زنان فرانسوی: برای یافتن همسر، باید جستجو کرد

mirelle-3-web

غروب روزهای شنبه، بهترین غروب هفتهِ فرانسوی ها برای میزبانی یا میهمانی رفتن است. به دعوت یک زوج میانسال حدودا 60 ساله به منزل دوستانی رفتیم که آنها نیز درهمان رده ی سنی بودند. منزل مورد نظر عبارت بود از ویلایی تریپلکس که در وسط یک باغ زیبا قرارگرفته بود.
.
نشست های مهمانی در شمال فرانسه، در فصل بهار، خصوصا وقتی هوا مطبوع و آفتابی باشد، عموما با پذیرایی از مهمانان در فضای آزاد برگزارمی شود. همگی به دور یک میز زیبای چوبی نشستیم و بساط پیش غذاها و مشروب برقرار بود.
 پس از احوال پرسی های رایج، به جهت اختلاف سنی من با سایرین، صحبت ها به قضیه ازدواج من رسید. من هم توضیح دادم که کار و مشغله زندگی باعث شد شانس ملاقات و آشنایی ام با افراد خیلی کم باشد.
 .
در این میان، میزبان جمله ای ساده بر زبان آورد: «برای یافتن همسر مناسب، باید جستجوکرد» و سپس خیلی ساده، گوشی موبایل هوشمندش را درآورد و به معرفی کلوپ های دانشجوی و  اماکنی پرداخت که دختران و پسران جوان برای ملاقات و ازدواج گرد هم می آیند. تمام افراد جمع نیز خیلی عادی، هریک سعی می کرد به من بفهماند که برای یافتن همسر مناسب باید جستجو کنم و نباید درمحیط بسته بمانم..
 در ایران زنان اگر به دنبال یافتن مرد خود نباشند به حسابِ نجابت و وقار زن گذاشته می شود و سیستم کمابیش بر روال همین سنت پیش می رفت ولی
در طی سه دهه گذشته ایران توازن طبیعی بین تعداد پسران و دختران دم بخت بوده به هم خورده است.
جنگ هشت ساله که جان باختن، اسارت و صدمات وسیع جسمی را برای مرد ایرانی تدارک دیده بود اولین عامل سنگین شدن وزنه ترازو به سمت نسبت بیشتر دختران دم بخت در برابر مردان بود.
.
گرانی، تحریم اقتصادی و آمار بالای بیکاری در بین مردان دم بخت، شانس ازدواج دختران را بیش از پیش کم کرده است. از سوی دیگر مردان بیشترین سهم از مهاجرت و خروج از کشور را دارند، درصد بیشتر زندانیان مرد، اعتیاد، تصادفات و خشونت ها در طی این سال ها نیز منجر به کم شدن نسبت پسران دم بخت در جامعه شده است.
 .
بالا رفتن رصد طلاق حتی در بین دختران خانواده های مذهبی نیز بالا رفته است. بخش بزرگی از زنان تقریبا امیدی برای ازدواج دوم ندارند و ناگزیرند مدتها در تنهایی دردناک خود بمانند تا شاید بتوانند دوباره زندگی بسازند.
.
هر چند امروزه، به مدد گسترش ارتباطات و رشد روز افزونِ جمعیت شهرنشین، زنان هم به خود فرصت جستجو و آشنایی بیشتر می دهند اما هنوز جستجوی دختران برای یافتن همسر و حتی درخواست ازدواج از مردان، پدیده های استثنای هستند.
 .

وبلاگ فرنگیس 

.
.
telegram
More from فرنگیس
نخستین تجربه عشقبازی من
در بیست و چهار سالگی و در محیط کاری ام برای اولین...
Read More