داستان یک انسان با 3 سرنوشت

Versions3-4همه ما اتفاقات عجیبی را می توانیم به یاد آوریم که مرگ و زندگی خودمان یا دیگران را رقم زد. آدم های که از مسافرت با ماشین یا هواپیما جا ماندند و به همین خاطر از تصادف مرگبار همان ماشین یا هواپیما جان سالم به در برده اند.

اگر کمی دقت کنیم می توانیم پی ببریم انتخاب های که در مقاطع مختلف زندگی داشته ایم منجر به وضعیت کنونی ما شده است. وضعیتی که می توانست کاملا عوض شده باشد. برای این موضوع جالب که هم بسیار عمومیت دارد و هم خیلی خصوصی است Laura Barnett رمان زیبای نوشته است که توانست با ظرافت تمام حد فاصل بین سرنوشت، تصادف و انتخاب را به تصویر بکشد.

در داستان « یک نوعی از ما»، دختر دانشجو «ایوا» با دوچرخه به سمت دانشکده ادبیات می رود. او برای کچ کردن راهش از مسیر یک سگ، دوچرخه اش پنچر می شود. تصادف یا سرنوشت هر چه که دوست دارید اسمش را بگذارید او را با دانشجوی سال دوم حقوق « جیم» آشنا می سازد که به او در تعمیر دوچرخه کمک می کند.

این اتفاق ساده در طول داستانی که 60 سال زندگی « ایوا» را در بر می گیرد  سه بار و درست از همان لحظه تکرار می شود. بار اول دختر دانشجو بعد از آشنایی با  جیم، با دوست پسرش دیوید به هم می زند و با وی ازدواج می کند. در داستان دوم دوچرخه پنچر نمی شود و « ایوا» با دوست پسرش دیوید ازدواج می کند. بار سوم دوباره دوچرخه است که در جاده کنار دانشگاه باعث پنچر شدنش می شود. این بار « ایوا» زندگی بدون عشقش، طور دیگری رقم می خورد.

با وجود آنکه واکنش ها و تصمیمات « ایوا» در هر یک از 3 نوع زندگی که از او نوشته می شود عوض می شود ولی شخصیت اصلی اش همیشه ثابت است. داستان و شیوه ای که حوادث در آن چیده شده است اجازه نمی دهد هیچ کدام از انواع زندگی که « ایوا» انتخاب می کند نسبت به دیگری برتری داشته باشد.

شاید فرقی نمی کند چه تصمیمی گرفتیم یا چه واکنشی نشان دادیم چون به هر حال می توانست به هر شکل دیگر اتفاق افتاده باشد. این درک و فهم ساده ولی دقیق، شاید بتواند به ما فرصت دهد افسوس و یاس را به زندگی سرشار از تقدیر، تصادف و انتخاب راه ندهیم.

 

http://www.laura-barnett.co.uk/the-versions-of-us/

http://www.telegraph.co.uk/culture/books/bookreviews/11628510/The-Versions-of-Us-by-Laura-Barnett-review-triumphant.html

 

More from ونداد زمانی
خدایان یونانی و بیخوابی انسان مدرن
قبل از اینکه کمی دقیق تر، به مشکل بدخوابی و کم خوابی...
Read More