ابراز ناخوشایندی نسبت به همجنسگراها طبیعی است ولی نفرت خیر

24A57ED700000578-2907112-image-a-2_1421091068315

از آغاز اجتماعات اولیه انسانی، روبرو شدن با مار و عقرب، تماس بی اختیار با جسد یک مرده و حتی دیدن یک کشاورز که در حال سکس با یکی از دام هایش بود همگی شان بلافاصله حس چندش آوری ایجاد می کردند.

از نظر زیست شناس ها و روانشناسان، این چندش و دوری گزیدن طبیعی از اتفاقاتی که به نظر ما وقیح و غیرمعمول است به ما کمک کرده است تا ژن هایی را که به نسل های بعدی می سپاریم از کمترین مرض برخوردار باشند. احساس انزجار به مثلا گوشت شکارِ فاسد شده یا میوه گندیده، به اجداد ما آموخت که از مسمومیت، عفونت و انگل ها در امان باشند.

استاد دانشکده روانشناسی در امریکا David Pizarro معتقد است انزجار و چندش، باعث سلامت تمدن انسانی است ولی مرزبسیار ظریفی بین چندش و نفرت وجود دارد، برای همین نباید اجازه دهیم انزجار و چندش، معیاری برای قضاوت اخلاقی ما باشد.

چندش و انزجار، واکنش یک غریزه بسیار قدیمی انسان است و رفتار و تصمیماتی که با آن اتخاذ می شوند چون سرچشمه تقریبا حیوانی دارند به سادگی می تواند تبدیل به حس نفرت شود.

روانشناس امریکایی برای اینکه فرق بین انزجار و تنفر را توضیح دهد به یک مثال مربوط به گی ها اشاره می کند. او می گوید همه ما مردانی که گی نیستیم به طور طبیعی از بوسیدن و مراوده جنسی دو مرد چندش مان می شود ولی این ناراحتی نباید تبدیل به تنفر شود. برای ما شاید معاشقه دو آدم چاق یا مسن، مطبوع به نظر نرسد ولی دلیل ندارد تنفر انگیز بشود.

ما بهتر است برای خود یک مرام اخلاقی بسازیم که فرق بین انزجار و تنفر را برای ما مشخص کند. تعهد انسانی ما نباید تحت تاثیر احساسات شتابزده و غریزی ما باشد. انزجار یک مرد معمولی از رابطه جنسی گی ها نباید به قضاوت و بعد توهین، تحقیر و تهدیدِ افراد همجنسگرا ختم شود.

Disgust made us human

https://aeon.co/essays/how-disgust-made-humans-cooperate-to-build-civilisations

Am I a homophobic if I find gay sex disgusting?

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110828125257AAf5wmz

https://www.quora.com/Should-I-be-labeled-a-homophobe-if-I-personally-find-homosexuality-disgusting

http://www.theguardian.com/theobserver/2001/jan/21/featuresreview.review1

Ask a Homo: Am I Homophobic to Think Gay Sex Is Disgusting?

Image source

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2907112/Homophobia-alive-Luton-Two-men-walk-hand-hand-town-centre-told-s-disgusting.html

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
خوشبینی یعنی اعمال خوب حتما اتفاق می افتند
خانم Segerstrom استاد رشته روانشناسی دانشگاه کنتاکی امریکا می گوید: « خوشبینی...
Read More