این همه آدم تنها، از کجا می آیند

 

ساکنین شهرهای بزرگ در طی یک روز، آنقدر آدم اشنا می بینند که اجداد اولیه ما در طول یک سال هم نمی دیدند. با این وجود آمارها نشان می دهد یک سوم میانسالان و مسن ها، با تنهایی دست به گریبان هستند.

اجداد اولیه ما چنان مقهور طبیعت بودند که نمی توانستند تنها زندگی کنند. وابستگی به قبیله حرف اول را می زد. تنوع مشاغل و سلیقه و تحصیلی در کار نبود … به ندرت یک فرد در قبیله بود که بخواهد با بقیه فرق داشته باشد یا حتی بخواهد تنها باشد.

وقتی روش زندگی از قبیله و خانواده به زندگی بر محور منافع شخصی و فردی تغییر جهت پیدا کرد ماجرای تنهایی بشر نیز گسترده تر شد. از این به بعد همه می خواهند با دیگری فرق داشته باشند تا دیده شوند. تلاش برای متفاوت بودن خیلی از افراد نسل جوان کنونی را عملا به تنهایی سوق داد.

خانواده های تک فرزند نیز در طی ۵۰ سال گذشته مدام در همه جای جهان افزایش یافت و به همان نسبت نسل هایی از افراد درست شد که به تنهایی عادت کرده اند و حتی برایشان، امن و خوشایند است.

این روزها، خیلی از افراد به خاطر داشتن شبکه های اجتماعی، بی نیازتر از همیشه در درون خانه های شان می مانند و اوقات شان را با دوستان، از راه دور، می گذرانند.

این روزها آدمها برای امنیت شان، غذا پختن شان و نظافت و نگهداری آپارتمان شان، بهداشت و سلامت شان احتیاج به شریک زندگی یا اعضای خانواده و قبیله ندارند. آدمها حتی برای ایجاد فرزند و سکس نیز ضروتی به ازدواج ندارند. این اواخر حتی می توانند اسپرم یا تخمک مورد نیاز شان را بخرند

خیلی ها، همه این اتفاقات را مثبت ارزیابی می کنند و خوشحال هستند که فرصت توجه و تربیت به انها بیشتر شده است. نیاز به از خودگذشتگی و پذیرش زندگی متاهلی و فرزندآوری ندارند. سال های بیشتری در مدارس می مانند و به خواسته ها و خشنودی شخصی خود میدان می دهند.  گروه زیادی نیز کم کم و به ناگزیر تنها می شوند و بین پذیرفتن تنهایی و تلاش برای اجتماعی بودن را در نوسان هستند.

محیط زندگی جدید، با تنها شدن بشر راحت تر است اما مشکل بشر معاصر این است که وضعیت جسمی و روحی اش برای تنهایی ساخته نشده است. برای همین است که افسردگی تا تشویش در بین بشر افزایش یافته است و …

منبع تهیه مقالهhttps://www.psychologytoday.com/blog/talking-apes/201707/all-the-lonely-people-where-do-they-all-come?collection=1104578

http://nymag.com/scienceofus/2015/07/why-lonely-people-stay-lonely.html

https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jan/04/10-reasons-people-lonely-the-age-of-loneliness

References

Lee, Y. & Ko, Y. (2017). Feeling lonely when not socially isolated: Social isolation moderates the association between loneliness and daily social interaction. Journal of Social and Personality Relationships. Pre-published June 7, 2017. DOI: 10.1177/0265407517712902

منبع تصویر
https://www.youtube.com/watch?v=6ozXAsY7IgY

More from ماهان طباطبایی
عکاس روس و بدن زیبای زن
عکاس روس Anton Belovodchenko شاید می دانست گرفتن تصویر لخت از بدن زن،...
Read More