پنج توقع ناعادلانه جامعه از مردان

توقعاتی که از مرد در سیاره ما وجود دارد خیلی مشابه هستند. برای همین شاید بد نباشد در باره آنها و تاثیرشان بر زندگی مردان حرف بزنیم:
 
پولدار باشیم
 
پسران جوان همیشه باید از دوران دبیرستان، تکلیف شان را مشخص کنند از اینکه، در رشته ای تحصیل کنند که ضمانت کافی برای یک درآمد خوب خواهد دادشت.
 
مردان از همان جوانی باید آرزوی تشکیل خانواده را مترادف با قدرت مالی برای اداره خانواده ایی که قرار است بسازند ببینند. در غیر اینصورت باید به خودشان بقبولانند که دست از آرزوی شان بکشند. این حقیقت وقتی تلخ تر می شود که بدانیم بخش بزرگی از زنان از شغل ها و درآمد برخوردارند.
 
افزایش قدرت مالی زنان، طبیعتا می بایست از بار مسئولیت حمایت از خانواده که بر روی دوش مردان نهاده شده است سبکتر کند. اما همراه خود، باعث ایجاد تحقیر در مردان شد. انگار که درآمد زنان برای خانواده، نشانه ضعف مردان است.
 
همیشه موفق و برنده باشیم
 
مردان به طور ژنتیک، اهل رقابت هستند ولی وقتی پیروز شدن به یک توقع و مسئولیت قطعی تبدیل می شود و مردان باید مدام در هر کاری پیروز شوند نتیجه اش سرخوردگی، یاس و خشم از روی استیصال خواهد بود.
 
همه می دانیم که برای موفق تر بودن و نفر اول بودن، ظرفیت ها محدود است. به عبارتی صریح تر، همه ما مردان، توانایی و حمایت و موقعیت کافی برای برتری نداریم.
 
۹۵ درصد مردان ناگزیرند تحت الشعاع خواسته ۵ درصد از مردانی باشند که قدرتمند، برتری طلب و دارای امکانات و شانس لازم هستند.
 
جوامع شاید قوانینش طوری وضع شد که به نفع مردان گشت اما همانطور که فقط یک گروه خاص از مردان، این قوانین را ساختند همان گروه مقتدر و خاص، از بقیه مردان و زنان جامعه بهره بردند. تاوان آن نیز مدام توسط مردان در جنگ ها و همه توقعات ناگواری که بر دوش مردان سنگینی می کند پرداخت می شود.
 
بخشی از فمینیست ها نیز همه مردان را مقصر محدود بودن زنان می دانند. در صورتی که اکثریت ما انسانها، مقهور افراد و اقشار ثروتمند و قدرتمند هستیم.
 
از نظر فیزیکی قوی باشیم
این توقع آنقدر فاحش است که به هر طرف سرک بکشیم شاهد تکرار این ادعا هستیم که مردان باید از نظر جسمی قدرتمند باشند. در داستانها، اشعار، فیلم ها ین تصور مدام بازسازی می شود که مرد باید قوی هیکل و قدرتمند باشد. نوعی از فیزیک بدنی که خیلی قدیم ها لازم و ضروری بود.
 
همیشه در اوج قدرت جنسی باشیم
 
این توقع برای قدرت جنسی زیاد داشتن، چنان دماری از مردان در آورده است که امر بر خودش هم مشتبه شده است. هر روز اخبار مربوط به مردانی که برای بزرگتر کردن آلت شان یا مصرف انواع داروهای مشکوک و حتی قانونی می میرند در رسانه ها منتشر می شود.
 
اپیدمی اضطراب ناشی از زودانزالی زندگی جنسی مردان را از هم می پاشد چون توقع خارق العاده از قابلیت جنسی مردان در جامعه وجود دارد. چون می گویند این روزها اگر ۲۰ دقیقه استوار و قوی نباشی اصلا مرد نیستی. هیچکس به مردان از نوجوانی نمی گوید که سکس یک عشقورزی است.
 
کمتر در تربیت جنسی مردان گفته می شود که زنان توجه و مهر و زبان ورزی و ماساژ هم آنها را به اوج می رساند. مردان قرار نیست مثل آهن و به صورت یک ماشین، سکس مکانیکی داشته باشند.
 
مثل آچار فرانسه باشیم
 
مردان باید فنی باشند و قدرت تعمیر و ساختن شان یک امر بدیهی باشد. البته چون از کودکی اسباب بازی های ور و بر ما پسرها ترکیبی از چیزهایی است که شک لو شمایل ساختن دارد یاد می گیریم که علاقمند شویم. وقتی علاقه ایجاد شود تا حدودی، خیلی از ما از خودمان نتظار داریم که کمی فنی باشیم. این مسیر تربیتی در خود ما هم این توقع را ایجاد می کند که از زنان در این زمینه بهتر باشیم و در نهایت این اتفاق هم به دلیل توقعاتی که از کودکی فراهم شده شکل می گیرد.

 

5 Things Society Unfairly Expects of Men

https://www.alternet.org/story/147779/5_things_society_unfairly_expects_of_men

image source

http://www.rolereboot.org