دوستی و مضراتش

همیشه و همه جا از مزایای دوستی کمال استفاده را می بریم. در هر دوره زندگی نیز، دوستی، نوع خاصی از نیازهای ما را برآورده می کند. اما بد نیست بدانیم دوستی ها، به دلایل زیاد ناپایدار می شوند و بعضی های شان حتی مضر هستند.

همه ما، حتی بداخلاق ترین ها و خودخواه ترین های مان، تجربه اعتماد، حمایت و همراهی یک دوست را در زندگی داشته یم. هرگز از یادمان نمی رود که در یک لحظه مخصوص، بدون هیچ  حساب و کتابی، با یک دوست از مشکلات مان حرف زدیم. در باره موضوعات مختلف همنظر بودیم. با علاقه در باره ایده های مان بحث کردیم و همه چیز با شفافیت و صمیمت تمام اتفاق افتاد. برای همین با یقین کامل فکر می کردیم با آن دوست تا ابد رفیق خواهیم بود. اما …

تحقیقات نشان داده است با همه اهمیتی که برای رفاقت قائل می شویم و احساس خوبی که نسبت به دوستان مان داریم حدود 50 درصد دوستی ها، عملا دو طرفه نیستند. به این صورت که، ما فکر می کردیم دوستی بین مان جدی و عمیق است.

دکتر روانشناس Jan Yager در کتابش « دوستی اذیت کننده است» نشان داده است در 68 درصد مواقع، دوستی ها به هم می خورد چون یکی از طرفین، صداقت لازم را برای دوستی رعایت نکرده است. این رقم بالایی برای پایان یافتن دوستی ها است. به تعبیری صریحتر، خیلی از ما جزو رفیق های ناصادق در ماجرای دوستی هستیم.

بر اساس یک تحقیق دیگر، یکی از دلایل به هم خوردن دوستی ها برای این است که می خواهیم با اتصال خودمان به این و آن از مزایای اجتماعی که هر دوست برای ما ایجاد می کند استفاده کنیم. بسیاری از ما برای بلندپروازی ها و اهداف شخصی مان، وارد رابطه های دوستی می شویم.

گاهی وقت ها دوستی با یک فرد افسرده می تواند حس افسردگی در ما ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده است دوستانی که سیگار و مشروب مصرف می کنند می توانند عادت های شان را به دوستان شان منتقل کنند. حتی دوستانی که بسیار چاق هستند در درازمدت، باعث افزایش وزن دوست خود می شوند.

در باره مضرات دوستی و تاثیر ناخوشایندِ پایان یافتن دوستی حرف زدن نابهنگام و غیرعادی است چون نیاز به دوست، حس اعتماد، غرور و صمیمیتی که عاید ما شده است را نمی توانیم انکار کنیم. بویژه لحظات خاطره انگیز و لذتبخشی که تا آخر عمر با ما خواهند ماند. ولی دانستن همه جوانب دوستی، به ماندگاری دوستی ها می انجامد.

داشتن دوست، اصل حیاتی و ضروری برای سلامت روح و روان انسانها است. باید خوش شانس باشیم در باره بعضی مشکلاتی که دوستان برای مان ایجاد می کنند حرف می زنیم. چون در قدم اول، شانس آورده ایم که  دوستانی در زندگی داریم.

 

 

Bad friends

https://aeon.co/essays/when-a-friendship-turns-sour-more-than-feelings-get-hurt

منبع تصویر

http://www.gq.com/story/do-you-have-real-friends

More from مرد روز
کعبه از دید یک بیروتی ساکن انگلیس
عکاس لبنانی الاصل ساکن انگلیس Toufic Beyhum یک قرار ساده با خودش...
Read More