آخرین تحقیقات: آگاهی بعد از مرگ ادامه دارد

در طی یک دوره چهارساله، تیم تحقیقاتی دکتر متخصص اورژانس قلب Sam Parnia در ۱۵ بیمارستان جهان، بیش از دو هزار بیمار قلبی را تحت نظر داشتند تا بفهمند دقیقا بعد از ایست قلبی کامل، چه اتفاقی برای شان افتاده است.

دکتر Parnia تخصصش بازگرداندن حیات به افرادی است که  دچار ایست قلبی داشته اند. او به کمک آخرین شیوه های موجود در علم پزشکی به یاری افرادی می رود که طبق نشانه های پزشکی، فوت کرده اند.

ایست قلبی حتی بعد از بازگرداندن تپش مجدد قلب، چون شوک بسیار قوی به بدن و مغز وارد می سازد درصد بازماندگان سالم آن، زیاد نیست.

تحقیقات یک دانشگاه بریتانیایی به سرپرستی دکتر Parnia برای اولین بار با پشتیبانی داده های جمع آوری شده اعلام کرده است که حس وجود و خودآگاهی، بعد از مرگِ کامل قلب، همچنان در بدن فرد مرده وجود دارد.

این بررسی ها در نوع خودش بسیار جالب است چون بدون آنکه اشاره مستقیمی داشته باشد، یکی از بزرگترین بحث های فکری و حتی عقیدنی بشر یعنی جدایی بدن و روح را  مدنظر قرار داده است.

تحقیقات نشان داده است از میان بازماندگان ایست کامل قلبی که در طی آن قلب، سیستم تنفسی و بعد مغزشان از کار افتاده است حدود ۴۰ درصدشان از  حضور یک نوع خود آگاهی و تشخیص از هر آنچه می گذرد داشته اند.

بازماندگان مورد نظر با وجود آنکه می دانستند فوت کرده اند ولی در ضمن می دانستند چه اتفاقی افتاده است. آنها به شکل های مختلف این حالت شعوری را ابراز کرده اند.

بخشی از آنها شاهد و ناظر اعمالی بودند که تیم پزشکی برای بازگرداندن شان به حیات مجدد انجام داده بود. درصدی از آنها حتی احساس ترس و خشونت یا احساسی شبیه قرار گرفتن در مجاورت گیاهان و جانوران را به خاطر داشتند.

دکتر Sam Parnia در مصاحبه ها و سخنرانی هایی که در سراسر جهان داشته است توضیح داده است که مرگ دو فاز مشخص دارد. در مرحله « مرگ کلینیکی» تنفس و انتقال خون در بدن و قلب از کار می افتند. بعد از حدود چهار تا شش دقیقه، « مرگ بیولوژیکی» صورت می گیرد که به از کار افتادن همه سلول های مغز منجر می شود.

وسایل تصویربرداری از فعالیت مغز افرادی که مرحله مرگ کلینیکی را پشت سر گذاشتند نشان داده است که در لحظه مرگ شان، شاهد فعالیت ناگهانی در مغز شده اند که به تعبیری همان شناخت و آگاهی از لحظه مرگ است.  تحقیقات قبلی نشان داد که در مغز موش و در لحظه مرگ کلینیکی اش نیز شاهد یک فعالیت ناگهانی بوده اند.

دکتر Sam Parnia مشخصا بر این مسئله تاکید کرده است که قراری برای وارد شدن به مبحث روح و اثبات آنها ندارد چون به نظر وی، این بخش ناشناخته که به تازگی علائمش ثبت شده است جزو پدیده هایی است که هنوز وسیله شناسایی اش اختراع نشده است. درست مثل وقتی که برای امواج صوت و نور، تکنولوژی لازم را نداشتیم

دستاوردهای تحقیق نشان می دهد زمان نجات انسانها بعد از مرگ کلینیکی را می توان افزایش داد. او حتی افزود که شاید بشود بدن یک انسان فوت شده را به خاطر وجود آگاهی که هنوز از بین نرفته، بعد از ساعت ها دوباره به حیات بازگرداند.

 

http://www.dazeddigital.com/science-tech/article/37933/1/okay-so-what-actually-happens-to-our-minds-after-we-die

https://www.youtube.com/watch?v=GhMJHIYgPJs

Consciousness after clinical death. The biggest ever scientific study published

image source

health.wusf.usf.edu

 

 

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
میلیاردرهای جدید جهان
تغییر اساسی در افزایش میلیاردرها از مناطق جدید بدان حد است که...
Read More