مهیا باشد فعال می شوند و به انسانها توانایی ذهنی بیشتری می افزایند. این یعنی افراد طبقه فقیر و مرفه فرقی با هم ندارند فقط فرصت بروز هوش بیشتر برای فرزندان فقرا کمتر است.

در این زمینه دکتر Todd Lencz توانست یک منبع بزرگ از تنوع ژن را که از  ۱۰۷ هزار نفر جمع آوری شده بود مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. تیم تحقیقاتی از همه شرکت کنندگان در سنجش ژنتیک خواست که سطح تحصیلات عالی شان را بنویسند.

محققین ضمن آنکه توانستند مجموعه ایی از ژن‌ها را کشف کنند که بر شعور ما می افزایند، برای اولین بار این واقعیت را ثبت کرد ند که افزایش شعور بیشتر در آدمها از ترکیب مشترک تربیت و طبیعت می باشد. به عبارت دیگر، انسانهای زیادی هستند که به خاطر نداشتن امکانات و شرایط لازم، ژن های مربوط به شعور و تشخیص و خلاقیت شان، شکوفا نمی شود چون ژن های مربوط به این خواص، از حالت کما خارج نمی شوند.

بعد از کشف تاثیر ژن ها در افزایش هوشمندی، حتما قدم بعدی ساختن داروهایی است که ژنهای خفته و یا سرکوب شده را فعال می سازد و اگر شرایط مساعد باشد مغزها را نیز باهوشتر می کنند.

Genetic Variants Build a Smarter Brain

http://www.sciencemag.org/news/2012/06/genetic-variants-build-smarter-brain

Image source

businessinsider.com

 

More from مرد روز
آیا جهان‌های موازی وجود دارند
کل ماجرا از وقتی شروع شد که کوانتم فیزیک از اوائل قرن...
Read More