مراسم محرم یک کارناوال ایرانی است

اخه توی اون مملکت که همه مرام بنی ادم مثل برق و باد در حال از بین رفتنه و یکی دو سه قلم رسم و سنت مونده که همه باهاش حال می کنن چرا می زنیم توی سرش. مگه همه ریاضی دان ها و بازرگانانا و دانشمندان موفق اسرائیلی و روشنفکراش توی هر جای دنیا مراسم یهودی شون رو اجرا نمی کنند و رعایت نمی کنند؟ از وودی آلن تا فروید … هر کدوم شون یه تیکه از یهودی بودن رو بزرگ می کنند و به بهونه اش ، یک حس خوب ِ یگانگی رو حفظ می کنند.

این مراسم سینه زنی و زنجیز زنی و دسته های محلات و ادا و نمایش و چهره غم گرفته و خورشت و نذری و بقیه دم و دستگاهش چرا باید مایه این همه تمسخر بشه… بشه چماق که بخوره تو سر شهروندا ….
بابا نکنیم اینکارو …. بگذاریم مردم حال شون رو ببرند.

اینقدر همدیگه رو تحقیر نکنیم. اینقدر همدیگه رو محکوم نکنیم.

شما نرو ولی میلیونها ادم بزرگسال به هر دلیلی، می خواهند این کار عبث را انجام دهند مثل عمل عبث سیگار کشیدن و مشروب نوشیدن و بدگویی و پشت سر هم حرف زدن و حسادت و … ما انسانیم. دستگاه حل معادلات چند مجهولی نیستیم. هر کدام ما یک گیر و مشکل و توهم و خودخواهی و خودفریبی در خود داریم.

این چه اصراری است که قیم دیگران می خواهیم باشیم. مدام تحقیرشان کنیم. مزدور و سازشکار و خارج نشین و هزاران لقب به انها بچسبانیم. عزیز نازنین ازاده ایی و سکولار و خوشفکر؟ عالی. لااقل بخشی از هویت یک انسان هوشمند معاصر که پذیرش تفاوت انسان ها است را بپذیر … چرا مدام فکر می کنیم که ما می فهمیم و بقیه بی شعورند و نمی فهمند…

وقتی یک حق وجود دارد باید حفظ شود. این بهای دمکراسی است
حق داشتن مذهب و حق اجرای مراسم مذهبی، از حقوق ثبت شده بشری است.

More from ونداد زمانی
یک خطای معروف ذهن که همه مرتکب می‌شویم
در روانشناسی اجتماعی، یکی از تاکیدات اصلی بر روی تعصب هایی است...
Read More