انتقال کتاب و موسیقی به مولکول

17807034-abstract-background-consisting-of-DNA-molecules-Stock-Vector

در آزمایشگاه دانشگاه واشنگتن، دانشمندان موفق شدند ویدئوی یک ترانه و 100 کتاب را در درون ساختمان یک ملکول مصنوعی جاسازی کنند. همراه با آنها قانون حقوق بشر نیز به زبان های مختلف تهیه و در ملکول های مصنوعی ساخته شده در لابراتوار، آرشیو شده اند.

مجموعه 200 مگا بایت اطلاعات دیجیتالی که به صورت کد در درون دی ان ای واریز شده است در نوع خود رکورد مقدار اطلاعات را شکسته است. مقدار جدید 9 برابر بیشتر از تلاش های قبلی بوده است.

هدف دانشمندان یافتن راه های جدیدتر کد گذاری برای انتقال اطلاعات در ملکول های مصنوعی است که ساختمان انباشت اطلاعات شان درست شبیه ملکول های عادی است. هر روز به طرز غیر قابل باوری، عکس و ویدئو و اطلاعات چاپ شده در کامپیوترها و دنیای مجازی در حال انبار شدن هستند و شیوه های فعلی نگاه داری و حافظه های غول آسا هم نمی تواند جوابگوی رشد تصاعدی اطلاعات جدید باشند. در سیستم موجود نظیر کشتی ها و محوطه های بزگ انبار خافظه های دیجیتالی، هم روز به روز گرانتر می شوند و هم بر مصرف  انرژی شان افزوده می گردد.

یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دکتر  Luis Ceze می گوید ملکول دی ان ای می تواند جایگزین شیوه های  کنونی آرشیو اطلاعات جهانی باشند. ملکول ها جای خیلی کمی اشغال می کنند و ظرفیت نگاهداری شان می تواند بر اساس توانایی کدگزاری های جدیدتر کاملا  افزایش یابد. مهمتر از همه اینکه اطلاعات آرشیو شده در ملکول ها می توانند هزاران سال ماندگار و بدون خدشه بمانند. ملکول های مصنوعی اگر در جای تاریک و خشک نگه داشته شوند بسیار کم خرج و پر دوام هستند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن این پروژه را با مایکروسافت به پیش می برد و اعضای تشکیل دهنده تیم، متخصصین کامپیوتر و زیست شناسان رشته ژنتیک هستند.

 

 

UW scientists transform books and music into DNA

http://kuow.org/post/uw-scientists-transform-books-and-music-dna

 

More from مرد روز
اسباب بازی جنسی مردانه سه طرفه
دیگر نمی توان انکار کرد که اکثریت بشر خودارضایی می کنند. در...
Read More