داروها بعد از گذشت تاریخ مصرف

برای خیلی از ما پیش آمده است که در حین استفاده از داروها، متوجه شده ایم که تاریخ مصرف شان گذشته است. یکی از عکس العمل های عمومی این است که به این قضیه بهای چندانی نمی دهیم و آن را  استفاده می کنیم. اجازه دهید از دید متخصصین، لیست اتفاقاتی که بر روی یک داروی کهنه ایجاد می شود را با هم مرور کنیم:


زمان انقضا و در پی آن، بی اثر شدن یک دارو، بر اساس محاسبات کارخانه های داروسازی، یک تذکر واقعی است. کارخانه های مزبور داروهای شان را در معرض انواع تاثیرات نظیر سرما و گرما و رطوبت قرار می دهند و درجات از دست دادن تاثیرات داروها را ثبت می کنند.

قانون کلی این است که اگر یک دارو در حد 10 درصد، خواصش را از دست دهد دیگر به درد نخواهد خورد.

فقط در امریکا بیش از 23 هزار نفر از عفونت هایی که در برابر همه آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند هر ساله می میرند.

داروهایی که برای کنترل فشارخون، قند و انواع بیماری ها نظیر پارکینسون و الزایمر و داروهای مخصوص دفاع بدن ارائه می شوند نیز با از دست دادن حساسیت و قدرت شان، تاثیرات وخیمی به جا خواهند گذاشت.

خیلی از داروها که در محدوده تاریخ مصرف شان هستند نیز می توانند بی خاصیت شوند اگر در محوطه مرطوب نظیر گنجه درون دستشویی و حمام نگهداری شوند. نگه داشتن داروها درون ماشین و در محیط های بسیار گرم یا سرد نیز، انها را از بین می برد.

داروهای مایع نظیر شربت و آمپول با گذشتن تاریخ مصرف و عدم نگهداری درست می توانند منبع باکتری و قارچ ها شوند حتی اگر پلمپ شده بمانند.

داروهایی که تاریخ مصرف شان گذشته است معمولا ضرر زیادی نخواهند داشت ولی استفاده ایی هم از آنها نخواهیم برد.

داروهایی که مثلا برای سردرد استفاده می کنیم شاید در حد برطرف نشدن سردرد اذیت کنند ولی آنتی بیوتیک های که بی خاصیت می شوند تاثیر وخیمی بر روی سیستم دفاعی بدن در برابر عفونت ها خواهند داشت. اگر یک داروی ضد عفونی را نیمه کاره  رها کنیم یا کهنه مصرف شود چون نمی تواند با عفونت درون بدن به درستی بجنگند نتیجه اش این می شود که عفونت فوق، نسبت به آنتی بیوتیک داده شده، مقاوم می شود.

هر نوع تغییر در رنگ و بو حالت ظاهری ، هر نوع دارویی مشاهده شود بهتر است آن را مصرف نکنید.

 

When Old Medicine Goes Bad – PATTI NEIGHMOND

http://www.npr.org/sections/health-shots/2017/02/06/513254232/when-old-medicine-goes-bad?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&utm_campaign=npr&utm_term=nprnews&utm_content=20170206

More from مرد روز
راهنمای ماساژ پای خانم ها
شاید توجه ساده عاطفی از طریق تماس و نوازشِِ شریک زندگی، زیاد در فرهنگ...
Read More